ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II. VÝVOJ LIDSKÉHO JEDINCE OD PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU DO KRAJNÍHO STÁŘÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Dítě předškolního věku 3 roky – 6, 7 let Zpomaluje se tělesný růst, za 3 roky cca o 20 cm, za rok 5–10 cm) Váha stoupá cca o 2 kg ročně Psychiku a vývoj dítěte nejvíce ovlivňuje rodina a mateřská škola Rozvíjí se fantazie, dítě má fantazijní představy, kterým samo věří – dětská lež (konfabulace) Oživuje neživé věci (dětský animismus) Zvířatům připisuje lidské vlastnosti (antropomorfismus)
Není schopno správně vnímat čas (včera, zítra, ve středu) Po třetím roce věku zapojuje do hry ostatní děti Učí se sociálním rolím (syn, dcera, kamarád, žák MŠ) Rozvíjí se dětská kresba - první kresby „čmáranice“ - hlavnožec - kola, sluníčka
Děvčata kreslí častěji lidské postavy Chlapci kreslí častěji neživé předměty Důležitá je v tomto období hra, hra na role a dramatizace
Mladší školní věk Od 6–7 let Začíná vstupem do školy a končí začátkem puberty Vstup do školy – „prahový zážitek pro dítě“ Do života dítěte vstupují povinnosti, učení a práce Dítě musí být pro vstup do školy zralé a připravené – posoudí lékař a speciální pedagog Děvčata jsou o 6–9 měsíců vyspělejší
Starší školní věk – puberta 10.,11. rok až 14., 15. rok „Hormonální bouře“, změny osobnosti, změna zevnějšku Formování mravních hodnot a životního názoru, změna sebevědomí Fáze negativismu a vzdoru, jedinec se bouří proti dogmatům a nespravedlnosti Dozrávají druhotné pohlavní znaky Vznikají erotická a sexuální hnutí Důležitý je v tomto období význam vrstevníků Vliv na rozvoj osobnosti má zájmová činnost
Adolescence začíná pohlavní dospělostí Končí biologickou a psychickou dospělostí 15.–16. rok až 18.–22. rok věku života Hlavní témata adolescenta: láska, sexualita, erotika volba povolání příprava na partnerský a rodinný život Končí tělesný vývoj City se stabilizují
MLADŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vývoj dosahuje vrcholu ve vývoji Získává nové životní zkušenosti a kvality ženy mají děti, uspokojují mateřské instinkty poznávají nové city – láska mateřská, manželská, otcovská muži se realizují v povolání, touží po vzestupu
STŘEDNÍ DOSPĚLÝ VĚK Z psychologického pohledu – stabilizace výkonnosti a růst profesionálních dovedností Z tělesného pohledu – začínají první problémy (např. obezita, neurózy…) Ubývá fyzická síla
STARŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vrásky, šediny, krátkozrakost, zdravotní potíže Odchod do důchodu Odchod dětí z rodiny U žen „syndrom opuštěného hnízda“ Psychické problémy
Stáří Začínající stáří 60–75 let Pokročilé stáří (kmetství) 76–90 let Krajní stáří 91 a více let Celkový stav opotřebení
Použitá literatura DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723- 5233-4. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN 80- 716-8406-6. PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN 80-860-7330-0. ŠIL, Přemysl. KAROLOVÁ, Jana. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7182- 230-1