Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Advertisements

ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Energetická hodnota potravin (EH)
Další operace s vektory
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Rovnice ve slovních úlohách V.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Historické prameny a pomocné vědy historické
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Závislost elektrického odporu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Bakalářské studium archivnictví samostatný obor maior minor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Antonín Zelený Název DUM Úvod do studia dějepisu Kód DUM VY_32_INOVACE_2.3.4 Datum vytvoření 2. 9. 2013 Předmět Dějepis Tematická oblast Dějiny světa - rozšiřující učivo pro seminář Učivo ŠVP Dějiny pravěku a starověku Anotace DUM Materiál je určen studentům vyššího gymnázia. Obsahuje základní informaci o historii jako vědě, o pomocných vědách historický, pramenech a periodizaci dějin.\ Metodický popis Materiál slouží jako doplněk výkladu učitele. Je také vhodné poskytnout jej studentům jako pomůcku pro domácí přípravu na vyučování. Hodnocení Materiál se osvědčil, pomohl zefektivnit výuku. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Úvod do studia dějepisu

Historie jako vědecká disciplína Z řeckého storta, latinsky historia - „to, co se stalo“ reálný proces vývoje lidské společnosti vědecká disciplína popisující a interpretující vývoj lidské společnosti od počátků existence člověka na zemi až do současnosti Dějiny politické, hospodářské, sociální, kulturní, umění, vědy a techniky, historická antropologie Historiografie = dějepisectví, dějepis = vyučovací předmět Snaží se ukazovat, že dějiny mají logiku, vnitřní řád a smysl Odhalovat vztahy a souvislosti mezi jednotlivými událostmi, vysvětlovat, proč tomu tak bylo nebo je

Pojetí dějin Křesťanské Materialistické V dějinách se uskutečňuje boží vůle Dějiny jsou cestou ke spáse Od stvoření, přes příchod spasitele k apokalypse Materialistické Marxismus – učení o základně a nadstavbě Člověk, jako aktivní tvůrce dějin Dějiny jsou určovány materiálními principy Dějiny jako sled nahodilých událostí Civilizační pojetí – osvícenství, víra v pokrok, lineární Cyklické pojetí dějin – O. Spengler

Význam dějin - úkol Najděte citát o dějinách, který podle vás nejlépe vystihuje jejich podstatu. Citát uložte do tohoto dokumentu: 1. A V. Vaším úkolem je vybraný citát interpretovat, uvést informace o autorovi a uvést, proč jste si citát vybrali. Odpovězte také, v čem spočívá smysl dějin a úkol historické vědy podle vás? Úkol vypracujte do sešitu.

Historické prameny Materiál umožňující poznání minulosti Hmotné Písemné Obrazové Orální Audiovizuální Doplňte k jednotlivým typům pramenů konkrétní příklady. Které z těchto pramenů jsou pro historii informačně nejcennější? Kritická analýza pramenů – co je třeba brát v úvahu?

Metody historické vědy Heuristika Pojímá vyhledávání a shromažďování historických pramenů a literatury Kritika Zjišťuje pravost, hodnověrnost a především použitelnost pramene Interpretace Vykládáme prameny, vytváříme v nich systém a řád Syntéza Sepsání vlastního díla s použitím pramenů a zdrojů

Pomocné vědy historické Paleografie Kodikologie Diplomatika Metrologie Heraldika Demografie Genealogie Epigrafika Numismatika Statistika Sfragistika Archeologie Chronologie

Periodizace dějin Pravěk, starověk, středověk, raný novověk, moderní doba Prvobytně pospolná společnost, otrokářská společnost, feudální společnost, kapitalistická společnost (marxismus) Podle kulturních směrů Románská doba, gotika, renesance, baroko, klasicismus...

Datování Různé kalendáře Ab urbe condita (AUC) – 753 př. n. l. Hidžra – 622 Anno mundi – „od stvoření“ – 3760 př. n. l. Olympijské hry Doba vlády panovníků Dynastie Církevní svátky Křesťanský letopočet – Kristus se narodil 7 let př. n. l.

Seznam použitých zdrojů: POPELKA, Miroslav a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2008, 143 s. ISBN 978-807-2354-108.