Téma: Předmět a příslovečné určení ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_10_Český jazyk pro 7. ročník_Předmět a příslovečné určení Téma: Předmět a příslovečné určení CZ.1.07/1.4.00/21.1921 Vytvořeno: červenec 2012
Anotace Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Žáci si připomenou a procvičují určování rozvíjejících větných členů - předmět a příslovečné určení. Vybraná cvičení lze vytisknout jako pracovní listy. Prezentace je vhodná pro práci s interaktivní tabulí.
Předmět předmět je rozvíjející větný člen bývá nejčastěji podstatným jménem nebo zájmenem nejčastěji je ve 4.pádě může být však i v pádě 3., 2. nebo 7. označujeme ho zkratkou Pt
Příslovečné určení předmět je rozvíjející větný člen je závislý na slovese, přídavném jménu nebo příslovci vyjadřuje různé okolnosti a vztahy (místo, čas, způsob a další)
ptáme se Kde? Kam? Odkud? Kudy? Příslovečné určení: místa ptáme se Kde? Kam? Odkud? Kudy? času ptáme se Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? způsobu ptáme se Jak? Jakým způsobem?
Určete větné členy Pt, Pu M, Č, Z Naposled viděl Jirku včera ve škole. Naposled viděl Jirku (Pt, 4. p.) včera (PUČ) ve škole (PUM). Jana si koupila na ples nové šaty. Jana si koupila na ples (PUM) nové šaty (Pt, 4. p.). V mateřské škole děti hrály zajímavé hry. V mateřské škole (PUM) děti hrály zajímavé hry (Pt, 4. p.).
Přes sobotu a přes neděli jsme vyhrabali listí Přes sobotu a přes neděli jsme vyhrabali listí. Přes sobotu (PUČ) a přes neděli (PUČ) jsme vyhrabali listí (Pt, 4. p.). V soudní síni se všichni chovali tiše. V soudní síni (PUM) se všichni chovali tiše (PUZ).
Použité zdroje Ve výukovém materiálu byly použity kliparty z programu MS Word 2010 od firmy www.microsoft.com . Na tento software máme zakoupenou licenci.