ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Volba budoucího povolání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název prezentace (DUMu)
Informace, PC, hardware, software
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Diferencované stravování
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Vývojová stádia člověka 5. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Postnatální období–předškolní věk
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Pedagogická psychologie
City DUM_15.
Komunikace a interakce
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Předškolní, školní období a dospívání
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Životní cyklus.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II. VÝVOJ LIDSKÉHO JEDINCE OD PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU DO KRAJNÍHO STÁŘÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Dítě předškolního věku 3 roky – 6, 7 let Zpomaluje se tělesný růst, za 3 roky cca o 20 cm, za rok 5–10 cm) Váha stoupá cca o 2 kg ročně Psychiku a vývoj dítěte nejvíce ovlivňuje rodina a mateřská škola Rozvíjí se fantazie, dítě má fantazijní představy, kterým samo věří – dětská lež (konfabulace) Oživuje neživé věci (dětský animismus) Zvířatům připisuje lidské vlastnosti (antropomorfismus)

Není schopno správně vnímat čas (včera, zítra, ve středu) Po třetím roce věku zapojuje do hry ostatní děti Učí se sociálním rolím (syn, dcera, kamarád, žák MŠ) Rozvíjí se dětská kresba - první kresby „čmáranice“ - hlavnožec - kola, sluníčka

Děvčata kreslí častěji lidské postavy Chlapci kreslí častěji neživé předměty Důležitá je v tomto období hra, hra na role a dramatizace

Mladší školní věk Od 6–7 let Začíná vstupem do školy a končí začátkem puberty Vstup do školy – „prahový zážitek pro dítě“ Do života dítěte vstupují povinnosti, učení a práce Dítě musí být pro vstup do školy zralé a připravené – posoudí lékař a speciální pedagog Děvčata jsou o 6–9 měsíců vyspělejší

Starší školní věk – puberta 10.,11. rok až 14., 15. rok „Hormonální bouře“, změny osobnosti, změna zevnějšku Formování mravních hodnot a životního názoru, změna sebevědomí Fáze negativismu a vzdoru, jedinec se bouří proti dogmatům a nespravedlnosti Dozrávají druhotné pohlavní znaky Vznikají erotická a sexuální hnutí Důležitý je v tomto období význam vrstevníků Vliv na rozvoj osobnosti má zájmová činnost

Adolescence začíná pohlavní dospělostí Končí biologickou a psychickou dospělostí 15.–16. rok až 18.–22. rok věku života Hlavní témata adolescenta: láska, sexualita, erotika volba povolání příprava na partnerský a rodinný život Končí tělesný vývoj City se stabilizují

MLADŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vývoj dosahuje vrcholu ve vývoji Získává nové životní zkušenosti a kvality ženy mají děti, uspokojují mateřské instinkty poznávají nové city – láska mateřská, manželská, otcovská muži se realizují v povolání, touží po vzestupu

STŘEDNÍ DOSPĚLÝ VĚK Z psychologického pohledu – stabilizace výkonnosti a růst profesionálních dovedností Z tělesného pohledu – začínají první problémy (např. obezita, neurózy…) Ubývá fyzická síla

STARŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vrásky, šediny, krátkozrakost, zdravotní potíže Odchod do důchodu Odchod dětí z rodiny U žen „syndrom opuštěného hnízda“ Psychické problémy

Stáří Začínající stáří 60–75 let Pokročilé stáří (kmetství) 76–90 let Krajní stáří 91 a více let Celkový stav opotřebení

Použitá literatura DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723- 5233-4. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN 80- 716-8406-6. PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN 80-860-7330-0. ŠIL, Přemysl. KAROLOVÁ, Jana. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7182- 230-1