ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový materiál
Vývoj člověka I Etapy vývoje člověka
ETAPAMI NELZE PŘESNĚ URČIT ! Vývojové fáze Novorozenecké období - od narození do 1. měsíce života Období kojenecké - do konce 1. roku Období batolete - do konce 3. roku Předškolní věk - do konce 6. - 7. roku Školní zralost PŘECHODY MEZI JEDNOTLIVÝMI VÝVOJOVÝMI ETAPAMI NELZE PŘESNĚ URČIT !
Přiřaď fotografie ke správným vývojovým fázím B C E D F
Vývoj předškolního dítěte I Rozvoj jemné motoriky - hra s různými materiály (knoflíky, kamínky, plastelína), rozvoj kresby (hlavonožec) Rozvoj pohybové koordinace - schopnost plné sebeobsluhy (dítě se samo obléká, uklízí, pečuje o svou hygienu) Rozvoj zrakové a sluchové koordinace - nezbytná pro pozdější čtení a psaní Rozvoj myšlení - uzavření fáze před pojmového myšlení Z otázky „Co je to?“ přechází na otázku „Proč?“
Vývoj předškolního dítěte II Rozvoj paměti - kolem 5. roku se rozvíjí záměrná paměť, spíše mechanická, konkrétní a krátkodobá Rozvoj řeči – zkvalitňování řečových dovedností, rozšiřování slovní zásoby (v 6ti letech kolem 3 000 slov) Představy a fantazie – bohaté a barvité, časté dětské smyšlenky Sociální vývoj - rozvoj socializace (začlenění dítěte do společnosti), především rozvoj správné komunikace se svými vrstevníky osvojování sociálních rolí - formování vlastní identity
Dítě v předškolním zařízení Dítě má potřebu být neustále aktivní – poskakování, poposedávání, brebentění Dítě má dále potřebu být v kontaktu s vrstevníky, s vlastními rodiči, má potřebu zázemí a jistoty V případě dlouhodobého neuspokojování některých základních potřeb je dítě frustrováno různé formy obrany Projevy: Agrese vůči okolí nebo vůči sobě Únik – přestane komunikovat, přestane si hrát, straní se, začne se pomočovat Upozorňování na sebe – šaškování, chechtání
Nástup dítěte do školy- školní zralost Biologická – vzrůst a fyzická zdatnost Sociální – schopnost dítěte být bez rodičů ve skupině vrstevníků a přijmout autoritu dospělého Psychická – schopnost přejít od hraní k učení Kognitivní – úroveň řečové dovednosti a schopnosti ukládat poznatky do paměti v určitých souvislostech
rodičů ve skupině vrstevníků Zopakuj si Vyjmenuj jednotlivé fáze vývoje člověka U předškolního dítěte dochází k rozvoji (vyber, co je správně): rozvoj řeči, pozornosti, představ a fantazie, jemné motoriky, konfrontace s vrstevníky Jak se posuzuje školní zralost (přiřaď) Biologická schopnost dítěte být bez rodičů ve skupině vrstevníků Sociální schopnost přejít od hraní k učení Psychická úroveň řečové dovednosti Kognitivní vzrůst a fyzická zdatnost
Použité zdroje www.office.microsoft.com KREJČÍ, Milada, et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha : Fraus, 2011. 192 s.