Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Pravděpodobnosti jevů
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Lomené algebraické výrazy
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Grafické řešení lineárních rovnic
Kvadratické nerovnice
VY_32_INOVACE_RONE_14 Rovnice a nerovnice Kvadratické rovnice 3.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
IRACIONÁLNÍ ROVNICE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Početní operace se složenými zlomky
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika Rovnice s faktoriálem VY_32_INOVACE_M4r0104 Mgr. Jakub Němec

Rovnice s faktoriálem Úprava faktoriálu, která byla předmětem jedné z minulých lekcí, je podstatnou součástí při řešení kombinatorických úloh. Jak už je v matematice zvykem, ani kombinatorika se nevyhne příkladům, které lze řešit pouze pomocí rovnice s neznámou. Na následujících stránkách jsou zadány rovnice, jejichž řešením si upevníme nejen úpravu výrazů s faktoriálem, ale zároveň poznáme, jak se rovnice s faktoriálem řeší.

Určete neznámou k v rovnici. Nejdříve se zbavíme zlomku. Poté převedeme čísla s faktoriálem na jednu stranu. Upravíme faktoriál a zkrátíme. Dořešíme jako klasickou lineární rovnici. Pro některé zkušenější řešitele může být postup zdlouhavý, proto mohou převést všechna čísla okamžitě na druhou stranu a ponechat na druhé straně pouze neznámou. 102! 2 =3∙𝑘∙99! /∙2 102!=6∙𝑘∙99! /:99! 102! 99! =6∙𝑘 102∙101∙100∙99! 99! =6∙𝑘 /:6 102∙101∙100 6 =𝑘 𝒌=𝟏𝟕𝟏𝟕𝟎𝟎

𝑛+3 !=42∙ 𝑛+1 ! /: 𝑛+1 ! 𝑛+3 ! 𝑛+1 ! =42 𝑛+3 ∙ 𝑛+2 ∙ 𝑛+1 ! 𝑛+1 ! =42 Určete neznámou 𝑛∈ℕ v rovnici. Nejprve převedeme výrazy s faktoriálem na jednu stranu, abychom je mohli upravit. Je nutné určit podmínku (dělíme výrazem s neznámou!). Poté upravíme zlomek s výrazy s faktoriálem. Dále řešíme jako kvadratickou rovnici (postup si volí řešitel sám, zde jsou použity vztahy Viètových vzorců). První kořen neodpovídá podmínce rovnice, ani podmínce faktoriálu. Druhý kořen plní podmínky, je tedy kořenem rovnice. 𝑛+3 !=42∙ 𝑛+1 ! /: 𝑛+1 ! 𝑛≥−1 ∧ 𝑛∈ℕ= 𝑛∈ℕ 𝑛+3 ! 𝑛+1 ! =42 𝑛+3 ∙ 𝑛+2 ∙ 𝑛+1 ! 𝑛+1 ! =42 𝑛+3 ∙ 𝑛+2 =42 𝑛 2 +5𝑛−36=0 𝑛+9 ∙ 𝑛−4 =0 𝑛 1 =−9 𝒏 𝟐 =𝟒

Určete neznámou n rovnice. Nejprve určíme podmínku řešení. Upravíme zlomky s výrazy s faktoriálem. Poté řešíme jako rovnici s neznámou ve jmenovateli, což vede ke kvadratické rovnici. Při řešení rovnice je využito vztahu mezi kořeny, který zjednodušeně nazýváme diskriminant. První kořen neodpovídá podmínce rovnice, ani faktoriálu, není tedy kořenem rovnice. Druhý kořen splňuje podmínky, je tedy kořenem rovnice. 𝑛+3 ! 𝑛+2 ! + 𝑛+2 ! 𝑛+3 ! = 37 6 𝑛≥−2 𝑛+3 ∙ 𝑛+2 ! 𝑛+2 ! + 𝑛+2 ! 𝑛+3 ∙ 𝑛+2 ! = 37 6 𝑛+3+ 1 𝑛+3 = 37 6 /∙6∙ 𝑛+3 6∙ 𝑛+3 2 +6=37∙(𝑛+3) 6∙ 𝑛 2 +6𝑛+9 +6=37𝑛+111 6 𝑛 2 +36𝑛+54+6−37𝑛−111=0 6 𝑛 2 −𝑛−51=0 𝐷=1+1224=1225 𝑛 1,2 = 1±35 12 𝑛 1 =− 17 6 𝒏 𝟐 =𝟑

Úkol závěrem 1) Určete neznámou rovnice. Určete podmínky řešení: a) 103! 5 =4∙𝑘∙99! b) 𝑛+2 !=56∙𝑛! c) 𝑛−2 ! 𝑛−1 ! − 𝑛−3 ! 𝑛−1 ! = 5 42

Zdroje Literatura: Calda, Emil; DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 4. vydání. Praha: Prometheus, 2003, 170 s. ISBN 987-80-7196-362-2.