Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Proces vývoje a stárnutí vývoj a stárnutí organismu = dynamické a měnící se podmínky pro vznik, změny či akceleraci komunikačních poruch,, současné pojetí – zdůrazňování vývojových a měnících se podmínek procesu komunikace v průběhu celého lidského života. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Specifika logopedické péče o dospělé klienty uvědomění si přítomnosti přetrvávajících a vzniklých poruch komunikace v období adolescence, uvědomění si jejich vlivu v dospělosti. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Dospívání senzitivní období především u příznaků balbuties, tumultus sermonis, projevů dyslalie a obtíží v rozvoji jazykových schopností, zvýšená zátěž organismu, psychické a fyzické zatížení, rozvoj náročných sociálních vztahů – akcelerace projevů přetrvávající poruchy, především oblast plynulosti a tempa mluvy + přítomnost nových typů poruch na bázi hlasových mutačních poruch, intenzivní terapeutická péče vyžaduje zásadně jiný přístup a metody péče: využití motivace, rozvoj metod psychoterapeutického přístupu. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Dospělost vznik na bázi úrazů a traumat CNS či orofaciální oblasti, méně často na základě onkologických či neurologických onemocnění CNS, poruchy hybnosti mluvidel, poruchy fatických funkcí, poruchy výkonnosti verbálně paměťových funkcí, vzrůstá počet těžce chronicky postižených osob, specifická skupina – učitelé, herci, moderátoři, pracovníci v marketingu, službách a managementu; v řadě případů klienty odrazuje užití nevhodných metod a pomůcek. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Stárnutí souvislost vzniku poruch řečové komunikace a procesu stárnutí organismu, fyziologické změny ovlivňují především motorické řečové schopnosti, obtíže u respiračních funkcí, při tvorbě hlasu a precizitě artikulační činnosti z důvodů snížení rychlosti a síly svalové koordinace, nástup percepčních obtíží, vznik těžkých zrakových poruch, syndrom demence – „tichá epidemie“. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Afázie porucha realizace a porozumění řeči, systémová porucha řeči, úplná či částečná neschopnost přijímat a vysílat symbolické kódy mluvené nebo psané formy řeči na bázi poškození mozku, získaná porucha komunikačních schopností, vzniká při ložiskovém poškození mozku, vyskytuje se vliv mozkové léze na vyšší nervové funkce člověka. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Afázie Hlavní příčiny vzniku: cévní mozkové příhody, úrazy a poranění mozku, intoxikace mozku; Symptomatologie: poruchy fluence a prozodie, anomie – ztráta schopnosti pojmenovat předměty, bytosti, perseverace, agramatizmy, parafázie (deformace slov), poruchy porozumění, čtení, psaní. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Logopedická terapie poruch řečové komunikace u dospělých osob Individuální terapeutický plán stanovený na základě diagnostiky zahrnuje: stanovení příčin a možné prognózy, návrh metodiky a intenzity terapie, způsob využití terapeutických cvičných materiálů a pomůcek, způsob spolupráce s rodinou, logopedickým asistentem, ošetřujícím personálem či jiným logopedickým pracovištěm. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Cíle logopedické terapie u dospělých osob Terapeutický program: odstranění poruchy, omezení až potlačení projevů poruchy během dlouhodobého terapeutického procesu, obnovu porušených funkcí, stabilizaci projevů poruchy v co nejdelším časovém horizontu; součástí terapeutického procesu jsou reedukační postupy pracující přímo s postiženými oblastmi, navození kompenzačních strategií , využití specializovaných pomůcek, terapie poruch polykání – stimulace ORF oblasti. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Formy logopedické terapie u dospělých osob Individuální terapie intenzivní práce na modifikaci řečových schopností, stimulace využití jazykového systému; Skupinová terapie ideál: měla by navazovat na individuální formu, malá skupina – 3-6 osob, uplatnění a upevnění získaných dovedností a komunikačních kompenzačních strategií, aktivační programy pro osoby v péči zdravotnických či sociálních zařízeních; logopedická intervence v resortu práce a sociálních věcí je jedno z nejméně rozvinutých míst logopedické péče v ČR. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Formy logopedické terapie u dospělých osob Komplexní logopedické terapie psychoterapeutické působení na kognitivní – verbálně paměťové funkce a pozornost, psychoterapeutické vedení nezbytné pro navození motivace a spolupráce při terapii, klinický logoped by měl absolvovat psychoterapeutický vzdělávací program; Konzultační a poradenská činnost práce s rodinnými příslušníky či ošetřujícím personálem, přímá návaznost na logopedickou péči. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Aplikace nejnovějších přístupů v logopedické terapii u dospělých osob využití počítačových terapeutických programů, intenzivní a kvalitně odborně vedená logopedická péče v lůžkových nemocničních a rehabilitačních zařízeních, terapie jako dlouhodobá záležitost, spolupráce postižené osoby a jejího okolí. Klíčové momenty: trvalá snaha motivovat postiženou osobu k terapii, zdůrazňovat úspěchy v komunikaci, VELMI HRUBOU CHYBOU je mechanické přirovnávání terapeutických úkolů ke školní výuce, u osob v institucionální péči dodržovat terapeutická doporučení, pravidelné každodenním provádění terapeutických cvičení, nalezení pravidelného času a intimního prostředí. 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Dílna 16 Ve kterých konkrétních životních situacích nastávají změny v životě osoby po CMP? Které logopedické metody sledujeme v práci klinické logopedky v následujícím videu? (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/208562221700007-klic/) 24. dubna 2018 Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ