Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Řečtí bohové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MÝTUS, BÁJE Literatura 6. roč..
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: Název DUM: 3 - Nejstarší mýty světa - Řecko - prezentace Jméno autora: Mgr. Jana Hoňková Datum (období) vytvoření DUM: květen 2013 Ročník: 1. ročník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura – Stvoření světa, mýty Vzdělávací obor: Obory zakončené závěrečnou zkouškou Klíčová slova: řecká mytologie, bohové řecké mytologie, Homér, úloha mýtů ve starém Řecku Anotace: materiál vysvětluje základní pojmy řecké mytologie a její vliv na naši kulturu Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: znalost základních pojmů týkajících se řecké mytologie Metodika učebního materiálu: Jedná se o prezentaci, která se se slovním doprovodem přehraje krok za krokem žákům. K prezentaci patří též pracovní list 4 - Nejstarší mýty světa - Řecko – test s testovými otázkami, jejichž řešení žáci najdou v prezentaci, a pracovní texty 13 - Nejstarší mýty světa - Řecko - pracovní text a 14 - Nejstarší mýty světa - Řecko - vznik světa - pracovní text, které mohou být využity k doplnění znalostí k tématu a recepci uměleckého textu

Řecká mytologie

Svět antické mytologie je plný epických příběhů, vášnivých milenců, přehnaně reagujících božstev a ironických zvratů. Dodnes jsou řecké báje také zdrojem inspirace v literatuře, malířství, filmu, hudbě a psychologii.(1)

Obr. 1 Kentaur, kříženec člověka a koně, je klasickou bytostí z řecké mytologie.

Úloha mýtů Ve starém Řecku byly mýty podstatnou součástí výchovy. Děti se musely učit příběhy z Homérových i Hésiodových děl zpaměti a přednášet je. Mýty byly také inspirací pro umění, filozofii a vědu. (2)

Obr. 2 Homér

Prameny řecké mytologie Hlavní písemné prameny řecké mytologie jsou Homérovy epické básně Ilias a Odyssea a také dílo spisovatele Hésioda. U žádného mýtu neexistuje pouze jedna verze, každé město mělo svou vlastní verzi příběhu. V Hésiodově díle Theogonia je popsán svět bohů a způsob, jakým bohové svět utvářejí.

Stvoření světa podle Hesioda Z chaosu se zrodila Gaia (Země), Tartarus (podsvětí) a Erós (láska). O něco později povstala z chaosu Nyx (noc) a Erebus (první temnota). Gaia porodila sobě rovného Urana (nebesa), kterému dovolila, aby ji zahalil jako plášť, tak se zrodily hory a moře. (3)

Olympijský pantheon Nejdůležitější bohy umístili Řekové na Olymp, nejvyšší horu Řecka. Bohové mají lidské vlastnosti a chování. Představují tak často různé archetypy, typické vzorce chování nás lidí.

Obr. 3 Olymp je nejvyšší hora Řecka, a tak přirozeně starověcí Řekové věřili, že se na ní nachází sídlo bohů.

Hlavní bohové Vládcem všech bohů byl Zeus a jeho bratr Poseidon vládl nad mořem. Hádes byl bůh podsvětí a jeho sestra Hestia byla ochránkyní domácího krbu. Démétér byla bohyní úrodnosti. Její sestru Héru pojal Zeus za manželku. Porodila mu boha války Área a boha kovářského umění Héfaista. (4)

Morální hodnoty Řecké mýty většinou pojednávají o porušení ustálených norem. Například Oidipus zabil svého otce a oženil se svojí matkou. Rozprava o těchto příbězích umožnila Řekům rozebírat a znovu potvrzovat ustálené morální hodnoty. (5)

Použitá literatura a citace: (1) Sarah Bartlettová: Mýty a báje od A do Z, Metafora, 2009. ISBN 978-80-7359-220-2, str. 99 (2)Arthur Cotterell: Mytologie - Bohové, Hrdinové, Mýty, Slovart s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7209-778-4, str. 54-55 (3) Sarah Bartlettová: Mýty a báje od A do Z, Metafora, 2009. ISBN 978-80-7359-220-2, str. 102 (4)Arthur Cotterell: Mytologie - Bohové, Hrdinové, Mýty, Slovart s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7209-778-4, str. 56 (5)Arthur Cotterell: Mytologie - Bohové, Hrdinové, Mýty, Slovart s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7209-778-4, str. 55

Obrázky Obr. 1: Лондонское Криптозоологическое общество. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bucentaur.jpg Obr. 2: Jastrow. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homere.jpg Obr. 3: Giorgos Kollias. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mountain_Olympus_snowy.JPG?uselang=cs Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Hoňková.