VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Určení hustoty podle Archimédova zákona ( Účinky síly na těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana.
Hustota látky Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Výpočet hustoty látky Hustotu látky můžeme vypočítat, známe-li hmotnost a objem tělesa, které je z dané látky zhotoveno. Vzorec pro výpočet hustoty je:
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Grafické znázornění síly
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Rozklad světla optickým hranolem.
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Gravitační síla a hmotnost
Jednotky objemu, délky a hmotnosti
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Vlastnosti látek − hustota
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Zatmění Slunce a Měsíce
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_49_Meritka_map_a_planu_1
Skládání rovnoběžných sil
Léto VY_32_INOVACE_59_Leto Prvouka - 2. ročník
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_51_Převody rychlost
Tíha tělesa.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_FYZIKA
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_ INOVACE_50_ Opakování měření
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Měrná tepelná kapacita látky
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
Výpočet hmotnosti tělesa
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Archimédův zákon pro plyny
Vztlaková síla.
Vlastnosti látek − hustota
Měření elektrického proudu a napětí
Rovnovážná poloha páky – opakování
Siločáry elektrického pole
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
Chování tělesa v kapalině
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Opakování: Jaké dvě síly působí na těleso ponořené do kapaliny? Gravitační svisle dolů, vztlaková svisle vzhůru Jak je značka vztlakové síly? Fvz Na čem závisí velikost vztlakové síly? Na hustotě kapaliny a objemu ponořené části tělesa Podle jakého vzorce vypočítáme velikost vztlakové síly? Fvz = V . ρ . g

Zapiš vzorec pro výpočet vztlakové síly do pyramidy. Odvoď vzorce pro výpočet objemu a hustoty kapaliny. Fvz V . ρ . g Objem: V = Fvz : (ρ . g) Hustota: ρ = Fvz : (V . g) Doplň do tabulky chybějící údaje: Fvz (N) V ρ (kg/m3) g (N/kg) 1. 20 dm3 1030 10 2. 800 1 000 3. 67 500 0,5 m3 206 0,08 m3 13 500

Dospělý muž má objem asi 0,075 m3 Dospělý muž má objem asi 0,075 m3. Jak velká vztlaková síla na něho působí, ponoří-li se zcela do vody? V = 0,075 m3 ρk = 1 000 kg/m3 g = 10 N/kg Fvz = ? N Fvz = V . ρ . g Fvz = 0,075 . 1 000 . 10 N Fvz = 750 N Na muže působí vztlaková síla 750 N.

Na závaží ponořené do vody působí vztlaková síla Fvz = 0,6 N Na závaží ponořené do vody působí vztlaková síla Fvz = 0,6 N. Urči objem závaží. Fvz = 0,6 N ρk = 1 000 kg/m3 g = 10 N/kg V = ? m3 V = Fvz : (ρ . g) V = 0,6 : (1 000 . 10) cm3 V = 0,000 06 m3 = 0,06 dm3 = 60 cm3 Objem závaží je 60 cm3.

Na železnou krychli ve vodě působí výsledná síla 231,85 N. Vypočti, jak velká vztlaková síla působí ve vodě na zcela ponořenou železnou krychli o hraně délky 15 cm. Jaká je výsledná síla působící na krychli? Hustoty najdi v tabulkách. vztlaková síla: V = a . a . a = 15 . 15 . 15 = 3 375 cm3 = 0,003 375 m3 ρk = 1 000 kg/m3 g = 10 N/kg Fvz = ? N Fvz = V . ρ . g Fvz = 0,003 375 . 1 000 . 10 N Fvz = 33,75 N b) gravitační síla: m = ρ . V m = 7 870 . 0,003 375 kg m = 26,56 kg g = 10 N/kg Fg = ? N Fg = m . g Fg = 26,56 . 10 N Fg = 265,6 N Výsledná síla: F = Fg – Fvz F = 265,6 – 33,75 N F = 231,85 N Na železnou krychli ve vodě působí výsledná síla 231,85 N.

Jak velkou silou zdvihneš kámen zcela ponořený ve vodě, je-li jeho hmotnost 14,5 kg a objem 5,5 dm3? vztlaková síla: V = 5,5 dm3 = 0,0055 m3 ρk = 1 000 kg/m3 g = 10 N/kg Fvz = ? N Fvz = V . ρ . g Fvz = 0,0055 . 1 000 . 10 N Fvz = 55 N b) gravitační síla: m = 14,5 kg g = 10 N/kg Fg = ? N Fg = m . g Fg = 14,5 . 10 N Fg = 145 N Výsledná síla: F = Fg – Fvz F = 145 – 55 N F = 90 N Kámen zdvihnu silou 90 N.

Zdroje: Obrázek – sken z učebnice: PaedDr. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2.díl. Praha : Galaxie, 1993. 157 s. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště