Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Organizace práce na prodejně
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 8 – Trh a zboží název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Ing. Gabriela Bendová Karpytová Tematický celek Tržní ekonomika Ročník I. ročník, učňovský obor – kuchař, číšník Datum tvorby Říjen 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Tento materiál slouží k pochopení základních znalostí v oblasti trhu – základní charakteristika trhu, druhy trhů, tržní subjekty a definice zboží. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

TRH

TRH Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, tj. místo, kde se uskutečňuje koupě a prodej (směna – výměna zboží za peníze) Místo, kde se uskutečňuje výměna zboží mezi podniky a obyvatelstvem a podniky navzájem. Může jít o koupě a prodeje v tržnici, v prodejně, v obchodním domě, v kanceláří, po telefonu, přes internet apod. Trh se nemusí uskutečňovat vždy za fyzické přítomnosti prodávajícího a kupujícího (např. obchody na burze). Trh není vždy ohraničen určitým místem, na kterém by se setkával kupující s prodávajícím.

Typy trhů podle území Trh místní = jarmark, několik obchůdků v malém městečku Trh národní = trh v rámci státu Trh světový = mezinárodní trh, trh celého světa Je prodejce ponožek v ČR součástí trhu světového? ANO

Typy trhů podle předmětu obchodu, se kterým se na trhu obchoduje Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů (půdy, práce, kapitálu) Trh peněz (finanční trh)

TRŽNÍ SUBJEKTY

Tržní subjekty Tržní subjekty = kdo vystupuje na trhu domácnosti (lidé) firmy stát

Jejich cílem na trhu je maximalizovat užitek Domácnosti (=lidé) Jejich cílem na trhu je maximalizovat užitek Jsou kupujícími na trhu výrobků a služeb Jsou prodávajícími na trhu VF Firmy Jejich cílem je maximalizace zisku Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající i kupující Na trhu VF vystupují jako kupující VF = výrobní faktory

Stát (vláda) Vystupuje na trhu s cílem ovlivnit jej, odstraňovat a tlumit jeho nežádoucí dopady Prodávající i kupující

ZBOŽÍ

ZBOŽÍ Zboží je statek nebo služba, které jsou určeny ke směně na trhu Na trhu má zboží tyto základní vlastnosti: Užitečnost = užitečnost je schopnost uspokojovat lidské potřeby Směnnou hodnotu = poměr, ve kterém se jedno zboží směňuje za druhé Cenu = vyjádření směnné hodnoty v penězích; základem ceny zboží je hodnota zboží – tj. množství VF, které je ve zboží obsaženo Užitečnost má subjektivní charakter, neboť pro každého člověka je užitečné něco jiného. Jako užitečné věci se však jednotlivé druhy zboží nedají srovnávat – jiný užitek přináší automobil a jiný užitek oběd v jídelně.

Zbožím není: Samozásobitelská produkce – např. brambory vypěstované na zahrádce učené pro vlastní potřebu Netržní služby poskytované státem (zdravotnictví, školství, státní správa…)

LITERATURA MACH, Josef. Ekonomika pro střední odborná učiliště obor kuchař/číšník. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2011. ISBN 978-80- 7373-034-5 HERČÍKOVÁ, Jana a Lenka ŠAMSOVÁ. Ekonomika 1 pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8827-4.