Problémy a perspektivy středního školství Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 513 · e-mail: jan.kovarovic@pedf.cuni.cz Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008
Krajské rozdíly v období 2000-2006 Prognóza do roku 2015 – a co dál? Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 513 · e-mail: koucky@urs.pedf.cuni.cz Vývoj v ČR pro roce 1990 Krajské rozdíly v období 2000-2006 Prognóza do roku 2015 – a co dál? Záměry krajů Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008
Restrukturalizace středního školství Změny tradiční nabídky středního vzdělávání změny cílů, obsahu a zaměření vzdělávacích programů ZL úpravy sítě škol (růst kapacity, změny oborové struktury) JČ, ÚL, LI typy škol (polyfunkční, integrované) KH, OL, MS Rozšiřování klientely a funkce nabídka programů postsekundárního / terciárního vzdělávání ZL nabídka programů dalšího vzdělávání VY, JM, OL, ZL, MS a modulárních programů (pro počáteční i další vzdělávání) MS nabídka zájmového vzdělávání a činnosti (komunitní škola) PL Podpora poptávky a motivace informační/poradenské systémy a služby MS cílená podpora poptávky (méně žádané obory, další vzdělávání) KV, PU, ZL, MS zapojení zaměstnavatelů (do vzdělávání počátečního i dalšího) P, OL, MS zvyšování vzdělávacích aspirací (zmírňování znevýhodnění)
Otázky na závěr: Úpravy sítě Uplatnění lidského potencionálu Jaká jsou kritéria pro hodnocení škol? Jaké omezující podmínky, a jak minimalizovat negativní důsledky? Uplatnění lidského potencionálu Jak pomoci všem se plně uplatnit? Partnerství s podniky Jak a jakými cestami se daří vytvářet partnerství na krajské úrovni? Role dlouhodobých záměrů Jak jsou DZ účinné pro vytvoření politické podpory?
sociálně znevýhodnění potenciální zdroje EU-25 USA ČR sociálně znevýhodnění 18 % 13 % 5 % potenciální zdroje 8 % 31 % 5 % 4 % 14 % hlavní tvůrci zdrojů 10 % 23 % 17 % běžní pracovníci 21 % ohrožení pracovníci 20 % 23 % 17 % 24 % nositelé budoucnosti 19 % ohrožená mládež 4 % 2 % © Jan Koucký, 2004 3 %
© Jan Koucký, 2004
Podpořit a umožnit jejich aktivní účast na trhu práce POTENCIÁLNÍ ZDROJE NOSITELÉ BUDOUCNOSTI SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÍ OHROŽENÁ MLÁDEŽ OHROŽENÍ PRACOVNÍCI BĚŽNÍ PRACOVNÍCI HLAVNÍ TVŮRCI ZDROJŮ Zlepšit jejich základní dovednosti a tím zvýšit jejich zaměstnatelnost i začlenění do společnosti Vést je k učení a k přizpůsobení se změnám na trhu práce Dostat je zpět ke vzdělávání Motivovat ke špičkovým výkonům, omezit nesoulad mezi poptávkou a nabídkou kvalifikací Zvyšovat jejich kvalifikaci, aby udrželi krok se změnami na trhu práce Podporovat inovace a zvyšování „know-how“