Předmět a obsah kriminologie a její metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Věcné autority v roce 2016
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Seminář pořádaný pod gescí Ústavně právního výboru dne 22. února 2016
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Člověk a vývoj civilizace
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Podpůrná opatření prvního stupně
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Prevence kriminality Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508, Mgr. Petra Horová
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Účetnictví – význam informací
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
3. Metody pedagogické diagnostiky
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Aktuální otázky stalkingu z pohledu teorie a praxe
RIZIKO.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Digitální učební materiál
Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
Odhalení příčin studijních neúspěchů u studentů EF TUL a jejich řešení
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Kriminalita nezletilých dětí a mladistvých
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Předmět a obsah kriminologie a její metodologie Kriminalita a sociální práce s pachatelem SPR508 Mgr. Petra Horová 27.2.2017

Předmět kriminologie Kriminalita – stav, struktura a vývoj Pachatelé – v širším slova smyslu – ti, co se dopustili trestného činu, ale i ti, kteří nejsou věkem nebo stavem vědomí trestně odpovědní Oběti – člověk, který utrpěl ujmu v rámci trestného činu – viktimologie Kontrola kriminality – plnění úkolů společnosti a státu při ochraně občanů před kriminalitou

Jak se počítá kriminalita Rozsah kriminality = kolik zločinů se za určité časové období na určitém území odehrálo Index kriminality (Je třeba zohledňovat demografické vlivy – počet obyvatel) = počet trestných činů x 100 000 počet obyvatel na daném území Dynamika kriminality (vývoj) Struktura kriminality – klasifikace a kategorie (podle osoby pachatele, trestného činu) Tíže kriminality (způsobená škoda, tresty) Míra objasnitelnosti Registrovaná kriminalita

Latentní kriminalita Důvody: Nikdo o TČ kromě pachatele neví Svědkové si neuvědomí, že jde o TČ nebo ho tolerují Není oběť, není žalobce, není soudce Oběť nemá sil a moc oznámit TČ Oběť váhá, protože ji k pachateli váže určitý vztah a je to pro ni ohrožující nebo nevýhodné Oběť sama se dopustila TČ Negativní vztah k policii a alternativní způsob života Oběť TČ chce vyřešit sama V případě, že škoda je zanedbatelná a čas strávený na policii by byl „dražší“ Malá víra v policii, že s TČ něco udělá (Tomášek, 2010)

Metodologie aneb jak se dělají kriminologické výzkumy Výzkumy o stavu, struktuře a vývoji kriminality Pachatelích Obětech Sledujeme hlubší a širší souvislosti Příčiny a kriminogenní faktory Možnosti obrany proti těmto ohrožením Analýze účinnosti různých prostředků a opatření Možné varianty dalšího vývoje

Metodologie aneb jak se dělají kriminologické výzkumy Respektujeme stejná pravidla jako v jiných výzkumech společenských věd (přípravná fáze, reliabilita, validita, indikátory…) Limity kriminologického výzkumu

Výzkumné techniky Rozhovor, pozorování, experiment, dotazník, sociometrie, analýza dokumentů… Specifické: Self-report – subjektivní výpověď zkoumané osoby o sobě formou sebehodnocení nebo sebeposouzení Viktimologické výzkumy

Výzkumné metody Historická metoda – analýza minulosti objektu Společenské změny x úroveň kriminality historie skupiny (organizovaný zločin) Historie jedince Analýza statistických dat Monografická metoda – studium jediného případu (individuální x skupinovou) Typologická metoda – abstraktní teoretické modely (mnoho případů) – vytváří se typologie

Cesare Lombroso 1835 - 1909 italský lékař, biolog a kriminolog 1835 - 1909   italský lékař, biolog  a kriminolog  Frenologie - zločinné sklony jsou vrozené a jsou rozpoznatelné ve fyziognomických  znacích člověka. Rozlišoval „rozené zločince, občasné zločince, zločince z vášně, morální imbecily a kriminální epileptiky“.

Výzkumné metody Topografická metoda – na mapě vybraného teritoria sledujeme výskyt určitého druhu TČ v určitém období (kriminogenní zóny) http://mapakriminality.cz Prognostické metody – analýza možných variant, formulovány podmíněně

Self-reportové studie USA 40. léta 20. století Klady: Přesnější měřítko rozsahu a struktury kriminality Možnost ověřovat některá teoretická východiska vztahující se k příčinám trestné činnosti Změnily pohled na kriminalitu Hlavní téma: kriminalita dětí a mládeže

Vývojová kriminologie a longitudiální výzkumy Vývoj trestné činnosti a asociálního chování v jednotlivých životních etapách Rizikové a ochranné faktory nástupu kriminální kariéry „body obratu“ = odstup od kriminality Zjištění: Význam věku (adolescencí limitovaní pachatelé x chroničtí pachatelé) Slabiny: Uvádí respondenti pravdivé údaje? Mají respondenti dobrou paměť? Účast respondentů – účastní se všichni? Výběr delikventního chování – na co se výzkumník zaměřuje? Tip: Film René (Třeštíková, 2008)

Viktimologické studie Zaměřeno na oběti 60. a 70. léta 20. století Zaměřuje se také na okolnosti a důsledky pro oběť  viktimologie Využíváno pro potřeby prevence kriminality na místní úrovni Nedostatky: Pravdivé údaje? Návratnost dotazníků Omezený vzorek výběru respondentů Výběr deliktů Subjektivní pohled respondentů

2. Seminární práce Zpracujte jeden typ trestné činnosti nebo jeden typ pachatelů a jejich současný stav v ČR (statistika, výzkum, studie…)

Literatura a zdroje Publikace: TOMÁŠEK, Jan. Úvod do kriminologie :jak studovat zločin. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 214 s. ISBN 9788024729824. CEJP, Martin. Aplikace výzkumných metod a technik v kriminologii. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011

Děkuji za pozornost