Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Konektory Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.20 Datum vytvoření 25. 3. 2013 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák definuje pojem koherence textu a její prostředky. Anotace DUM Konektory jako základní prostředky textové návaznosti. Jejich druhy a užití v textu. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu o prostředcích textové návaznosti. Může sloužit i jako podklad samostudia žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila, žáci na konci hodiny vysvětlili podstatu konektorů, jejich funkci v textu a jejich druhy. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Konektory
Podstata konektorů a jejich funkce konektory = jazykové prostředky sloužící k vytváření textové návaznosti funkce konektorů - navazovací
Druhy konektorů připojovací tvaroslovné skladební
Připojovací konektory nejčastěji spojovací výrazy spojky a některá příslovce někdy i částice spojení částí textu přes hranice sousedních výpovědí i rozsáhlejších částí textu
Vyjádření významových vztahů odporovací vysvětlovací důsledkový slučovací příčinný/důvodový stupňovací vylučovací
Příklady Novým přírůstkem naší chovné stanice se stal sameček Noe z Indie. Má prvotřídní rodokmen. Navíc si ho naše fenky okamžitě zamilovaly. Na návštěvníky naší výletní lodi čeká zajímavé překvapení. Lodní kuchař jim totiž přímo na palubě připraví svoji specialitu. Moje úsudky nejsou vždy spolehlivé. Jsem již několik let mimo praxi. Proto mne potěší, když máte stejný názor.
Tvaroslovné konektory slovesné a pádové koncovky koncovky ukazující na skutečnost, že je výpověď součástí kontextu souvislost s tím, jak jsou v průběhu jazykového projevu opakovaně pojmenovávány tytéž nebo různé osoby, věci, vlastnosti…
Příklady Tři dívky se sešly na náměstí. Nejmladší byla Amélie. Nejstarší pak měla již 18 let – byla to Rút. Ta prostřední přišla nejpozději.
Skladební konektory nejčastěji kontextově podmíněné nevyjádření (vypuštění) větného členu nebo jeho části = elipsa
Příklady Oba muži byli stejně staří. Jeden (muž) však na svůj věk zdaleka nevypadal. Ten druhý (muž) naopak vypadal o několik let starší. Jeli jsme opět na dovolenou. A s námi (jeli) i naši sousedé Mařánkovi. Cesta byl dlouhá. Klikatila se (cesta) horskými hřebeny.
Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-723-5191-5. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.