ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Advertisements

Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Diagnostika SPU.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Vývoj člověka - postnatální
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Pedagogická komunikace
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Mgr. Zdeněk Nosek ředitel školy Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Podpora zdravého životního.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
9. Tvorba individuálního plánu
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2017 – 2018 na ZŠ a MŠ Jižní
Organizace předškolního vzdělávání
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Školní zralost a připravenost
9. Tvorba individuálního plánu
7. Diagnostika školní zralosti
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY ŠKOLNÍ ZRALOST

Povinnost školní docházky Povinnost je vymezena školským zákonem. Zákon stanovuje délku školní docházky, její počátek a také povinnost zákonného zástupce přihlásit dítě k zápisu (paragraf 36, viz další snímky), řeší též odklad povinné školní docházky (paragraf 37).

§36 (1) Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku (dále jen „povinná školní docházka“). §36 (2) Povinná školní docházka se vztahuje na státní občany České republiky a na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů. Dále se povinná školní docházka vztahuje na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

§36 (3) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. §36 (4) Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 15. ledna do 15. února kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku.

Pro označení vývojového předpokladu pro úspěšné zahájení povinné školní docházky se užívají pojmy školní zralost, školní připravenost či způsobilost. Nejznámější a nejčastěji používaný pojem je školní zralost.

Objasnění pojmu školní zralost taková fyzická a psychická připravenost dítěte na školu, která mu umožňuje optimální zapojení se do vyučovacího procesu bez nebezpečí ohrožení fyzického a psychického zdraví při školní zátěži způsobilost dítěte absolvovat školní vyučování, předpokládá určitý rozvoj jazyka a myšlenkových operací, schopnost aktivní pozornosti, soustředění i určitou úroveň sociálních dovedností komplex schopností a dovedností, s nimiž by dítě mělo vstupovat do školní zátěže výsledek biologického zrání organismu a celé dosavadní zkušenosti dítěte

Složky školní zralosti TĚLESNÁ ROZUMOVÁ CITOVÁ A SOCIÁLNÍ Dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty jsou podrobně formulovány v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (očekávané výstupy v jednotlivých vzdělávacích oblastech).

Zralost v oblasti tělesné a pohybové Tuto oblast posuzuje zpravidla pediatr. Hlavní znaky: dobrý zdravotní stav, odolnost vůči nemocem a únavě, dobrá funkce smyslových orgánů výška okolo 120 cm, váha kolem 20 kg započata výměna mléčného chrupu protažení postavy, prodlužování končetin vytvořeny základní hygienické návyky, návyky sebeobsluhy vyhraněná lateralita motorická obratnost, koordinované pohyby těla rozvinutí jemné motoriky, vizuomotorická koordinace (správné držení tužky, uvolněnost ruky, manipulace s nůžkami)

Zralost v oblasti rozumové Hlavní znaky: přiměřená úroveň poznávací aktivity, zvídavost schopnost chápat a plnit pokyny schopnost úmyslné pozornosti (20 – 30 minut) schopnost postihovat podstatné znaky, dobrá orientace na ploše i v prostoru zvládnutí číselné řady do deseti, orientace v počtu do šesti schopnost rozlišit a pojmenovat barvy, geometrické tvary rozvinutá mechanická paměť dostatečná slovní zásoba, přiměřené vyjadřování (vypravování pohádky, popis obrázku), řeč bez logopedických nedostatků

Zralost v oblasti citové a sociální Hlavní znaky: potřeba kontaktu s vrstevníky schopnost začlenit se do skupiny dětí, přizpůsobit se kolektivu uznání autority dospělého, učitele dosažení určitého stupně citové stability, schopnost ovládat a kontrolovat své city překonání přílišné závislosti na rodičích, úzkosti před cizími lidmi schopnost řešit jednoduché sociální situace osvojení pravidel správného chování schopnost přijmout a plnit novou sociální roli

Školní zralost a školní připravenost Marie Vágnerová rozlišuje pojmy zralost a připravenost. Školní zralost = kompetence závislé na zrání organismu Příklady: emoční stabilita, odolnost proti zátěži, lateralizace ruky, koordinace činnosti hemisfér, myšlení na úrovni konkrétních logických operací, sluchová diferenciace, zralost očních pohybů Školní připravenost = kompetence závislé na prostředí a učení Příklady: úroveň verbální komunikace, respektování běžných norem chování a hodnotového systému, rozlišování různých rolí, motivace ke školní práci

Tyto pojmy rozlišuje také Soňa Koťátková Tyto pojmy rozlišuje také Soňa Koťátková. Školní zralost = míra rozvoje z pohledu fyzické zralosti (například výška, váha, počátky výměny zubů, kvalita zdraví) a psychické zralosti (kognitivní úroveň, citová a sociální vyspělost, kvalita vyjadřování), míru zralosti posuzují zejména pediatři a psychologové Školní připravenost = způsobilost a stav rozvoje vědomostí, dovedností a návyků, které umožní dítěti pokračovat ve vývoji prostřednictvím školního vzdělávání, tuto způsobilost posuzuje především pedagog

Vyšetření školní zralosti Vyšetření dítěte (se souhlasem zákonného zástupce) provádějí pracovníci školského poradenského zařízení (pedagogicko psychologické poradny, speciálně pedagogického centra) a odborný lékař nebo klinický psycholog. Školské poradenské zařízení a odborný lékař nebo klinický psycholog mohou doporučit odklad povinné školní docházky (nutná jsou tedy dvě doporučení). O odklad žádá písemně zákonný zástupce dítěte do 31. května, o ročním odkladu rozhoduje ředitel/ka školy.

Zdroje Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha, H&H 1992. Metodický list pro učitele ZŠ. PPP Litoměřice Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 2000. Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola. Praha, Grada 2008.