Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie Vladimír Sirotek Katedra chemie FPE Západočeské univerzity v Plzni sirotek@kch.zcu.cz
Souhrn Příspěvek je zaměřen na problematiku chemických reakcí ve výuce praktické chemie na základní škole. Jsou uvedeny modelové průběhy chemických reakcí týkající se základních způsobů přípravy anorganických látek. Jsou uvedeny možnosti zařazení do výuky a diskutovány otázky různých forem.
Chemické reakce významná součást výuky chemie na všech stupních základní prostředek dorozumění v chemii patří mezi obtížné učivo, nebývá žáky dobře zvládnuto (postřehy učitelů ZŠ, SŠ i VŠ) nízká oblíbenost u žáků naplňování cílů - pomocí praktické výuky
Chemické reakce – praktická výuka rozvoj aktivních forem získávání kompetencí a osvojování znalostí, vědomostí a dovedností žáků zpřístupnění učiva experimentální a badatelskou cestou – komplexní chápání podstaty chemických dějů zvýšení motivace žáků ke studiu přírodních věd vytvoření a realizace vzdělávacích programů (workshopy) podporující praktické formy výuky chemie
Projekt - Praktická výuka BFCH CZ.107/1.1.30/02.0024 Tvorba vzdělávacích programů a realizace workshopů: Příprava solí (5) Redoxní reakce (5) Srážecí reakce (5) Acidobazické reakce (2) http://fpe.zcu.cz/kch/BFCh.html
Příprava solí – praktická výuka Cíle: žák je schopen podle pracovních návodů a pokynů učitele realizovat praktické úlohy žák si vyzkouší přípravu solí různými způsoby žák dodržuje pravidla o bezpečném zacházení s chemickými látkami
Příprava solí reakce kovů s kyselinou reakce oxidu s kyselinou (hydroxidem) neutralizace srážecí reakce U každé přípravy žáci pozorují průběh reakce, zaznamenávají si průběh reakce a odpovídají na otázky a úkoly do pracovních listů.
Reakce kovů s kyselinou Úkol: Vyzkoušejte reakce některých kovů (Zn, Cu, Sn, Mg a Fe) se zředěným roztokem HCl Pokud nedochází k reakci, zkumavku zahřejte Po ukončení vývinu plynu vzniklý roztok odpařte v porcelánové misce nad kahanem Otázky: Napište rovnice proběhlých reakcí. Jaký plyn při reakci unikal? Pojmenujte vzniklé soli. Porovnejte rychlost reakce jednotlivých kovů.
Reakce oxidu s kyselinou, hydroxidem Úkol: Vyzkoušejte reakce některých oxidů (NiO, CuO, CaO, MgO a CO2) se zředěným roztokem kyseliny sírové a hydroxidu vápenatého Pokud nedochází k reakci, zkumavku zahřejte Vzniklý roztok odpařte v porcelánové misce nad kahanem Otázky: Napište rovnice proběhlých reakcí. Pojmenujte vzniklé soli a uveďte jejich zabarvení a rozpustnost ve vodě. Porovnejte rychlost reakce jednotlivých oxidů.
Neutralizace Úkol: K roztokům hydroxidu sodného a vápenatého přikapávejte k jedné dvojici různých hydroxidů roztoky kyseliny sírové a ke druhé dvojici roztok kyseliny chlorovodíkové do odbarvení indikátoru Pozorujte a zaznamenávejte si změny v průběhu reakce Otázky: Napište rovnice proběhlých reakcí. Pojmenujte vzniklé soli. Vysvětlete rozdíl při pozorování reakce hydroxidu sodného a vápenatého s kyselinou sírovou.
Srážecí reakce Úkol: Vyzkoušejte si některé srážecí reakce. U jednotlivých reakcí pozorujte změny, které probíhají ve zkumavce. Otázky: Napište rovnice proběhlých reakcí. Pojmenujte vzniklé produkty a uveďte, která látka vzniká ve formě sraženiny a jaká látka se vyskytuje v roztoku. Uveďte barvu sraženiny. Každou reakci zapište také v iontovém tvaru.
Oborové workshopy z chemie
Oborové workshopy z chemie
Oborové workshopy z chemie
Závěr Pro správné zvládnutí problematiky chemických reakcí je nutné postupně získávat znalosti obecných principů a zákonů, nejdůležitějších typů chemických reakcí, modelových situací a podle nich řešit další příklady. K uvedeným činnostem přispívá i praktická výuka chemie (laboratorní cvičení), která ukazuje praktickou realizaci chemických dějů a pomáhá ke komplexnímu chápání podstaty probíhajících dějů. http://fpe.zcu.cz/kch/BFCh.html
Děkuji za pozornost.