Prameny římského práva I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
PRÁVNÍ A NEPRÁVNÍ NORMY. Život organizované lidské společnosti se řídí normami různého druhu. „Zamyslete se, které normy řídí váš život?“
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,8,9_01_PRÁVO.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Zajištění závazků 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Základy soukromého práva /pojem, předmět, systém, principy/
Pojem přeměna obchodní společnosti
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Státní organizace.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium Šternberk Brázdil, Fabrik, Klapka
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Občanské soudní řízení I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název vzdělávacího materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška V. Účel práva / účel v právu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Prameny a normy finančního práva
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Aktivní veřejný pořádek (Nutně použitelné normy)
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Téma (název prezentace)
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
České a československé právní dějiny
Římská republika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Transkript prezentace:

Prameny římského práva I. Miroslav Frýdek ©

Osnova Co je právo? Struktura a systém práva Dělení pramenů práva Prameny poznání práva a exegese Neprávní prameny práva Prameny vzniku práva (formální a materiální) Formální prameny vzniku práva – doba královská

I. Co je právo? Dig. 1,1,1 pr. Ulpianus Ius est autem a iustitia appelatum: nam, ut elegenter Celsus definit, ius est ars boni et aequi. Právo je nazvané podle výrazu spravedlnost, nebo jak ho elegantně definoval Celsus, právo je umění dobrého a spravedlivého.

I. Co je právo? - pokračování Dig. 1,1,10, 1-2 Ulpianus 1. Příkazy práva jsou tyto: čestně žít, neškodit jiným, každému dát, co mu patří. 2. Právní věda je znalost věcí božských a lidských, věda o spravedlivém a nespravedlivém. Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iuniusti scientia.

Struktura římského práva Ius ius divinum ius humanum ius publicum ius privatum ius civile ius gentium ius civile ius honorarium

Systém soukromého římského práva Právo vztahující se k osobám – předmětem jsou subjekty práva (personae), vznik změna a zánik právního postavení (status et capitis deminutio). Rodinné právo – předmětem je římská rodina (familia). Manželství (matrimonium), vztahy mezi dětmi a rodiči (patria potestas), soukromý kult (sacra privata),vztahy související s rodinou (tutela, cura, peculium).

Systém soukromého římského práva - pokračování Věcné právo – předmětem jsou věci v právním smyslu (res). Závazkové právo – předmětem jsou vztahy mezi individuálně určenými osobami (věřitel a dlužník). Dědické právo – je část práva, které upravuje přechod práv a povinností zůstavitele na dědice. Procesní právo – žalobní systém (actio) a postup ochrany práv a chráněných zájmů (praetor, iudex privatus).

II. Dělení pramenů práva Dig. 1,1,1,6,1 Ulpianus Hoc igitur ius nostrum constat aut ex scripto aut sine scripto, ut apud Graecos: „non nomon hoi men eggrafoi, ohi de agrafoi. Toto naše právo pozůstává buď z práva psaného, anebo práva nepsaného, jako u Řeků, některé ze zákonů jsou psané, jiné nepsané.

Prameny římského práva

III. Prameny poznání práva Je to veškerý historický materiál, který se nám dochoval a který se týká právních předpisů a právního života jako celku. Nemusí jít jen o texty zákonů, které se dochovaly, ale jde i o narativní materiál; např. různí spisy, soudní řeči, básně, nápisy na stěnách, obrazy zachycující určitý výjev apod.

Historické prameny „Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E . Bernheim Úvod do studia dějepisu, 1889 Pozor na rozdíl mezi zdrojem a metodou Zdroj – vyrytý nápis, kniha… Metoda – prostředek získávání informací, tedy postup.

Exegeze právních textů Základem práce každého právníka, studenta zvláště, je text právní normy. Aby tento text „k něčemu byl“ musí mu být správně porozuměno. K tomu slouží interpretace (výklad, vysvětlení) textu právní normy, v právní romanistice a právní historii je používána metoda exegeze. 12

Exegeze Exegezí se rozumí výklad textu - je to jeho slovní nebo věcné vysvětlení. Historické prameny se podle zdroje historického poznání dělí na: 1) přímé pozůstatky minulosti 2) prameny, které lidé zachovali pro paměť, vzpomínku či připomenutí

Kdo je tento muž?

IV. Neprávní prameny práva

I poezie nás může poučit o právu „Na věk její se neptej ni na rok, v němž zrozena byla; censor s ledovým srdcem za svou povinnost to mějž“ Ovidius: Umění milovat

Proč studovat neprávní prameny? dějiny práva jsou neoddělitelně spojeny s dějinami lidí a státu vše je spojeno s jejich problémy a krizemi státu (války, povstání) mají velkou vypovídací schopnost

↓ dříve než na určitý stav zareaguje zákonodárce, objeví se tyto problémy v narativních a literárních pramenech a také literární a narativní prameny zpětně hodnotí situaci a uvádějí ji jako příklad (hodný následování nebo jednání odsuzují)

Otázky při studiu dějin práva: CO → vedlo někoho/některé/něco k tomu, že určitý vztah upravili PROČ → někoho/některé/něco vedlo k tomu, aby určitou situaci upravili, bylo to tak dobré chování v určité situaci, že si řekli to zavedeme jako pravidlo, to určitě ne KDY → ji upravili KDE → se tak stalo JAK → se stalo, že došlo k určité interakci mezi jednáním a regulací toho určitého vztahu KÝM → byl tento vztah upraven a stal se ze stavu faktického stavem právním

Co je na znázorněno na obrázcích?

V. Prameny vzniku práva Otázka: jak vzniká právo v určitém státě → hledání právotvorných činitelů Návaznost na „ústavní právo“ každého národa → ústavní dějiny národa Hlavním předmětem zkoumání je, kdo má zákonodárnou pravomoc → z čeho/od koho právo ve státě vzniká nebo pochází Pokud si zjistíme, kdo je právotvorným činitelem můžeme se pustit dále do zkoumání jednotlivých pramenů práva

Materiální a formální prameny vzniku práva Materiální prameny vzniku práva jde o rozhodující společenské jevy, které se spolupodílejí – ovlivňují vznik práva; např. války, občanské nepokoje, velké zadlužení, neúroda, politická lobby etc. Formální prameny práva jde o jednotlivé „druhy“ normativních aktů

Formální prameny vzniku práva – dle period římského státu Doba královská Republika Principát Dominát

Doba královská Mores maiorum – zvyk předků Consuetudo – obyčej Leges regiae – královské zákony Pontifikální interpretace - Iurisprudentia – výklady o právní vědě, právní věda

Fas – nefas Na počátku byl náboženský zákaz, který říkal to, co je zakázáno činit – tedy to, co je nefas Fas – je pak to, co bylo dovoleno Nefas – je negativně formulované pravidlo chování lidí z něhož se později vyvinuly právní normy

Mores maiorum Mores maiorum – zvyk předků dlouhodobé, ustálené chování v určitých situacích, které se bralo jako platné a jediné správné chování, odkazem na něj se argumentovalo i u soudu.

Conseutudo Consetudo - obyčej, právní obyčej. Podmínky, toho, aby bylo conseutudo závazné: usus longaevus, longa conseutudo – dlouhotrvající, neměnné chování tacitus consensus populi – tichý souhlas národa opinio necessitatis – přesvědčení o právní závaznosti; to bylo vyžadováno především u nových obyčejů

Conseutudo – pokračování I. Dig. 1,3,32 Iulianus: V těch případech, pro které nemáme psané zákony, se musí zachovávat to, co se zavedlo mravem a obyčejem. Zakořeněný obyčej se plným právem zachovává jako zákon, a je to právo, o kterém se hovoří, že bylo ustanoveno obyčeji.

Conseutudo – pokračování II. Dig. 1,3,33 Ulpianus: Dlouhotrvající obyčej se obvykle zachovává jako právo a zákon v těch případech, které nepocházejí z psaného práva. Dig. 1,3,35 Hermogenianus Ale ne méně jako psané právo se zachovává i to, co se schválilo dlouhotrvajícím užíváním a též po dobu mnoho roků se dodržovalo jako tichá dohoda občanů.

Conseutudo – pokračování III. Dig. 1,3,36 Paulus Dokonce se velká vážnost dává tomuto právu (obyčeji), protože bylo pokládáno natolik za správné, že nebylo nutné ho zachytit písemně.

Leges regiae Leges regiae - královské zákony jde o nejstarší římské právní normy, nedochovaly se však v autentickém znění (Plutarchos, Titus Livius, Cicero,Macrobius, Dionysios…), je to souhrn příkazů a zákazů, pocházejí z nejstarších dob Říma nebo jsou různým králům historiky připisovány králové je pravděpodobně vydávali, když bylo potřeba některé obyčejové pravidlo utvrdit nebo „doplnit“.

Leges regiae – pokračování I. Šlo o tzv. leges datae – normy vyhlášené králem, méně pravděpodobnější je, že je spoluschvalovalo kuriátní shromáždění Král – rex, byl nejvyšší kněz a tak jeho slovo bylo orákulum a také značná část dochovaných leges regiae se zabývá náboženskými otázkami Nejvíce zákonů vydali: Romulus, Numa Pompilius, Ancus Marcius

Leges regiae – pokračování II. Ius civile Papirianum (de ritu sacrorum) – na konci královské doby byly královské zákony sebrány a vydány jakýmsi Papiriem (šlo jen o soukromou sbírku práva). Zpráva o této sbírce se dochovala v Dig. 1,2,2,2, Pomponius Za doby Caesara byl k nim napsán Graniem Flaccem komentář - zpráva o této sbírce se dochovala v Dig. 50,16,144 Paulus

Příklady královských zákonů I. Dig. 11,8,2 Marcellus Královský zákon zakazuje pohřbít ženu, která zemřela těhotná, dokud nebyl z jejího těla vyňat plod. Kdo jednal proti tomuto nařízení, byl považován za toho, kdo by vzal naději živé bytosti společně s těhotnou.

Příklady královských zákonů II. Joh. Lydus, De mensibus I 31: Numa rovněž ustanovil, aby se kněží stříhali bronzovými nůžkami a nikoli železnými.

Pontifikální interpretace Jelikož právo mělo výrazný sakrální charakter - fas, tak k němu měli přístup jen kněží – pontifikové. Kněžími mohli být jen patricijové – výrazné jednostranné vykládání práva ve prospěch patricijů. Konec pontifikální jurisprudence je spojen s první římskou kodifikací práva – Lex duodecim tabularum (LDT)

Děkuji vám za pozornost ……….