Od skupiny ke kooperaci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
zpracovaný v rámci projektu
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Organizační formy výuky
Bylinková zahrádka I. – Jak připravit bylinkový čaj
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
zpracovaný v rámci projektu
NÁŘADÍ.
Gymnasium Jižní Město Praha
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
POVOLÁNÍ.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
seminář k Teorii a metodice výchovy
jak budovat kulturu školy společně
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Synergie manažerského týmu
Jak správně zacházet s knihou
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Centralizované rozvojové projekty 2017
Orientujeme se v prostoru
Tereza Bížová Představení se.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Příprava pilotáže 46 žáků ve třídách ZŠS (11 žáků v přípravném stupni ZŠS-autisté) 5 učitelů 5 dalších pedagogických pracovníků na tvorbě pracovali: 4.
Strategické řízení a plánování
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Barevné korálky vnímání.
Vztah k životnímu prostředí
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Hudební nástroje vnímání.
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

Od skupiny ke kooperaci © Mgr. Dana Svobodová

Obsah Skupinová práce není kooperace Tvorba skupin, role a pravidla práce ve skupině Znaky kooperativního učení Role pravidla v kooperující skupině Techniky kooperativního učení Výhody a rizika kooperativního učení Hodnocení práce ve skupině a kooperativního učení © Mgr. Dana Svobodová

Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami. Motto: Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami.

Skupinová práce není kooperace: Skupiny = způsob uspořádání v učebně, organizační podoba. Kooperace = způsob práce, techniky; to co se ve skupině děje. Uspořádání učebny: Pracovní místa – „hnízda“ lze uspořádat: do podkovy, do V, v kombinaci s místy pro individuální práci. © Mgr. Dana Svobodová

Tvorba skupin: Znaky kooperativního učení: dle přání dětí, náhodnou volbou – losem, cílená - řízená učitelem, ale navenek náhodná. Znaky kooperativního učení: pozitivní vzájemná závislost, interakce tváří v tvář, osobní odpovědnost jednotlivce, formování a využití interpersonálních a skupinových dovedností, reflexe skupinové činnosti. © Mgr. Dana Svobodová

Jak začínat: nechat žáky ve dvojicích (v lavicích) mluvit o výkladu učitele v menších skupinách nechat žáky diskutovat nechat žáky pronášet nahlas názory na předložený problém odstranit orientaci na chybu © Mgr. Dana Svobodová

Role v kooperující skupině: „Základní“ role ve skupině: koordinátor, vedoucí pracovník s informacemi (badatel) zapisovatel pozorovatel Jiné pojetí rolí vedoucí, organizátor chrlič nápadů realizátor realista časoměřič kritik © Mgr. Dana Svobodová

Pravidla pro práci ve skupině Pravidla jsou: jasná stručná srozumitelná akceptovatelná Doporučení: Tvořme pravidla společně se svými žáky. Používejme pozitivní formulaci (rozdíl mezi „Nekřič! a Mluv potichu.“ vnímáme jistě všichni…)

Techniky týmové spolupráce: metoda barevných papírů třífázový rozhovor bzučící skupiny, sněhová koule (pyramida), překřížené skupiny © Mgr. Dana Svobodová

Hodnocení skupinové práce Žáci žádají zpětnou vazbu (potřebuje ji i učitel?) Co nám říká známka? Vnější a vnitřní hodnocení skupin Nabídka alternativních způsobů hodnocení skupiny a kooperující skupiny.

Výhody a rizika kooperace: Lze dosahovat cílů ve třech oblastech zároveň: poznávací nebo intelektová sociální řešení problémů Rizika: dominantní žák ve skupině, žáci se slabšími schopnostmi, ostýchaví žáci, hodnocení činnosti, konflikty ve skupině, obtížný úkol, problémy s kázní, hluk ve třídě © Mgr. Dana Svobodová

Literatura: Hana Kasíková: Kooperativní učení, kooperativní škola Suzan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka Chris Kyriacou: Klíčové dovednosti učitele Pasch, Gardner: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině www.rvp.cz © Mgr. Dana Svobodová

Děkuji Vám za pozornost a těším se na setkání při další vzdělávací akci. Mgr. Dana Svobodová lektorka, kouč, supervizorka ŠVP bývalá ředitelka ZŠ, koordinátorka ŠVP členka republikové rady APZŠ členka redakční rady Kafometu http://www.mgr-dana-svobodova.cz/