Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Advertisements

Základy práva a právní předpisy související s oceňováním
Správní právo Pojem správního práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Moderní právní pozitivismus
Předmět a prameny pracovního práva
Právo jako normativní systém
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Politologie jako věda Politika moc
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
STÁT A PRÁVO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Kontrola veřejné správy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Prameny práva, právní vztahy
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Kontrola veřejné správy I.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
TEORIE PRÁVA Pojem práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: I Právní.
Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem
Norma, právo, forma zákonů
ÚSTAVA.
Distinkce mezi iusnaturalismem a pozitivismem
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Pojem práva a jeho klasifikace
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Právo, právní norma a právní předpis. Principy a pravidla.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní vztahy Katedra práva.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Právní úprava podnikání. Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
MOC SOUDNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_15_MOC SOUDNÍ Téma: OBČANSKÁ VÝCHOVA.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Prameny Práva pp.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Dějiny právního myšlení Přednáška II. Iusnaturalismus vs
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Základní orientace v právu a úvod do studia veřejné správy. Místo veřejné správy v systému veřejné moci ve státě.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Správní právo procesní
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Struktura právních norem
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Právní stát a vláda práva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Milan Tomeš - Profil
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs. Právní positivismus III – Imperativ nezměnitelnosti materiálního jádra ústavy

O. Weinberger – přirozené rudimenty společnosti Antropologické složky spravedlnosti: Člověk je zoon politikon Člověk je nadán svobodnou vůlí Člověk je tvůrcem institucí Jednání člověka je ovlivnitelné a ovlivněné působením norem Stanovení norem není aktem libovůle (ani v etice ani v právu) Přirozené rudimenty společnosti: přirozené reakce a způsoby chování. Nejedná se o přirozené právo, ale odkaz na přirozený základ.

Lon Fuller – vnitřní morálka práva Právo nelze definovat nezávisle na důvodech dodržování práva Principy legality (Procesní forma přirozeného práva): Obecnost Přístupnost (vyhlašování) Retroaktivita Jasnost Bezrozpornost Nepožadovat nemožné Stálost v čase Shoda normy a postupu aplikačních subjektů Tím se vytváří jakékoli právo Morálka vnější právu

Ronald Dworkin Positivismus je model systému a systém pravidel, jehož ústřední představa jednoho jediného testu, co právo je, nás nutí pomíjet důležité role, které hrají ty standardy, jež pravidly nejsou. Soudce se pokusí nalézt nejlepší ospravedlnění, které může nalézt v principech politické morálky. – Zákon nepůjde proti jeho politickému přesvědčení.

Joseph Raz Právo může být hodnotné, ale může být také zdrojem zla. Odmítnutí rozdělovací/spojovací teze

Třídění obsahového napětí mezi právem a morálkou Konflikt demokratického a totalitního systému Reakce na totalitní systém (priorita přirozeného nad positivním právem/priorita jednoho positivního nad druhým positivním) Občanská neposlušnost Negativní normotvorba Konkrétní rozhodování soudů Jiří Boguszak – soudní jurisdikce (ve věcech lidských práv) fakticky zužuje uvážení v rozhodování státních orgánů Pozitivní normotvorba

Materiální jádro ústavy Materiální omezení prostoru ústavní revize „La forme républicaine du Gouvernement ne peut faire l'objet d'une révision“. (revize Ústavy z roku 1875) „Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná.“ čl. 9 odst. 2 Ústavy ČR Georg Jellinek: „Stát může se zprostiti každé meze, kterou si sám položil, ale jen ve formách právních a tvoře si nové meze. […] právně neexistuje absolutně neomezený suverénní stát.

Diskuse o nezměnitelnosti materiálního jádra Ústavy Alfred Verdross: ustavit závazek dvou států – každý zaváže sám sebe; Ústava zároveň získá klauzuli nezměnitelnosti František Weyr: změna Ústavy je možná, a to za stejných podmínek, za jakých vznikla A.V.: Stát je při tvorbě Ústavy svobodný Adolf Merkel: Bez zmocnění Ústavy není možná žádná její změna

Oprávnění ke změně Ústavy - Carl Schmitt Ústavu lze měnit pouze za podmínky, že její identita a kontinuita jako celku zůstane zachována. Kompetence ústavodárná a ústavodárce x kompetence k vydávání ústavních zákonů a subjekt ústavně-zákonné normotvorby Vyloučeny jsou (ústavními změnami nejsou): likvidace Ústavy odstranění Ústavy prolomení Ústavy suspendování Ústavy V každém případě vzniká suverén nový.

Oprávnění ke změně Ústavy – Hans Kelsen Odlišení fakticity a normativity Pro změnu nezměnitelné části Ústavy schází kompetenční norma Emanuel Joseph Siéyés: rozlišuje moc ustavující a ustavenou Můžeme tedy rozlišit ústavní právo kvalifikované a ústavní právo jednoduché (rakouský ústavní soud)