Hlavní ekumenické problémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
8. Zprostředkování zjevení v dějinách Fundamentální teologie Denisa Červenková.
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Přijď Duchu svatý.
Dosáhni cíle!.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Uvedení do křesťanského života
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu.
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Křesťanství.
Křesťanství.
Řád mše svaté.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu Božího, všechno ostatní bude pokroucené.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Zdánlivé a neplatné manželství
Výhrady k mezinárodním smlouvám Výklad mezinárodních smluv
Filosofie křesťanského středověku
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
KŘESŤANSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Lucie Tvrdíková C4B. OBSAH: KŘESŤANSTVÍ KATOLICKÁ CÍRKEV PROTESTANTSKÁ CÍRKEV ROZDÍLY.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Jsem protestant, jak se liším od katolíků v ČR?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Problematika doprovázení manželů
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Řád mše svaté.
Fundamentální teologie
Ježíš.
Slovo života Květen 2012.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Správní právo procesní
Digitální učební materiál
Spolkové a nadační právo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Určeno pro:  žáky 3.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zdánlivé a neplatné manželství
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Fundament a jeho strukturace
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Ekumenizmus a mezináboženský dialog I
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
BAPTISTÉ Vytvořeno dne: Anotace:
Transkript prezentace:

Hlavní ekumenické problémy

Hlavní oblast kontroverzní tematiky Hlavní kontroverzní problémy se netýkají jádra nauky – vymezení biblického kánonu, formulování raně křesťanských dogmat. Všechny křesťanské církve se hlásí: k témuž Písmu většinou považují za závaznou formulaci křesťanské pravdy prvních koncilů většinou přijímají podobu církve raného období Pravoslaví a starokatolická církev se otevřeně k tomuto vzoru hlásí, prvotní církev byla inspirací pro Vat. II a protestantské církve byly taktéž vedeny snaho o očištění církve do původní podoby a odstranění lidových tradic, které mohly překrývat zvěst evangelia nebo ji proměňovat v opak.

Hlavní oblast kontroverzní tematiky Co se týká učení o Bohu a o Kristu, přijímají a vyznávají křesťanské církve tuto nauku společně. Cíl křesťanské víry – totiž Bůh – není předmětem kontroverze, rozdíly a spory se objevily v otázkách: - zprostředkování vztahu k Bohu (svátosti), - pravého Kristova společenství a jeho podoby (církev a církevní zřízení).

Hlavní oblast kontroverzní tematiky Jednotlivé problémy: - Písmo, Tradice a tradice - Svátosti - počet svátostí - křest - eucharistie - manželství - Služba v církvi - kněz - biskup - papež

Písmo, Tradice a tradice Všechny křesťanské církve se odvolávají na Boží zjevení uchované v Písmu. Které je chápáno jako „Boží slovo“ inspirované Duchem Svatým. Samotné Písmo ale nemůže být pojítkem mezi církvemi: - NZ svědčí o různosti církevních obcí - shoda na biblickém textu nezaučuje shodu na aplikaci biblického textu do konkrétní situace, protože konfesní různost byla důsledkem rozdílného tlumočené biblické zvěsti

Písmo, Tradice a tradice Vztah Písma a tradice nebyl ve staré církvi zvláštním způsobem objektivizovaná. Pojem tradice se používá k uchránění totožnosti křesťanské víry proti bludům odvoláním se na nepřetržitý řetěz biskupů. Ve středověku zaujímá tradice na důležitou roli: po zkoumání Písma shrnuje teolog učení Otců, závěry koncilů a papežské výroky. Vše je chápáno jako zjevené a inspirované. Na konci středověku a se začátkem reformace je vztah Písma a tradice silně diskutovanou otázkou. I reformátoři přijímají věroučná rozdělení staré církve, ale pouze pokud nebyla v rozporu s Písmem. Každý výrok církve musí být zkoumán Božím slovem. Podle Lutherova přesvědčení je Písmo „jasné a průhledné“ vykládá samo sebe a každý, kdo ho s vírou čte a přijímá, mu v síle víry správně rozumí. Není třeba žádná instance, která by Písmo vykládala – princip sola scriptura. Tradice a zvyklosti, které nejsou zachyceny v Písmy, je třeba odmítnout.

Písmo, Tradice a tradice Tridentský koncil (1545-1563) v konfrontaci s představou jasnosti písma a svéhlavého výkladu podtrhuje význam tradice: „Boží slovo je obsaženo v psaných knihách a nepsaných podáních“. Právě nepsaná podání obhajuje koncil jako autentický zdroj doplňující podání Písma, přičemž o původně zamýšleného seznamu tradic, které je třeba dodržovat, koncil nakonec ustoupil. Protože tradice má stejnou váhu jako Písmo a je v pojetí koncilu úzce spjata s učitelským úřadem, bylo ze strany protestantů chápáno toto pojetí jako povýšení magisteria na rovinu Božího zjevení. Opozice protestantského tábora tradici přisoudila charakter pouhého lidského ustanovení a jediným svědkem Božího zjevení zůstalo Písmo, jež obsahuje vše pro víru a spásu potřebné. Každé lidské doplnění Písma je nepřijatelné: co není v Písmu, je nebiblické a tedy protikřesťanské.

Písmo, Tradice a tradice Potridentská katolická teologie vykládá (zkresleně) učení koncilu jako nauku o dvou vedle sebe položených „kanálů“, které se vzájemně neprolínají, ale doplňují. Teprve ve 20. století před Vat.II. ukazuje novozákonní věda, že formulaci biblických knih předcházelo ústní nepsané podání (zvěstování - tradice), proto nelze tradici chápat jako od Písma odlišný pramen, ale jako proces, na jehož základu se biblické knihy zrodily. Písmo je součástí tradice a tradice vychází z Písma jako aktuální podoba zvěstování. Proto Vat.II. zdůraznil sepjetí Písma a tradice: „Posvátná tradice a Písmo svaté jsou tedy ve vzájemném těsném spojení a sdílení. Obojí vyvěrá z téhož božského pramene, splývá jaksi v jedno a směřuje k témuž cíli.“ (DV9) V tomto smyslu i magisterium není nad Boží slovem, ale slouží mu.

Písmo, Tradice a tradice Protestantská teologie ve 20. století objevuje podobný přístup k tradici. Protestantští učenci nahlédli, že nelze Písmo oddělovat od tradice a že sebrání a kanonizace novozákonních spisů jsou samy součástí tradice... (A. Harnack) 1963 – Montréal – 4. konference pro Víru a řád: rozlišení v pojmu tradice: - Boží zjevení v Krtistu skrze Ducha Svatého - proces tradování zvěsti - konfesně a historicky vytvářené tradice. Písmo nemůže být samo, ale otevírá se při zvěstování a zvěstování vyžaduje. V současné době nejsou v téhle otázce zásadní konfesní spory a nelze ji nadále pokládat příčinu rozdělení.

Svátosti - církve se liší v počtu svátostí, které slaví - v katolické, pravoslavné a starokatolické tradici: 7 svátostí - reformační církve: 2 svátosti – křest a eucharistie - i v dějinách katolické církve se počet svátostí lišil: 2-40, definitivní potvrzení počtu 7 dal Tridentský koncil - kriteriem pro identifikaci svátosti byl v KC bylo Kristovo dílo spásy a pověření Bohem - kriteriem pro ustanovení svátosti pro reformátory je výslovné ustanovení samotným Ježíšem. - v současném pojetí KC církev rozlišuje sacramenta maiora (principalia): křest a eucharistii - protestantské církve znají i další obřady a poslání, které mají ve vážnosti, i když je svátostí nenazývají: konfirmace, ordinace, manželství.

Svátost křtu Křest a jeho účinky mají v biblické tradici mnoho označení: obrácení, metanoia, vyznání, začlenění do církve, znovuzrození, spoluumírání a vzkříšení, odpuštění prvotní viny, ospravedlnění, záchrana před Božím soudem, znovuzrození, obléknutí Krista. Pokud existovaly rozdíly v učení o křtu, pak se týkaly spíše podmínek jeho udělení a uznání. V souvislosti s kontroverzí s tzv. novokřtěnci šlo o vyjádření vztahu mezi křtem a vírou. Křest je přihlášením se ke Kristu, ví se vyjadřuje znamením křtu. Obojí jsou dva aspekty na cestě ke spáse. Existují 2 modely: - víra vede ke křtu: osobní vyznání víry je předpokladem ke křtu - křest vede k víře: křest je začátkem trvajícího procesu, označovaném jako víra

Svátost křtu Víra (jako akt) křest předchází i ze křtu plyne (jako proces). Tento vztah víry a křtu se stává akutním v otázce křtu dětí „Protože se do lidové církve vstupuje křtem ve spánku, máme tolik spícího křesťanstva...“ (K. Barth) V reformované tradici je křest potvrzení víry V katolické, pravoslavné a luterské tradici je křest nezaslouženým darem od Boha, který vychází vstříc. Tento dar jsme si nezasloužili ani svou vírou. Nejde o lidský úkon, ale Bůh s námi jedná a my k tomu nedokážeme ničím přispět. Obě dvě koncepce mají svou pravdu a zároveň svá úskalí: - v případě křtu jako potvrzení víry je akcent na straně člověka, je zde nebezpečí chápání víry jako jednorázového rozhodnutí - v případě křtu jako nezaslouženého daru je nebezpečí degenerace v magický akt, který nemá s vírou nic společného

Svátost křtu I křest dítěte musí být nesen a podmíněn vírou rodičů, kmotrů a církve, pokud neexistuje naděje, že křest bude dále rozvíjen, není možné křest udělit, ale je třeba jej odložit. (V katolické tradici existuje rozdělení iniciační svátosti na křest a biřmování). Křtem v určité církvi se člověk stává členem Kristovy církve, ale zároveň se začleňuje do konkrétního společenství, konkrétní konfese. Každý křest je ekumenický, ale žít lze pouze v určité církvi. V současné době existuje široká shoda na platnosti křtu i mimo vlastní církevní společenství. Historicky byla tato otázka otevřena ve 2, polovině 3. století v konfrontaci mezi sv. Cypriánem a papežem Štěpánem I. Zatímco Cyprián byl přesvědčen, že „mimo pravou církev není spásy“ a křest „odpadlíků“ není projevem Ducha Svatého a postrádá platnost, papež Štěpán I. uznal křest udělený odpadlíky a přijímal do společenství církve prostým vkládáním rukou.

Svátost křtu Podmínkou pro řádné udělení křtu je: - úmysl křtít - vzývání trojjediného Boha - omytí vodou, či ponoření do vody Křest je čin Boží, proto situace udělovatele křtu není důležitá. Udělovatelem může být i člověk bez víry. V ČR existuje (1994) Dohoda o vzájemném uznání křtu mezi - církví ŘK a Českobratrskou církví evangelickou - církví ŘK a Církví československou husitskou V dohodě je formulována společná víra a podoba obřadu. Aplikace staré zásady: V podstatném jednota, v nepodstatném svoboda, ve všem pak láska. I církve, které nemají takovou výslovnou podobu, mají křest vzájemně uznávat, pokud není pochybnost o správném udělení.