Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Advertisements

DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Kapitálové OS – Společnost s ručením omezeným Ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Kapitálové OS – Akciová společnost Ročník / obor studia:II.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Doplňující učivo k národnímu obrození
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Mezinárodní hotelnictví
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vliv reklamy na společnost
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti: Představení života a díla Émila Zoly Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 267 Klíčová slova: Émil Zola, naturalismus, Zabiják, Nana Anotace: Výkladová prezentace zabývající se životem a dílem Émila Zoly.

Émile Zola 1840 - 1902

Émile Zola Čelní představitel naturalismu Prozaik, literární teoretik a kritik Zola věřil v determinaci člověka dědičnými vlivy a prostředím, v němž žije Jeho literární tvorba se přibližuje pozitivistickému způsobu chápání světa – je výsledkem podrobného průzkumu určitého sociálního prostředí Opírá se o teorie francouzského filozofa Hippolyta Taina

Émile Zola (Obr. 1)

Émile Zola Pochází z vojenské rodiny, ale otec mu v sedmi letech zemřel a on celý život trpěl finanční tísní Kvůli nedostatku peněz nemohl dostudovat Začal pracovat v nakladatelství a psal do novin a časopisů Soustředil kolem sebe skupinu mladých literátů, tzv. medanská skupina Za své politické názory byl odsouzen a musel uprchnout na dva roky do Anglie Zemřel údajně nešťastnou náhodou na otravu oxidem uhelnatým poté, co se mu ucpal komín u kamen

Émile Zola Je považován za „hlavu“ tzv. naturalistické školy Vypracoval teorii románu, kterou vydal pod názvem Experimentální román Autor pouze dokumentuje realitu Je jen nestranným pozorovatelem dědičnosti a prostředí člověka Tuto teorii aplikuje na cyklus románů Les Rougon-Macquart s podtitulem „přírodovědný a sociální dějepis jedné rodiny za druhého císařství“ Obsahuje na 20 románů s 32 hl. postavami a tisícem vedlejších postav

Les Rougon-Macquart Zola vykresluje rodokmen početné rodiny Rougon-Macquartů Pro zdůraznění vlivu dědičnosti vybírá za předky roku narušenou A. Fouqueovou a jejího zdravého manžela Rougona a milence, alkoholika Macquarta Na manželských i nemanželských potomcích sledujeme vliv těchto často defektních vztahů Zola umisťuje postavy do rozličných prostředí, na kterých demonstruje determinaci jedince

Břicho Paříže (1873) Naturalistický román z prostředí pařížské tržnice Obr. 2 Břicho Paříže (1873) Naturalistický román z prostředí pařížské tržnice Je třetí v cyklu Rougon-Macquartes Příběh uprchlíka z galejí, žijícího tajně v Paříži, který se nakonec stává inspektorem městské tržnice, ale pro udání je opět vyhnán a tržnice se dostává do stejných kolejí

Zabiják (1877) Je sedmý román z cyklu Rougon-Macquartové Zobrazuje úpadek a zmar lidských životů v beznadějném prostředí bídy, alkoholu a duchovní prázdnoty Zabiják = alkohol Děj Do Paříže dívka Gervaisa a bere s sebou své dvě děti a druha Lantiera, který ji po příjezdu opouští. Gervaisa se znovu provdává za klempíře Coupeaua a zpočátku se jim daří dobře. Mají spolu dceru Nanu.

Zabiják (1877) Obr. 3 Vše se obrací, když Coupeau spadne ze střechy a zraní se tak, že nemůže půl roku pracovat. Zvykne si na zahálku a propadá alkoholismu. Nakonec umírá jako lidská troska na delirium tremens. Postupem času propadá alkoholu i Gervaisa a vrací se k bývalému druhovi Lantierovi. Gervaisa ztrácí práci, stává se z ní žebračka, dcera Nana vydělává peníze prostitucí. Gervaisa volí dobrovolnou smrt.

Nana (1880) Je devátou knihou série Rougon-Macquartové Obr. 4 Nana (1880) Je devátou knihou série Rougon-Macquartové Jedná se o příběh kurtizány Nany, jež je volným pokračováním románu Zabiják

Zdroje obrázků Obr. 1 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZOLA_1902B.jpg Obr. 2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZolaBellyParis.jpg Obr. 3 – http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lassommoir.jpg Obr. 4 – http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NanaZola.jpg

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996.