VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Lomené výrazy – násobení a dělení
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Sčítání lomených výrazů – 3
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
9.
Násobení lomených výrazů
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
AnotacePrezentace, která se zabývá krácením a rozšiřováním lomených výrazů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují a krátí.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Racionální čísla.
10.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
IV. Násobení lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
Lomené algebraické výrazy
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Digitalizace výuky Příjemce
I. Podmínky existence výrazu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
Vy_32_Inovace_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zlomky Dělení zlomků..
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01 Lomené výrazy

LOMENÝ VÝRAZ Výraz nemá smysl pro a = 2 čitatel lomeného výrazu zlomková čára jmenovatel lomeného výrazu Výraz nemá smysl pro a = 2

Lomený výraz má smysl nemá smysl pro x - 3 ≠ 0 pro x - 3 = 0 čili čili

Výraz x - 1 ≠ 0 Λ x + 2 ≠ 0 Má smysl pro všechny hodnoty x , které jsou různé od čísla -2 a od čísla 1. Stručný zápis: pro x ≠ -2, pro x ≠ 1

nemá smysl pro žádné hodnoty a,b pro které platí a + 2b = 0 čili Lomený výraz nemá smysl pro žádné hodnoty a,b pro které platí a + 2b = 0 čili a = - 2b má smysl pro všechny hodnoty a,b pro které platí a + 2b ≠ 0 čili a ≠ - 2b

KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ pro x ≠ 0, y≠0 pro x ≠0, y≠0 pro x ≠0, y≠0 = Daný a zkrácený výraz se rovnají jen pro ty hodnoty proměnných, pro které mají smysl oba

Při krácení lomeného výrazu vždy uveď podmínky, za kterých mají daný i zkrácený výraz smysl ! Krátit můžeme jen činitele v součinech!

ROZŠIŘOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ pro x ≠ y pro x ≠ -y, x ≠ 0,y ≠ 0 = pro x ≠ - y, x ≠ 0, y ≠ 0 Daný a rozšířený výraz se rovnají jen pro ty hodnoty proměnných, pro které mají smysl oba

ROZŠÍŘENÍ LOMENÉHO VÝRAZU ČÍSLEM -1 pro a ≠ 7

SČÍTÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy se stejnými jmenovateli sčítáme tak, že sečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme. pro y ≠

SČÍTÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme takto: převedeme je na výrazy se stejnými jmenovateli; takto upravené lomené výrazy sečteme x ≠ 0, y ≠ 1

ODČÍTÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy se stejnými jmenovateli odčítáme tak, že odečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme.

ODČÍTÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy s různými jmenovateli odčítáme takto: převedeme je na výrazy se stejnými jmenovateli; takto upravené lomené výrazy odečteme x ≠ 0, y ≠ 1

NÁSOBENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy násobíme tak, že vynásobíme čitatele čitatelem a jmenovatele jmenovatelem. Ještě před násobením krátíme a napíšeme podmínky!

DĚLENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Výraz dělíme lomeným výrazem tak, že jej násobíme převráceným lomeným výrazem: pro b≠0, a≠0, c≠0

PŘEVRÁCENÝ VÝRAZ K DANÉMU LOMENÉMU VÝRAZU dostaneme tak, že v něm zaměníme čitatele a jmenovatele převrácený výraz daný výraz

Použitá literatura: RNDr. Oldřich Odvárko a RNDr. Jiří Kadleček: MATEMATIKA 1 pro 9. ročník základní školy