Správní právo procesní 1. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
PRÁVA ČLOVĚKA PŘEVZATÉHO DO ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ BEZ JEHO SOUHLASU © Vladimír Plecitý, 2012.
Správní právo Pojem správního práva.
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Právo pro podnikatele II
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Správní činnosti.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Správní právo procesní
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
účastníci správního řízení
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
JUDr. Jaroslav Stránský
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Veřejnoprávní smlouvy
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Správní právo procesní 3. část
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Správní právo procesní
Procesní prostředky regulace správního řízení
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Správní právo procesní 1. část

Základní pojmy Správní právo procesní (širší x užší) Správní proces x Správní řízení § 9 Správní řízení je postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá.

Základní předpisy 500/2004 Sb. 280/2009 Sb. 200/1990 Sb. 183/2006 552/1991

Mezníky vývoje 1799 – pojem „správní řízení“ 1854 – Prügelpatent (exekuce) 1855 – nařízení min. vnitra a justice Správní řády: 8/1928 91/1960 20/1955 71/1967

Obecná x zvláštní úprava § 192 StavZ – Vztah ke správnímu řádu Na postupy a řízení se použijí ustanovení správního řádu, pokud tento zákon nestanoví jinak. § 51 PřestZ– Obecné ustanovení Není-li v tomto nebo jiném zákoně stanoveno jinak, vztahují se na řízení o přestupcích obecné předpisy o správním řízení.

Obecná x zvláštní úprava § 262 DŘ – Vztah ke správnímu řádu Při správě daní se správní řád nepoužije. § 183 ŠkolZ (1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti státní správy podle tohoto zákona správní řád. (2) Správní řád se nevztahuje na rozhodování podle § 27 odst. 1, § 74 odst. 9 písm. c), § 80a odst. 4, § 82, § 90 odst. 12, § 102 odst. 9 a § 165 odst. 2 písm. b), e), f) a g).

Obecná x zvláštní úprava § 147 ObecZř Zákon o správním řízení se vztahuje na rozhodování obce a) ve věcech podle § 58 až 59, b) o právech a povinnostech právnických a fyzických osob na úseku přenesené působnosti, nestanoví-li zvláštní zákon jinak. § 26 ZSK Pro řízení podle tohoto zákona platí, s výjimkou § 18 tohoto zákona, správní řád.

Obecná x zvláštní úprava Pozor na § 177 Správního řádu !!! Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje.

Působnost správního řádu Pozitivní vymezení stanoví, kdy se na postup správního orgánu vždy vztahuje správní řád nebo jen některá jeho ustanovení Negativní vymezení stanoví, kdy správní orgán ve svém postupu správní řád nepoužije %

Působnost správního řádu Správní řád se použije Je to tehdy, pokud orgány: moci výkonné územních samosprávných celků jiné orgány fyzické a právnické osoby vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1) Nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup (§ 1 odst. 2) %

Působnost správního řádu správní řád se dále vztahuje na rozhodování podle dosavadních předpisů (přechodná ustanovení) na formální postupy správních orgánů (vydávání rozhodnutí), pokud zvláštní zákon v celém rozsahu neupravuje jejich postup a to včetně části druhé (§ 180 odst. 1) pouze část čtvrtá na neformální postupy správních orgánů (nevydávají se správní rozhodnutí), pokud jejich postupy nejsou v celém rozsahu upraveny zvláštním zákonem (§ 180 odst. 2)

Působnost správního řádu Dále se správní řád nebo jen některá jeho ustanovení vztahují na řízení nebo na úkony v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se na výkon veřejné správy správní řád nepoužije a sám úpravu řízení neupravuje se použijí základní zásady činnosti správních orgánů (§ 177 odst. 1) pokud správní orgán provádí úkony, na které se nevztahují část druhá a třetí (formální řízení), postupuje se podle části čtvrté (neformální řízení) (§ 177 odst. 2) %

Působnost správního řádu Správní řád se nepoužije (§ 1 odst. 3) na úkony občanskoprávní obchodněprávní a pracovněprávní na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu jejich samostatné působnosti stanoví-li zvláštní zákon, že se na řízení správní řád nepoužije a nejde-li o případy podle § 177 nebo § 180

Struktura správního řádu Část první - úvodní ustanovení Část druhá - obecná ustanovení o správním řízení (formální řízení) Část třetí - zvláštní ustanoveni o správním řízení Část čtvrtá - vyjádření, osvědčení a sdělení (neformální řízení) Část pátá - veřejnoprávní smlouvy Část šestá - opatření obecné povahy Část sedmá - společná, přechodná a závěrečná ustanovení

Historické struktury 1928 (137 §§): Úvodní ustanovení Všeobecné řízení Exekuční řízení Společná ustanovení Závěrečná ustanovení 1955 (53 §§): Zásady řízení Průběh řízení Exekuční řízení Závěrečná ustanovení

Historické struktury 1960 (36 §§): Řízení před NV Řízení před jinými orgány Závěrečná ustanovení 1967 (85 §§): Úvodní ustanovení Správní orgány a účastníci řízení Průběh řízení Přezkoumávání rozhodnutí Výkon rozhodnutí Závěrečná ustanovení

Zvláštní ustanovení o správním řízení změny příslušnosti řízení před kolegiálním orgánem dotčené orgány postup před zahájením řízení společné řízení sporné řízení řízení o určení právního vztahu řízení s velkým počtem účastníků záruka za splnění povinnosti mezitímní rozhodnutí %

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada legality (§ 2) Zásada materielní pravdy (§ 3) Zásada součinnosti (§ 4) Odstranění rozporů v řízení řešit pokusem o smír (§ 5) Zásada rychlosti a procesní ekonomie (§ 6) Zásada rovnosti (§7) Zásada „dobré správy“ (§ 8)

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada legality (§ 2) postup správních orgánů v souladu s právními předpisy zákaz zneužití správní úvahy zásada ochrany dobré víry ochrana veřejného zájmu předvídatelnost rozhodování správních orgánů

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada materielní pravdy (§ 3) povinnost správního orgánu zjistit skutečný stav věci a to v rozsahu nezbytném pro uplatňování zásady legality

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada součinnosti (§ 4) řádné poučení dotčené osoby o jejich právech a povinnostech, je-li vzhledem k povaze úkonu a jejím osobním poměrům potřebné správní orgán s předstihem poučí účastníky o úkonech, které učiní umožnit dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy povinnost úředních osob chovat se zdvořile veřejná správa je službou veřejnosti

Základní zásady činnosti správních orgánů Odstranění rozporů v řízení řešit pokusem o smír (§ 5) pokud to povaha věci umožňuje a jde o rozpory, které brání řádnému projednání a rozhodnutí v dané věci nejedná se o sporná řízení (§ 141), která se správní orgán pokusí řešit smírem

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada rychlosti a procesní ekonomie (§ 6) vyřizování věcí bez zbytečných průtahů a ve stanových lhůtách nebo ve lhůtě přiměřené postupovat v řízení tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady („zákaz obtěžování“) podklady od dotčených osob vyžadovat, jen stanoví-li to zákon na žádost dotčené osoby opatří správní orgán podklady sám, pokud je vede ve své úřední evidenci

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada rovnosti (§ 7) rovné postavení dotčených osob jen v materii (co se ho netýká není rovný s těmi co se jich týká – pozitivní diskriminace) povinnost správního orgánu postupovat vůči dotčeným osobám nestranně pokud by rovnost mohla být ohrožena je správní orgán povinen učinit opatření k jejímu zajištění

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada „dobré správy“ (§ 8) vzájemná spolupráce správních orgánů (společné postupy společně) správní orgány dbají o vzájemný soulad všech postupů, které probíhají současně a souvisejí s týmiž právy nebo povinnostmi dotčené osoby na tyto skutečnosti jsou dotčené osoby povinny správní orgány upozornit

Subjekty řízení Správní orgán Účastníci Další osoby zúčastněné na řízení Dotčené orgány

Příslušnost správního orgánu Věcná příslušnost (funkční příslušnost) Místní příslušnost Změny místní příslušnosti

Příslušnost správního orgánu Věcná příslušnost správního orgánu stanoví ji vždy zákon nebo je správním orgánům svěřena na základě zákona (§ 10) funkční příslušnost stanoví, který „orgán“ příslušného správního orgánu je příslušný k rozhodnutí; týká se především orgánů územních samosprávných celků (stanoví zákon o obcích, zákon o krajích a zákon o hl. městě Praze) orgánů právnických osob (úřední osoby oprávněné podle vnitřních předpisů právnické osoby)

Příslušnost správního orgánu Místní příslušnost správního orgánu je určena (§ 11) jde-li o činnost, tak místem činnosti jde-li o nemovitost, tak místem nemovitosti jde-li o podnikání fyzické osoby, tak místem podnikání v ostatních případech místem trvalého pobytu fyzické osoby nebo sídlem právnické osoby %

Příslušnost správního orgánu je-li místně příslušných více správních orgánů, rozhoduje ten, u něhož byla žádost podána nebo ten, který učinil úkon z úřední povinnosti jako první pokud nelze takto místní příslušnost určit, určí ji usnesením nejbližší společně nadřízený správní orgán není-li tak ji určí ústřední správní úřad (usnesením)

Příslušnost správního orgánu Změny místní příslušnosti atrakce delegace postoupení

Příslušnost správního orgánu Atrakce (§ 131 odst. 1) nadřízený správní orgán může z podnětu příslušného správního orgánu nebo účastníka řízení usnesením převzít věc podřízeného orgánu a za něj rozhodnout, jde-li o výjimečně obtížná řízení řízení s velkým počtem účastníků věci, které ovlivní poměry účastníků ve více správních obvodech

Příslušnost správního orgánu Delegace (§ 131 odst. 2 a 4) nadřízený orgán usnesením pověří jiný jemu podřízený věcně příslušný správní orgán ve svém správním obvodu, jestliže jde o řízení s převážným vlivem na právní účinky účastníků v pověřovaném správním obvodu spojení jednotlivých řízení umožní věcnou shodu nebo návaznost rozhodnutí došlo k vyloučení všech úředních osob podřízeného správního orgánu pro podjatost

Příslušnost správního orgánu Postoupení pro nepříslušnost (§ 12) z důvodů vhodnosti (§ 131 odst. 5) nutný souhlas správního orgánu, jemuž má být věc postoupena souhlas správního orgánu není třeba, má-li žadatel v územním obvodu místo trvalého pobytu nebo sídlo nebo se v něm zdržuje; souhlas žadatele se vyžaduje vždy

Příslušnost správního orgánu Spory o příslušnost spory o místní příslušnost spory o věcnou příslušnost společná ustanovení Po dobu řešení sporů o příslušnosti neběží lhůty pro provádění úkonů v řízení.

Příslušnost správního orgánu Spory o místní příslušnost správní orgán, kterému byla věc postoupena ji může usnesením dále postoupit nebo vrátit jen se souhlasem svého nadřízeného správního orgánu (§ 12 věta druhá)

Příslušnost správního orgánu Spory o věcnou příslušnost pokud ji nelze určit podle zákona je příslušný provést řízení v prvním stupni ústřední správní úřad do jehož působnosti věc náleží (§ 133 odst. 1) pozitivní kompetenční spor (§ 133 odst. 2 a 3) rozhoduje společný nadřízený správní orgán není-li projednají jej nadřízené ústřední správní úřady spory ústředních správních úřadů se řeší v dohodovacím řízení; nedojde-li k dohodě řeší NSS

Příslušnost správního orgánu negativní kompetenční spor (§ 133 odst. 4) na návrh účastníka nebo správního orgánu řeší NSS

Příslušnost správního orgánu Společná ustanovení (§ 131 odst. 6) změny v příslušnosti provádět jen v důvodných případech neměly by zatěžovat účastníky více než kdyby ke změnám nedošlo změny příslušnosti podle § 131 odst. 1 a odst. 2 písm. a) se oznamují veřejnou vyhláškou netýkají se orgánů územních samosprávných celků při výkonu jejich samostatné působnosti

Příslušnost správního orgánu Dožádání (§ 13) příslušný správní orgán může usnesením dožádat podřízený, nadřízený nebo jiný věcně příslušný správní orgán dožádaný orgán získává postavení dotčeného orgánu podle § 136 odst. 4 dožádaný správní orgán je povinen vykonat úkon bez zbytečného odkladu, nejdéle do 30 dnů

Příslušnost správního orgánu možnost dožádání usnesením odmítnout (vždy se souhlasem nadřízeného orgánu) z důvodů pro rozpor s právními předpisy pokud není dožádaný podřízeným správním orgánem i pro pro ohrožení vlastních úkolů pro neúměrné náklady

Příslušnost správního orgánu Dotčené orgány (§ 136) orgány stanovené zvláštním zákonem orgány vydávající závazné stanovisko (§ 149) orgány územních samosprávných celků, pokud se to týká jejich práva na samosprávu řešení rozporů mezi rozhodujícím správním orgánem a dotčeným orgánem se řeší obdobně jako spory o příslušnost, s tím, v konečné instanci rozhoduje na návrh ústředních správních úřadů vláda; po dobu řešení sporů lhůty týkající se provádění úkonů neběží (§ 136 odst. 6) %

Příslušnost správního orgánu Práva a povinnosti dotčených orgánů (§ 136 odst. 4) právo nahlížet do spisu právo obdržet kopie spisu podat návrh na přezkumné řízení Správní orgán, který řízení vede, a dotčené orgány, mohou činit společné úkony, s výjimkou vydání rozhodnutí.

Vyloučení úřední osoby pro podjatost Každá osoba podílející se bezprostředně na výkonu pravomoci správního orgánu (úřední osoba) musí rozhodovat nestranně vyloučena je ta úřední osoba u které je důvodná pochybnost o podjatosti z důvodů (§ 14 odst. 1) osobních věcných nebo rozhodovala v téže věci na jiném stupni %

Vyloučení úřední osoby pro podjatost námitku podjatosti úřední osoby může podat účastník, jakmile se o ní dozví; k námitce se nepřihlédne nebyla-li podána bezodkladně (§ 14 odst. 2) úřední osoba je povinna důvody podjatosti oznámit bezodkladně svého představeného podjatost úřední osoby posuzuje její představený (§ 14 odst. 3 a 4) %

Vyloučení úřední osoby pro podjatost pokud představený úřední osoby ji vyloučí usnesením je povinen za ni určit jinou úřední osobu pokud jsou podjaty všechny úřední osoby spis se postoupí nadřízenému správnímu orgánu, který věc deleguje na jiný jemu podřízený správní orgán (§ 131 odst. 4); definice nadřízeného správního orgánu v § 178 nelze namítat a vyloučit pro podjatost správní orgán jako celek

Účastníci řízení Účastníky řízení jsou (§ 27) v řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby na které se musí vztahovat rozhodnutí z moci úřední dotčené osoby jichž se rozhodnutí přímo týká dále dotčené osoby pokud mohou být rozhodnutím na svých právech nebo povinnostech dotčeny účastníci podle zvláštních zákonů

Účastníci řízení Procesní postavení účastníků neopomenutelní účastníci vedlejší účastníci U zákonem stanovených platí obecně, že mají postavení vedlejších účastníků; pokud se má rozhodovat přímo o jejich právech a povinnostech mají postavení neopomenutelných účastníků

Účastníci řízení Spory o účastenství (§ 28) v pochybnostech se za účastníka považuje i ten, kdo to o sobě tvrdí, pokud se neprokáže opak rozhodování o účastenství nebrání v dalším projednávání a rozhodnutí věci pokud po přiznání postavení účastníka tento zmeškal úkon; je oprávněn jej učinit do 15 dnů od oznámení této skutečnosti; správní orgán je povinen o tento úkon řízení doplnit

Účastníci řízení Procesní způsobilost účastníků (§ 29) každý činí v řízení úkony v rozsahu jeho způsobilosti k právním úkonům fyzické osobě, která nemá procesní způsobilost správní orgán může dát příležitost k vyjádření obdobně postupuje i u nezletilých dětí; přitom přihlíží k jejich věku a rozumové vyspělosti ve společných věcech musí činit úkony společně, pokud zákon nestanoví jinak

Účastníci řízení Úkony právnických osob (§ 30) činí je ten, kdo je oprávněn za právnickou osobu jednat před soudem podle občanského soudního řádu jménem státu činí úkony vedoucí organizační složky státu nebo jím pověřený zaměstnanec za územní samosprávný celek činí úkony ten, kdo je oprávněn vystupovat navenek nebo jím pověřený člen zastupitelstva nebo zaměstnanec

Zastupování Zákonný zástupce Opatrovník Zastupování na základě plné moci Společný zmocněnec a společný zástupce Společně k zastupování

Zastupování Zákonný zástupce (§ 32 odst. 1) zastoupení vzniklé přímo ze zákona mezi rodiči a dětmi mezi manželi mezi společnými nájemci bytu apod. zastupuje v rozsahu v jakém účastník nemá procesní způsobilost

Zastupování Opatrovník rozhodnutím státního orgánu (soudu) rozhodnutím správního orgánu (§ 32 odst. 2) taxativně stanovené důvody povinnost správního orgánu zrušení ustanovení opatrovníkem (nedbá-li opatrovník práv a zájmů opatrovance nebo nebude řádně hájit jeho zájmy) zánik funkce opatrovníka (jakmile je opatrovník zastupován zákonným zástupcem nebo nabyl procesní způsobilosti anebo pominuly důvody proč byl ustanoven)

Zastupování Zastupování na základě plné moci (§ 33) plná moc může být písemná nebo ústně do protokolu v téže věci může mít účastník pouze jednoho zmocněnce (zmocněnec může delegovat) zmocnění může být uděleno k určitému úkonu pro celé řízení pro neurčitý počet řízení s určitým předmětem

Zastupování Společný zmocněnec a společný zástupce (§ 35) pokud to povaha věci umožňuje účastníci si mohou zvolit společného zástupce (několik) na výzvu správního orgánu i bez výzvy pokud si ho sami nezvolí ani po výzvě může ho správní orgán ustanovit sám a to buď z řad účastníků (fyzickou osobu) nebo fyzickou osobu, která je oprávněna za PO jednat

Zastupování Společně k zastupování (§ 34) zákonný zástupce, opatrovník a zástupce na základě plné moci vystupuje jménem zastoupeného písemnosti se doručují pouze zástupci (má-li zastoupený něco osobně vykonat, doručuje se i jemu lze uznat i úkony učiněné jinou osobou ve prospěch účastníka, pokud o to požádá