ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín AUTOR: Mgr. Eva Cigániková NÁZEV: VY_32_INOVACE_OV,7_14_RODINA TEMA: Rodina ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1529
Výukový materiál: EUPŠ _OP VK_Cigániková_OV,7_14_Rodina Šablona: III/2 Sada: OV,7 Autor: Mgr. Eva Cigániková Vytvořeno: srpen 2012 Ověřeno: 11.9.2012 – VII.třída Ročník: 7 Druh učebního materiálu: Prezentace Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská výchova Tematický okruh: Život mezi lidmi Téma: RODINA Prezentace formou aktivního opakování tématu Rodina připomíná význam a vznik rodiny, přibližuje rodinné vztahy, upřesňuje sociální role členů rodiny, vede žáky k uvědomění si návaznosti generací. Poznámky:
Zákon o rodině č.94/1963 sbírky Čeká nás malé opakování : 1. Co je to rodina ? je to skupina lidí, kterou spojují příbuzenské vztahy. 2. Co je hlavním posláním rodiny ? vychovávat děti a poskytovat jim : sociální, citové a hodnotové zázemí. 3. Který zákon vymezuje práva a povinnosti členů rodiny? Zákon o rodině č.94/1963 sbírky
5. Kdo nesmí uzavřít manželství ? 4. Co je to manželství ? je právní vztah mezi mužem a ženou, který vzniká : před oddávajícím úředníkem před dvěma svědky souhlasným prohlášením a podepsáním svatebního listu 5. Kdo nesmí uzavřít manželství ? - osoby blízce příbuzné - osoby duševně nemocné - neplnoleté osoby již ženaté a vdané osoby osoby stejného pohlaví
švagr - tchán – babička – neteř – snacha - zeť - bratranec – tchyně – 6. Vyjmenuj typy rodiny : základní – rodiče a děti neúplná – když někdo z rodičů chybí nebo základní (úzká) – rodiče a děti širší – rodiče, děti a ostatní příbuzní 7. Zkus vysvětlit, kdo je : švagr - tchán – babička – neteř – snacha - zeť - bratranec – tchyně – synovec – pradědeček -
zobrazuje příbuzenské vztahy v rodině. 8. Jak říkáme tomuhle ? Rodokmen zobrazuje příbuzenské vztahy v rodině. 9. Z čeho se skládá rodokmen? Zachycuje jednotlivé generace rodiny. 1.otcova matka a otec matčina matka otec 2. můj otec a matka Rodinný strom na Českém Šternberku. 3. já a moji sourozenci
8 10. Vysvětli pojem sociální role. 11. Spočítej, kolik Role očekává od každého člena rodiny určité chování. Žena v rodině je …. Muž v rodině je … 11. Spočítej, kolik sociálních rolí je znázorněno na obrázku : Učebnice OV 6 str. 93 – 97 – věnovat komunikaci aspoň 2 hodiny 8
Můj erb Pracovní list – domácí úkol Kresbou vyjádři nejdůležitější událost svého života. Kresbou vyjádři svůj největší úspěch za loňský školní rok. Kresbou vyjádři nejšťastnější okamžik za poslední rok. Kresbou vyjádři v čem vynikáš. Napiš, co je největším dosaženým úspěchem vaší rodiny (heslo, slovo, na co jste hrdi…)
Použité zdroje : Dostupné z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Andriy_Sadovyy_with_family.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Family_Ride_bicycle_cycle_trailer.jpg http://office.microsoft.com http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Cesky_Sternberk_Castle_CZ_family_tree_116.jpg