Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organogenní usazené horniny
Advertisements

PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
HORNINY USAZENÉ.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ROZDĚLENÍ Žáci si učivo přečtou a zapíší do sešitu
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa

ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Těžební průmysl Martin VRZALA.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
Nerostné bohatství 4. ročník
Název Těžba nerostných surovin Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu v deváté třídě na základní škole. Zeměpis –
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vypracoval: Viktor Andrianov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Uhlí.
Česká republika Nerostné suroviny ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Přírodní zdroje energie a surovin VY_32_INOVACE_10.01.06 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál charakterizuje obecně lidské globální problémy a jejich projevy. Učí žáky přemýšlet o důsledcích obecně lidských globálních problémů pro lidstvo. Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

Rozdělení přírodních zdrojů I. Neobnovitelné zdroje – vznikly v dávných geologických dobách Dělení dle výskytu a) vyčerpatelné – vyskytující se vzácně b) nevyčerpatelné- jsou velmi rozšířené Dělení dle využití fosilní paliva rudy Nerudné suroviny II. Obnovitelné zdroje – voda, vzduch, půda a zdroje z živé přírody

Neobnovitelné zdroje – fosilní paliva Slouží jako zdroj energie, v chemickém průmyslu(výroba plastů) Dnes představují 80% zdrojů energie. Černé uhlí - vznik uhelnatěním zbytků přesliček a plavuní v prvohorách, před 300 mil lety, vetší výhřevnost Hnědé uhlí - vznik uhelnatěním zbytků nahosemenných rostlin ve třetihorách, před 60 mil lety,menší výhřevnost Ropa, zemní plyn – vznik usazováním zbytků rostlin a živočichů na dně moří, rozklad organické hmoty bakteriemi, vznikající látky se hromadily v pórovitých horninách Fosilní paliva (kaustobiolity) vznikala rozkladem organické hmoty bez přístupu vzduchu milióny let.

Těžba fosilních paliv Hlubinná těžba – těží se komorově zejména černé uhlí, výtěžnost 50%, možný vznik propadlin, zaplavování propadlin vodu Povrchová těžba – těží se zejména hnědé uhlí, těžit lze po odstranění vrchní vrstvy (hlušiny), vznikají výsypky, obrovské přesuny hmot, zábor půdy, výtěžnost až 95% Vrty- těží se ropa a zemní plyn, rizikem jsou úniky a havárie, zemní plyn provází ropná naleziště, mnohdy bývá bez užitku spalován

Neobnovitelné zdroje - rudy Rudy jsou nerosty, z nichž se získávají kovy Snadno přístupná naleziště s nejvyššími koncentracemi kovů se tenčí Získávání kovů z rud s nižšími koncentracemi je technologicky náročnější a vede k většímu poškozování životního prostředí

Těžba rud Povrchová těžba Hlubinná těžba Chemická těžba – vyluhování kovů pomocí chemických reakcí, ohrožení podzemních a povrchových vod

Neobnovitelné zdroje – nerudné suroviny a jejich těžba Stavební hmoty – kámen, štěrk, písek, vápenec, cihlářské suroviny Zdroje hnojiv – fosfáty, vápence, dolomitické vápence Nerudné suroviny se těží se povrchově v lomech (otevřené stěnové nebo uzavřené jámové).

Rekultivace Rekultivace= soubor opatření k zúrodnění půdy znehodnocené nebo zpustošené lidskou činností Následuje postupně po skončení těžby na místech, kde se již těžit nebude 2 fáze rekultivace: Technická rekultivace – urovnání povrchu, navážka zeminy, zpevnění svahů, zajištění vodního režimu Biologická rekultivace – zemědělská, lesní, sadovnická, vodní, účelová (sportovní areály, metoda řízené sukcese)

Obnovitelné zdroje Obnovitelné zdroje nelze odebírat z prostředí větší rychlostí, než se vytváří. Obnovitelné zdroje jsou dány slunečním zářením. Sluneční záření – přeměna energie Slunce v energii tepelnou (ohřívání kolektorů s kapalinou či vzduchem) nebo přeměna energie Slunce v elektrickou energii (fotovoltaické články) Energie větru Energie vody Geotermální energie Biomasa (organická hmota) aj.

Opakovací otázky 1. Které zdroje energie jsou obnovitelné a které neobnovitelné? 2. Jakým způsobem lze rekultivovat plochy po těžbě? Jakým způsobem se těží fosilní paliva rudy a nerudné suroviny?

Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s.