Následná starostlivosť - surdopedagogická

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Strukturované učení PROJEKT EU
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Specifické poruchy učení
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Následná starostlivosť - surdopedagogická Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.-4. November 2016, Horný Smokovec Helena Dvořáčková, Lenka Hricová

Poskytované služby – okruh osob Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Rodiče dětí! Dospělí se SP

Rozvíjené oblasti u dětí Preverbální dovednosti Verbální dovednosti (mluvený i znakový jazyk – poskytování mluvního vzoru) Sluchové vnímání Vnímání dalšími smysly Hrubá motorika, jemná motorika Grafomotorika Sebeobsluha

Cíl Funkční komunikace mezi dětmi a rodiči Výstavba funkčního jazyka – na základě tzv. „co-creative communication“ (spolu s dítětem a v interakci s ním) Prevence vzniku komunikační bariéry a jejích důsledků, umožnění celkového rozvoje dítěte

Rozvoj preverbálních dovedností Začíná velmi časně! Děti ještě nejsou zralé pro řízenou činnost – jsou k ní ale vedeny Forma hry Stimulace schopností soustředění, spolupráce, analýzy pohybů mluvidel.. Většinu těchto věcí nemusíme u slyšících dětí vůbec řešit, vše jde spontánně a přirozeně. Brzké zahájení logopedie je nezbytné, neboť výstavba funkčního jazyka je u dětí se SP mnohem složitější (výjimkou jsou děti z neslyšících rodin, kde jim znakující rodiče poskytují plnohodnotný mateřský jazyk). Ve věku, kdy slyšící dítě běžně rozumí řeči, jednoduchým větám v kontextu situace, jsou často neslyšící děti slyšících rodičů (pokud neznakují!!) odkázány na informace jen z vlastních zkušeností a prožitků – vyvodí si, co bude následovat, když ho maminka posadí ke stolečku a dá mu bryndák… ale neslyší její komentáře, nespojuje si tuto aktivitu s jazykem, jen s prožitkem!!)

Preverbální dovednosti Oční kontakt Pozornost Ovládání dechu Napodobování Střídání rolí v komunikaci (sdělovat/naslouchat, dávat/brát, …) Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…

Sluchová výchova Zkoumání zvuků Hra se zvuky Zvuk a ticho Konec a začátek Určení zdroje zvuku Napodobování zvuků Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…

Fáze reedukace sluchu Detekce Diferenciace Identifikace Porozumění

Smyslová výchova Zrak Hmat Rozvoj mozku v kognitivních funkcích Odezírání Znakový jazyk Hmat

Hrubá motorika Pohyby hlavy, trupu Lezení Chůze Běh Skok Házení a chytání

Jemná motorika Uchopování Stavění kostek Skládání obrázků Vkládání tvarů Navlékání korálků Hra s papírem Stříhání

Sebeobsluha Sledování… Jedna smyčka, druhá smyčka, k tomu ještě malá klička, utáhni to trošičku, ať máš hezkou mašličku.

Grafomotorika Kresba Dbáme na správné uchopení tužky na svislé ploše na vodorovné ploše různým psacím náčiním (fixy, pastelky, křídy, tužka..) Dbáme na správné uchopení tužky Zmenšujeme velikost plochy Grafomotorická cvičení

Oromotorika

Rozvoj orální řeči Vokály Konsonanty Pomocné artikulační znaky Prstová abeceda

Lingovy zvuky (A, I, U, S, Š, M)

Přítomnost rodičů při intervenci? ANO Zpočátku vždy, malé děti Děti, které se hůře odpoutávají od rodičů Ukázka pro rodiče.. NE Upovídaní rodiče (malý prostor na dítě) Děti, které nejsou zvyklé na řízenou aktivitu a už by měly být (4-5 let věku) Dítě si zvyká na prostředí a rodič vidí, jak se s dítětem pracuje. Děti cca do 2-3 let. … jak s dítětem pracovat (nepodnětné domácí prostředí) INDIVIDUÁLNÍ!

Doporučování cvičení, postupů, materiálů Konzultace s rodiči a instrukce Základní komunikace: ANO/NE, NE/CHCI, NE/MŮŽE… POMOCT, PROSÍM…pojmenovávání, popisování věcí... Obrázky s onomatopoy (sémantický rozměr) Zážitkové deníky Informační materiál k ČZJ, o KI, péče o sluchadla, literatura, multimediální materiály.. Informace, co jsme dělali, jak dítě reagovalo, jak pracovat doma… příp. rozbor videa Způsob práce rodičů s deníky (přístup k nim) nám slouží jako odraz funkční komunikace mezi rodiči a dítětem (ukázka). Onomatopoa zprostředkující význam: Ó – kluk se diví (údiv JÉÉÉ) / AU – bolest…. PÁPÁ, Ó - překvapení

Ze zážitkového deníku

Motivace rodičů Názorné ukázky komunikačních situací Nahrávka a její zpětná analýza (s předchozím souhlasem rodičů) DVD Chci se s tebou domluvit (FRPSP) Co na R. funguje nejvíc? - ukázat jim, jak reaguje jejich dítě a jak jiné dítě ve stejném nebo mladším věku, šikovnější nebo na odpovídající úrovni k věku

Stimulace rozvoje dítěte – co velmi dobře funguje Pojmenovávání a komentování všeho co dělám já, rodič, dítě co dítě vidí co dítě nevidí a mělo by vidět! … Upozorňovat na věci kolem nás, nečekat, až si toho dítě samo všimne! (nemusí si všimnout.. kdyby slyšelo, upoutaly by jeho pozornost případné zvuky).

Úkol logopedie Dodat ke komentování materiál (slovní/znakovou zásobu – dítěti i rodiči) Pracovní listy, metodický materiál Motivovat rodiče k cílené práci s dítětem Rozvíjet dítě po všech stránkách Ukázat rodičům způsoby, jak dítě rozvíjet (komentování, hry, zážitkové deníky, stimulace hlasového projevu dítěte, logopedie, …)

Ukázka pracovních listů Hláska B Časová posloupnost

Další pracovní listy

Globální čtení

Děkujeme za pozornost 