DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě jihoevropských a severských skladatelů
Advertisements

Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Opery W. A. Mozarta
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Konference IAML v dalších letech 2009 Netherlands, Amsterdam, 5-10 JulyNetherlands, Amsterdam, 5-10 July 2010 Russia, Moscow 2011 Ireland, Dublin,
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
HUDBA V BAROKU.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Giuseppe Verdi –
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_18_IM_RESTAURANT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_16_PRÁCE_S_TEXTEM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Präpositionen – den.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Perfekt- Wiederholung.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_17_STUNDENPLAN.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_04_SVO_Swing.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Dějiny hudby a její osobnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_2_PIT_13_OPERA_V_ROMANTISMU Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 20. 3. 2014 Anotace Tato prezentace shrnuje problematiku počátků opery a operního zpěvu, srovnává barokní a klasicistní období, a pak podává výklad období romantismu, kde se zaměřuje na vývoj v Itálii a Francii. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, vytištění pracovního listu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

OPERNÍ ZPĚV Bel canto = krásný zpěv na dechu opřený legátový zpěv tón je posazen v tzv. masce technika umožňuje: messa di voce appogiatury koloratury fioritury https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Illu_pharynx.jpg

OPERA V PŘEHLEDU Klasicismus Baroko Itálie: Itálie, Francie, Anglie: pokračují v zavedené tradici Německo, Rakousko: Mozart: zavádí více sólistů společenské náměty x antickým – kritika šlechty Itálie: stile rappresentativo nejprve důležitější text než melodika, pak bel canto kastrátská škola – Neapol sinfonia, da capo árie, dueta, sbor, ritornely, recitativy (secco, accompagnato) buffa x seria Francie: méně zpěvná než v It tragédie lyrique x l´opera comique i mluvené slovo Německo - vliv Itálie Anglie – nejen antická témata

Barokní divadlo v Českém Krumlově http://www.ckrumlov.info/img.php?img=atr262i11&LANG=cz

OPERA V ROMANTISMU Itálie BEL CANTO buffa (veselé, ne tolik propracované náměty) X seria (vážné náměty, propracovaný děj)

ITALŠTÍ SKLADATELÉ Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský, Vilém Tell Vincenzo Bellini: Náměsíčná, Norma Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor

Giuseppe Verdi (1813 – 1901) Roncola – Milán hudební škola v Bussetu kvůli věku se nedostal na milánskou konzervatoř hudební vzdělání u soukromého učitele ve 23 letech svatba a následně úmrtí obou dětí i ženy Milán – žije zde, znovu se žení činný v politice – revoluční smýšlení (Vittorio Emanuele Re D´Itali) – i v jeho operách http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Verdi.jpg

Giuseppe Verdi (1813 – 1901) Verdiho styl: práce s velkou škálou dynamiky, společensky kritické opery, co nejreálnější jevištní ztvárnění Opery: Nabucco (3. opera – 1. velký úspěch), Jana z Arku, Macketh, Luisa Millerová 50. léta – Rigoletto, Trubadúr, Traviata 1871 – Aida – k otevření Suezkého průplavu (1869) 90. léta – Otello, Falstaff Sakrální: Rekquiem, Quattro pezzi sacri

OPERA V ROMANTISMU Francie l´opera comique (komická, někdy i romantické a tragické náměty, obsahuje mluvené dialogy a méně recitativů) X le grand opéra (náměty z romantismu, velmi virtuózní party, zajímavé sbory a taneční výjevy)

FRANCOUZŠTÍ SKLADATELÉ Charles Gounod: Faust a Markéta, Romeo a Julie Camille Saint-Saëns: Samson a Dalila Jules Massenet: Manon, Werther Georges Bizet: Carmen

Metodický pokyn Slide 2: Žáci si s učitelem připomenou problematiku zpěvu – můžou se zamyslet nad vlastními zkušenostmi, jak jim funguje hlasová technika. Učitel vysvětlí problematiku bel canta. Žáci tak mohou zhodnotit náročnost zpěvu. Učitel pustí zajímavou ukázku fioritur – ovšem na flétny. Žáci se mohou pokusit specifikovat tento pojem a opět se zamyslet na složitostí belcantové techniky. Slide 3: Žáci si s pomocí učitele připomenou počátky vzniku opery, co ji tvořilo a jak vypadala v konkrétních zemích Evropy. Učitel vždy klikne myší, a objeví se odpovědi – žáci si tak na viděném přehledu lépe utřídí učivo. Slide 4: Na fotografické ukázce učitel upozorní umístění orchestru, kostýmy, … – celkově připomene vizuální i zvukové možnosti barokní opery. Slide 5 - 10: Učitel vždy žáky nejprve seznámí s typy oper v It a Fr, popíše jejich specifika, a pak seznámí žáky s jednotlivými zástupci a jejich operami. U hypertextových odkazů učitel uvede žáky do děje oper a připomene zákonitosti bel canta, aby jej žáci chápali i na konkrétním případě.

Zdroje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Illu_pharynx.jpg, 26. 3. 2014 http://www.ckrumlov.info/img.php?img=atr262i11&LANG=cz, 13. 4. 2014 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Verdi.jpg , 13. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=m5ASCA52MU0, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=U-wiHzq_Bbk, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=TKDXr_fimQ8, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=cFJJ1zFBWgY, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=KJ_HHRJf0xg, 14. 4. 2014 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA