Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D 28.4.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Ing. Lubomír Vavroš, LET´ S FLY s.r.o.
PRESENT PERFECT (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Dramatické a pohybové činnosti v Mš
…začíná experiment Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období.
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Struktura poradenského procesu
Přátelství.. .. je něco hezčího ? ...
Evropský den jazyků. Evropský den jazyků se slaví každoročně 26. září Obecné cíle Evropského dne jazyků jsou: Upozornit veřejnost na důležitost studia.
a jeho využití u klientů po CMP
TVOŘÍME NOVÝ PLÁN rozvoje sociálních služeb v Královéhradeckém kraji. Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dupo Dupo je optimistický, šťastný a spontánní Engendro. Obvykle zvládá několik činností současně.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
KomunitníCentrum. ČESKÉHO ŠVÝCARSKA TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR  4 národní.
. ..
Systemický přístup v SP
Východiska úkolově orientované supervize
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
KONFLIKT, SEBEURČENÍ, ZMOCNĚNÍ východiska transformativní mediace
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
ARTETERAPIE.
KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
HISTORIE KOUČINKU A HLAVNÍ PŘEDSTAVITELÉ
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Gabriela Šustková, Josef Havela, Petr Štěpáník Koučování ředitelů škol informace k pilotnímu projektu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti maloobchodu s potravinářských zbožím Autor: Veronika Janáková Vedoucí práce: Ing.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zaměstnání členů rodiny
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Struktura poradenského procesu
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
Setkání v cyklu Střední školy a zřizovatel
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
Informace o průběhu informačních seminářů a výsledcích strukturovaných rozhovorů za stranu zaměstnavatelů BP Stavebnictví I.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Bc. Nikol Fišerová, DiS., Bc. Šárka Mrázková
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
NÁSTROJE KOUČOVÁNÍ Milada Blažková 2013/14.
MINIMATURITY
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D 28.4.2015

Důležitost otázek Otázka je více než začátek, je počátkem vzájemnosti, která končí teprve tehdy, když otázky dojdou. Proč jsou otázky důležité? - Kdo se ptá, je plný zájmu. - Kdo se ptá, je chytrý. - Kdo se ptá, vytváří pohyb. - Kdo se ptá, vede rozhovor. - Kdo se ptá, tvoří lidská setkání.

Nevhodné otázky Není nic horšího než otázky, které jsou kladeny s vtíravostí, nevrhají lichotivé světlo na tazatelovu inteligenci a skrývají v sobě urážlivý potenciál. Příklady Domníváte se, že byste mohla zaujmout někoho chytrého? Myslíte si, že nějaká žena by mohla mít o Vás zájem?

Zaměření otázek Soustřeďte se s klientem na budoucnost. Ukažte, že změny jsou možné Umožněte hravé zacházení s možnostmi Otázky rozšiřují uvědomění klienta!

Otázky, když je klient v těžké situaci Klientům, kteří uvízli v problémových transech, je velmi těžké navrhnout nové scénáře --- oni sami musí vymyslet vlastní návrhy řešení. Příklad: Ano, už jsem se mnohokrát pokoušel/a na tom něco změnit, ale nikdy to nevyšlo. Je zapotřebí soustředit pozornost na první část věty.

Návrh řešení Řešení: Ne: Proč si myslíte, že to nevyšlo. Ano: Jakým způsobem jste se o to pokoušel/a? Odkud jste bral/a sílu, abyste se o to stále znovu pokoušel/a? Co v první chvíli dobře fungovalo? Základem je dobře poslouchat a soustředit pozornost na to, co už klient udělal!

Zaměření pozornosti Důraz na současnou kompetenci klienta Popsal/a jste současnou obtížnou situaci. O co jste se dosud pokusil/a, abyste tuto situaci změnila? Které důležité zkušenosti jste získal/a? Co Vám v současnosti nejvíce pomáhá, abyste se vyrovnal/a s touto situaci? Zjišťování obecných zdrojů Nehledě na tento problém, v které oblasti se vám daří dobře? Jak dokážete vzdor této zátěži dobře zvládat svou práci? Kdo vás nyní podporuje ve snaze najít řešení?

Doporučená literatura KINDL-BEILFUß, Carmen. Umění ptát se: v koučování, poradenství a systemické terapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. DE SHAZER, Steve a Yvonne M DOLAN. Zázračná otázka: krátká terapie zaměřená na řešení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011.