Brandýs n. L. – Stará Boleslav, 18. října 2016 Příspěvky SFDI Možnosti financování cyklistické a pěší dopravní infrastruktury ze SFDI Brandýs n. L. – Stará Boleslav, 18. října 2016 Ing. Dana Teichmanová Rozpočet SFDI na rok 2011 a střednědobý výhled na roky 2012 a 2013 byl sestaven tak, aby respektoval finanční omezení dané krácením rozpočtu v roce 2010 a z toho vyplývající důsledky pro rok 2011. Zároveň omezil investiční činnost tak, aby byl dodržen výdajový rámec pro rok 2011 ve výši 33 mld. Kč. Navržený rozpočet je založen na premise, že je nutno nejprve dofinancovat běžící akce a až následně začínat nové investice.
Příspěvky Příspěvky na „zvyšování bezpečnosti“ Příspěvky na výstavbu a údržbu cyklistických stezek Příspěvky na průzkumné a projektové práce („nové technologie“) Příspěvky na křížení komunikací Úprava pravidel a nové oblasti financování reagují na schválení Zákona č. č. 129/2016 Sb., kterým se mění Zákona č. 104/2000 o SFDI a který nabyl účinnosti k 10. květnu 2016 V období 2001 – 2015 poskytl SFDI 2,223 mld. Kč na 1187 akcí zvyšujících bezpečnost dopravy 1,703 mld. Kč na 525 akcí výstavby a údržby cyklostezek 704 mil. Kč na 299 projektů Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 2
Podpořeno ze SFDI Cyklostezky 2000 - 2015 Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 3
Podpořeno ze SFDI – Kraje Polabí Cyklostezky 2000 - 2015 Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 4
Rozpočet 2016 a SDV v tis. Kč Název 2015 čerpáno SFDI 2016 rozpočet SFDI 2017 předpoklad SFDI Příspěvky na projekty a expertní činnost (Rozvoj diagnostických metod, Studijní činnosti, Aplikace nových technologií) 132 138 100 000 (navýšeno na 155 800) 100 000 Příspěvky na zvyšování bezpečnosti nebo plynulosti dopravy nebo zpřístupňování dopravy (vč. zklidňování dopravy a akcí „Bezpečný přechod“) 316 942 250 000 (navýšeno na 521 000) 250 000 Příspěvky na výstavbu cyklistických stezek 143 072 150 000 Příspěvky na křížení komunikací 200 000 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 5
Výstavba a údržba cyklostezek místní komunikace IV. třídy nebo veřejná účelová komunikace, ze které je vyloučen provoz silničních motorových vozidel C8a – stezka pro cyklisty, C9a – stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem nebo C10a – stezka pro chodce a cyklisty s odděleným provozem, jízdní pruhy pro cyklisty – V14 – vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty nebo V 20 – piktogramový koridor pro cyklisty (již ne v Bezpečnosti!) Maximální výše příspěvku – 85% uznatelných nákladů stavební části akce (až 90% pro cyklostezky budované na opuštěném drážním tělese v délce alespoň 1 km), realizace 2 roky Možnost financování projektové dokumentace Příspěvek SFDI nelze kombinovat s prostředky z fondů EU Termín pro podání žádostí: 20.1.2017 Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 6
Zvyšování bezpečnosti Financování opatření ke zvýšení bezpečnosti nebo plynulosti dopravy nebo opatření ke zpřístupňování dopravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace v roce 2017: 1.1. Akce investičního charakteru podél silnic I., II. nebo III. třídy a na akce podél místních komunikací ležících na trase odsouhlasené v rámci Národního rozvojového programu mobility pro všechny s doloženou průměrnou intenzitou dopravy vyšší než 500 vozidel/24hodin. bezbariérové chodníky, přechody pro chodce, místa pro přecházení, podchody, lávky, zastávky a zálivy, osvětlení přechodů, SSZ na přechodech 1.2. Akce investičního i neinvestičního charakteru na silnicích I., II. nebo III. třídy dělící ostrůvky, protismykové úpravy, optické prvky, měřiče rychlosti, SSZ na křižovatkách Maximální výše příspěvku – 85% uznatelných nákladů stavební části akce (max. 20 mil. Kč pro jednoho příjemce), realizace 2 roky, příspěvek SFDI nelze kombinovat s prostředky z fondů EU. Termín pro podání žádostí: 6.1.2017 (datum DORUČENÍ!) Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 7
Křížení komunikací modernizace a opravy místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací v místech křížení s nadřazenou dopravní infrastrukturou (zahrnuje dálnice, silnice I., II. a III. třídy, celostátní a regionální dráhy a dopravně významné vnitrozemské vodní cesty) v místech, kde tyto pozemní komunikace mimoúrovňově kříží nadřazenou dopravní infrastrukturu Výše příspěvku SFDI je 75 – 100% uznatelných nákladů akce Příjemcem může být SŽDC, ŘSD, vlastník nebo provozovatel regionální dráhy, kraj, ale také obec nebo přísp. org. zřízená obcí jako vlastní DI Termín pro podání žádostí: 31.1.2017 . Po svém nástupu jsem nařídil SFDI, ŘSD a SŽDC provést úspory v provozních rozpočtech v řádech desítek % a tyto použít na posilnění investic. V roce 2010 se podařilo snížit dopad na investice z chybějících 3,6 mld. Kč na 3,1 mld. Kč což je více než 13% chybějící částky. V roce 2011 se původní národní rámec na investice ve výši 5,9 mld. Kč podařilo posílit na 9,7 mld. Kč tj. posílení investic o 64%. 8
Kontrola žádostí o příspěvek Kontrola žádostí o příspěvek v roce 2016 Bezpečnost - 289 žádostí, z toho cca 31% mělo vážné nedostatky, uspělo 200 žádostí ( v roce 2015 neuspělo 45%) Cyklostezky (1. kolo) - 38 žádostí, z toho cca 42% mělo vážné nedostatky, uspělo 22 žádostí, 2. kolo je připravováno ke schválení ( v roce 2015 neuspělo 45%) Tento slide ukazuje hlavní kategorie výdajů u nejvýznamějších příjemců z národních zdrojů, tedy u ŘSD a SŽDC. U ŘSD je objemově největší položka Opravy a údržba včetně protihlukových opatření a výkupů pozemků. U SŽDC je hlavní položka z národních zdrojů výdaj na provozuschopnost železničních tratí. 9
Nejčastější chyby v žádostech projektová dokumentace - vyhl. č.146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb, zpracovaná v souladu s platnou legislativou a vyhl. č. 398/2009 Sb., požadavky na bezbariérové užívání staveb stavební povolení – musí být v naprosté většině případů vystaveno speciálním stavebním úřadem (komunikace II. a III. třídy) nebo OD KÚ (komunikace I. třídy), týká se i výjimek souhlasné stanovisko správce komunikace a kraje a policie majetkoprávní vypořádání – již není potřeba dokládat při předložení žádosti, ale musí být dokončeno do 12 měsíců od ukončení financování akce ! Seznam nejčastějších chyb projektových dokumentací je uveden na webových stránkách SFDI Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 10
Plánované aktivity v oblasti příspěvků pro rok 2016 bylo podáno 289 žádostí o příspěvek z programu na zvýšení bezpečnosti dopravy, 60 na cyklistické stezky a 92 na „Nové technologie“ leden – květen: vyhodnocování žádostí, zasedání hodnotitelské komise, schválení příspěvků Výborem SFDI červen - prosinec: uzavírání smluv, realizace jednotlivých projektů, uvolňování finančních prostředků červenec - srpen: příprava „Pravidel“ pro všechny programy pro rok 2018, jejich schválení Výborem SFDI září - prosinec: konzultace připravovaných žádostí pro rok 2018 pro všechny programy Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 11
dana.teichmanova@sfdi.cz, www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI Děkuji za pozornost dana.teichmanova@sfdi.cz, www.sfdi.cz