Podpůrná opatření prvního stupně
plně v kompetenci školy (škola poskytuje sama, v součinnosti se školským poradenským pracovištěm, s využitím prostředků pedagogické podpory) cílem podpora žáků , kteří mají v procesu vzdělávání mírné obtíže lze poskytovat bez doporučení ŠPZ lze poskytovat i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce ale tím není dotčeno jeho právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání
bez normované finanční náročnosti ke státnímu rozpočtu minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání naplňuje se zásada: postupovat od nejjednodušších typů intervence ke složitějším uplatňovat intervenci „tady a teď“ (intervence realizovaná na půdě školy v co nejkratším termínu) poskytování podpory se neděje pouze jednosměrně k žákovi, ale také směrem k rodičům a učitelům první stupeň, pokud je potřeba, může trvat neomezeně dlouho
Pedagogická diagnostika I. stupeň podpory je plně v kompetenci školy, to předpokládá, že jsou pedagogičtí pracovníci školy schopni na základě vlastní pedagogické diagnostiky identifikovat žáky, kterým je potřeba poskytovat prvotní zvýšenou podporu. Východiskem pro nastavování podpory je především pozorování žáka, rozhovor (s dítětem i jeho zákonným zástupcem), analýza procesů, výkonů a výsledků činnosti (kvantitativní rozbor), portfolio žákovských prací, analýza dosavadního pedagogického přístupu. Pedagogové postupují především na základě pedagogické diagnostiky, případně diagnostiky speciálně pedagogické.
Prostředky podpory I. stupně Podpora v prvním stupni podpůrných opatření probíhá ve dvou fázích: individualizovaná pomoc učitele, etapa přímé podpory žáka ve výuce učitelem - prvotní podporu navrhuje a realizuje učitel sám, popřípadě ve spolupráci s pedagogy školy, může využít konzultace s kolegy učiteli, s pracovníky ŠPP - pokud přímá podpora ve výuce nepostačuje, učitel postupuje do další etapy plán pedagogické podpory (PLPP) - komplexnější přístup k řešení problému - pravděpodobné zapojení více pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáka - je dokumentem, který je součástí příloh k Vyhl. č. 27/2016 Sb. - po 3 měsících škola vyhodnotí účinnost - předpokládá se, že rodič je s ním seznámen
PLPP Obsahuje: údaje o dítěti důvod, proč je vytvářen, co je plánováno s dítětem dělat údaj, kdy je plánováno vyhodnocení stručný popis obtíží dítěte stanovení cílů PLPP návrh metod, organizace výuky, vymezení pomůcek… součástí i podpůrná opatření , která se nevztahují bezprostředně k vzdělávání ve škole, ale například k situaci v rodině, zdravotnímu stavu dítěte
Pro učitele je vytvoření PLPP prostředkem k uvědomění si dosavadních kroků a postupů, následně k promýšlení dalších kroků.
Spolupráce s rodiči žáka je zakomponována už do prvního stupně podpory ne všichni rodiče jsou motivováni, některá opatření je nutno realizovat ihned a učitel je k nim kompetentní (přímý souhlas s navrhovanými opatřeními se zejména v etapě přímé podpory nevyžaduje) rodič - pomocník při realizaci podpůrných opatření - příjemce podpory ze strany školy
Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně, což může být zřejmé od samého počátku, nebo po vyhodnocení plánu pedagogické podpory, dojde škola k závěru, že nepostačují podpůrná opatření prvního stupně (nevedou k naplnění stanovených cílů), doporučí škola žákovi, resp. jeho zákonným zástupcům využití poradenské pomoci ŠPZ za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb. Škola zajistí bezodkladné předání plánu pedagogické podpory ŠPZ, pokud se podle něho žák vzdělával (je jedním z východisek pro posuzování speciálních vzdělávacích potřeb - § 11 odst. 2, 4 Vyhl. 27/2016 Sb.). Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení pokračuje škola v poskytování podpůrných opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
První stupeň podpory speciální vzdělávací potřeby Individualizovaná péče běžné vývojové potřeby
Děkuji za pozornost
Kdo může požádat o poradenskou službu Službu ŠPZ poskytuje zásadně na žádost zákonného zástupce (může požádat z vlastního uvážení či na základě doporučení školy nebo školského zařízení) výjimka – rozhodnutí orgánu veřejné moci (OSPOD - správním řízením nebo soud - soudním rozhodnutím, pak se zpráva posílá i na OSPOD a soud) povinnost ředitele školy nebo školského zařízení doporučit zákonnému zástupci návštěvu ŠPZ, pokud to vyžaduje zájem dítěte, žáka, studenta škola nadále nemůže využití poradenské pomoci nařídit (krajní řešení prostřednictvím OSPOD) nedá se vyhnout tomu, že se rodič s dítětem na ŠPZ obrátí, aniž by škola zavedla I. stupeň, má na to právo
Součinnost školy a ŠPZ ředitel školy určí pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se ŠPZ v souvislosti s doporučením PO žákovi se SVP (může být jeden, ale i pro každého žáka jiná osoba) škola nebo školské zařízení spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi zejména se školským poradenským zařízením, se zřizovatelem, lékařem a orgánem sociálně právní ochrany dětí
Děkuji za pozornost