Od skupiny ke kooperaci © Mgr. Dana Svobodová
Obsah Skupinová práce není kooperace Tvorba skupin, role a pravidla práce ve skupině Znaky kooperativního učení Role pravidla v kooperující skupině Techniky kooperativního učení Výhody a rizika kooperativního učení Hodnocení práce ve skupině a kooperativního učení © Mgr. Dana Svobodová
Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami. Motto: Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami.
Skupinová práce není kooperace: Skupiny = způsob uspořádání v učebně, organizační podoba. Kooperace = způsob práce, techniky; to co se ve skupině děje. Uspořádání učebny: Pracovní místa – „hnízda“ lze uspořádat: do podkovy, do V, v kombinaci s místy pro individuální práci. © Mgr. Dana Svobodová
Tvorba skupin: Znaky kooperativního učení: dle přání dětí, náhodnou volbou – losem, cílená - řízená učitelem, ale navenek náhodná. Znaky kooperativního učení: pozitivní vzájemná závislost, interakce tváří v tvář, osobní odpovědnost jednotlivce, formování a využití interpersonálních a skupinových dovedností, reflexe skupinové činnosti. © Mgr. Dana Svobodová
Jak začínat: nechat žáky ve dvojicích (v lavicích) mluvit o výkladu učitele v menších skupinách nechat žáky diskutovat nechat žáky pronášet nahlas názory na předložený problém odstranit orientaci na chybu © Mgr. Dana Svobodová
Role v kooperující skupině: „Základní“ role ve skupině: koordinátor, vedoucí pracovník s informacemi (badatel) zapisovatel pozorovatel Jiné pojetí rolí vedoucí, organizátor chrlič nápadů realizátor realista časoměřič kritik © Mgr. Dana Svobodová
Pravidla pro práci ve skupině Pravidla jsou: jasná stručná srozumitelná akceptovatelná Doporučení: Tvořme pravidla společně se svými žáky. Používejme pozitivní formulaci (rozdíl mezi „Nekřič! a Mluv potichu.“ vnímáme jistě všichni…)
Techniky týmové spolupráce: metoda barevných papírů třífázový rozhovor bzučící skupiny, sněhová koule (pyramida), překřížené skupiny © Mgr. Dana Svobodová
Hodnocení skupinové práce Žáci žádají zpětnou vazbu (potřebuje ji i učitel?) Co nám říká známka? Vnější a vnitřní hodnocení skupin Nabídka alternativních způsobů hodnocení skupiny a kooperující skupiny.
Výhody a rizika kooperace: Lze dosahovat cílů ve třech oblastech zároveň: poznávací nebo intelektová sociální řešení problémů Rizika: dominantní žák ve skupině, žáci se slabšími schopnostmi, ostýchaví žáci, hodnocení činnosti, konflikty ve skupině, obtížný úkol, problémy s kázní, hluk ve třídě © Mgr. Dana Svobodová
Literatura: Hana Kasíková: Kooperativní učení, kooperativní škola Suzan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka Chris Kyriacou: Klíčové dovednosti učitele Pasch, Gardner: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině www.rvp.cz © Mgr. Dana Svobodová
Děkuji Vám za pozornost a těším se na setkání při další vzdělávací akci. Mgr. Dana Svobodová lektorka, kouč, supervizorka ŠVP bývalá ředitelka ZŠ, koordinátorka ŠVP členka republikové rady APZŠ členka redakční rady Kafometu http://www.mgr-dana-svobodova.cz/