Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Advertisements

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
holé, rozvité, několikanásobné
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace Projekt MŠMT ČR
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Spojky.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Konektory Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.20 Datum vytvoření  25. 3. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák definuje pojem koherence textu a její prostředky. Anotace DUM  Konektory jako základní prostředky textové návaznosti. Jejich druhy a užití v textu. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu o prostředcích textové návaznosti. Může sloužit i jako podklad samostudia žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila, žáci na konci hodiny vysvětlili podstatu konektorů, jejich funkci v textu a jejich druhy. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Konektory

Podstata konektorů a jejich funkce konektory = jazykové prostředky sloužící k vytváření textové návaznosti funkce konektorů - navazovací

Druhy konektorů připojovací tvaroslovné skladební

Připojovací konektory nejčastěji spojovací výrazy spojky a některá příslovce někdy i částice spojení částí textu přes hranice sousedních výpovědí i rozsáhlejších částí textu

Vyjádření významových vztahů odporovací vysvětlovací důsledkový slučovací příčinný/důvodový stupňovací vylučovací

Příklady Novým přírůstkem naší chovné stanice se stal sameček Noe z Indie. Má prvotřídní rodokmen. Navíc si ho naše fenky okamžitě zamilovaly. Na návštěvníky naší výletní lodi čeká zajímavé překvapení. Lodní kuchař jim totiž přímo na palubě připraví svoji specialitu. Moje úsudky nejsou vždy spolehlivé. Jsem již několik let mimo praxi. Proto mne potěší, když máte stejný názor.

Tvaroslovné konektory slovesné a pádové koncovky koncovky ukazující na skutečnost, že je výpověď součástí kontextu souvislost s tím, jak jsou v průběhu jazykového projevu opakovaně pojmenovávány tytéž nebo různé osoby, věci, vlastnosti…

Příklady Tři dívky se sešly na náměstí. Nejmladší byla Amélie. Nejstarší pak měla již 18 let – byla to Rút. Ta prostřední přišla nejpozději.

Skladební konektory nejčastěji kontextově podmíněné nevyjádření (vypuštění) větného členu nebo jeho části = elipsa

Příklady Oba muži byli stejně staří. Jeden (muž) však na svůj věk zdaleka nevypadal. Ten druhý (muž) naopak vypadal o několik let starší. Jeli jsme opět na dovolenou. A s námi (jeli) i naši sousedé Mařánkovi. Cesta byl dlouhá. Klikatila se (cesta) horskými hřebeny.

Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-723-5191-5. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.