Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 7. Stát a jeho funkce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Formy státu, demokracie
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Období vlády jedné strany
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Revoluce ve Francii
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Raný novověk - společnost
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Společnost Označení materiálu:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
STAROVĚKÉ ŘECKO.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál

Vznik státu Znaky státu Historické typy státu

Vznik státu Z jakých důvodů vznikl stát? Vývoj společnosti: rod kmen kmenový svaz stát Důvody vzniku státu: Sjednocení lidí z důvodu lepší a snadnější obrany (v jednotě je síla) Přinutit lid, aby poslouchal. Do čela státu se postavil ten, který poroučel – král, faraon Vyřešení konfliktů mezi lidmi – vytvoření pravidel chování, právních norem, podle kterých se musí všichni řídit.

Znaky státu Hlavní znaky státu: Občané Státní území Státní moc, kterou vykonávají státní orgány (vláda, soudy, policie, armáda) Další znaky státu: V čele každého státu stojí jeho představitel - král, císař, prezident Život ve státě se řídí podle zákonů (pokud někdo zákon poruší, musí být potrestán) Občané státu musí odvádět daně do státní pokladny

Otázky a úkoly Jaký byl správný časový vývoj společnosti? Seřaď: 1 stát, 2 rod, 3 kmenový svaz, 4 kmen Jaké důvody vedly ke vzniku státu? Co patří mezi hlavní a další znaky státu a které tam nepatří: státní moc, vlajka, představitel státu, daně, hymna, území, státní znak, občané, zákony Čím se liší právní norma od pravidel společenského chování?

Historické typy státu I absolutní moc jednoho panovníka Stát otrokářský Stát feudální Orientální despocie Faraon - může vše JÁ URČUJI, JAKÉMU BOHU SE BUDETE KLANĚT, JÁ VELÍM VOJSKU, JÁ ROZHODUJI A JÁ VÁS SOUDÍM! Poddaní - nemůžou nic VĚTŠINA Z NICH NEMÁ PRÁVO ANI NA ŽIVOT (OTROCI) Absolutní monarchie francouzský král Ludvík XiV. - může vše STÁT JSEM JÁ! JÁ VYDÁVÁM ZÁKONY, JÁ ŘÍDÍM STÁT, JÁ SOUDÍM! Ostatní obyvatelé – sedláci, měšťané, šlechta, duchovní - nemůžou nic

Historické typy státu II moc panovníka je částečně omezena Stát otrokářský Stát feudální Antický městský stát (polis) řecké Athény – období přímé demokracie lidového shromáždění (sněmu) =plnohodnotní občané (bohatí, svobodní muži) ostatní – nemůžou nic OTROCI ! Stavovská monarchie polské království – moc v rukou tzv. stavy (duchovní, městský, šlechtický) PANOVNÍK NEMOHL BEZ SOUHLASU STAVŮ VYDAT ŽÁDNÉ DŮLEŽITÉ NAŘÍZENÍ ostatní (poddaní) – nemůžou téměř nic

Historické typy státu III podle způsobu vlády Stát demokratický Stát totalitní Demokracie = vláda lidu Vláda pomoci zákonů Volby – lid volí své zástupce, kteří za něj rozhodují Moc je rozdělena do tří částí: - moc zákonodárná - moc výkonná - moc soudní Veškerá moc je soustředěna v rukou jedné politické strany nebo jedné osoby Moc zneužívá ke svému prospěchu, proti zájmu ostatních obyvatel státu Nelítostně likvidují své nepřátele Př. HITLEROVSKÉ NĚMECKO STALINOVA SOVĚTSKÁ REBUBLIKA

OTÁZKY A ÚKOLY V kterém z uvedených historických typů států bys chtěl žít? Přiřaď, co k sobě patří: Urči, co je správně: orientální despocie = faraon stavovská monarchie = neomezená vláda panovníka absolutní monarchie = panovník může svá nařízení vydávat jen se souhlasem šlechty absolutní monarchie = Ludvík XIV. ANO, NE, NE, ANO Vláda plnohodnotných občanů Vláda lidu Vláda jedné politické strany totalita polis demokracie

Použité zdroje Microsoft.com VALENTA, Milan. Občanská výchova. Praha : Práce, 1997. 120 s.