Následná starostlivosť - surdopedagogická Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.-4. November 2016, Horný Smokovec Helena Dvořáčková, Lenka Hricová
Poskytované služby – okruh osob Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Rodiče dětí! Dospělí se SP
Rozvíjené oblasti u dětí Preverbální dovednosti Verbální dovednosti (mluvený i znakový jazyk – poskytování mluvního vzoru) Sluchové vnímání Vnímání dalšími smysly Hrubá motorika, jemná motorika Grafomotorika Sebeobsluha
Cíl Funkční komunikace mezi dětmi a rodiči Výstavba funkčního jazyka – na základě tzv. „co-creative communication“ (spolu s dítětem a v interakci s ním) Prevence vzniku komunikační bariéry a jejích důsledků, umožnění celkového rozvoje dítěte
Rozvoj preverbálních dovedností Začíná velmi časně! Děti ještě nejsou zralé pro řízenou činnost – jsou k ní ale vedeny Forma hry Stimulace schopností soustředění, spolupráce, analýzy pohybů mluvidel.. Většinu těchto věcí nemusíme u slyšících dětí vůbec řešit, vše jde spontánně a přirozeně. Brzké zahájení logopedie je nezbytné, neboť výstavba funkčního jazyka je u dětí se SP mnohem složitější (výjimkou jsou děti z neslyšících rodin, kde jim znakující rodiče poskytují plnohodnotný mateřský jazyk). Ve věku, kdy slyšící dítě běžně rozumí řeči, jednoduchým větám v kontextu situace, jsou často neslyšící děti slyšících rodičů (pokud neznakují!!) odkázány na informace jen z vlastních zkušeností a prožitků – vyvodí si, co bude následovat, když ho maminka posadí ke stolečku a dá mu bryndák… ale neslyší její komentáře, nespojuje si tuto aktivitu s jazykem, jen s prožitkem!!)
Preverbální dovednosti Oční kontakt Pozornost Ovládání dechu Napodobování Střídání rolí v komunikaci (sdělovat/naslouchat, dávat/brát, …) Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…
Sluchová výchova Zkoumání zvuků Hra se zvuky Zvuk a ticho Konec a začátek Určení zdroje zvuku Napodobování zvuků Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…
Fáze reedukace sluchu Detekce Diferenciace Identifikace Porozumění
Smyslová výchova Zrak Hmat Rozvoj mozku v kognitivních funkcích Odezírání Znakový jazyk Hmat
Hrubá motorika Pohyby hlavy, trupu Lezení Chůze Běh Skok Házení a chytání
Jemná motorika Uchopování Stavění kostek Skládání obrázků Vkládání tvarů Navlékání korálků Hra s papírem Stříhání
Sebeobsluha Sledování… Jedna smyčka, druhá smyčka, k tomu ještě malá klička, utáhni to trošičku, ať máš hezkou mašličku.
Grafomotorika Kresba Dbáme na správné uchopení tužky na svislé ploše na vodorovné ploše různým psacím náčiním (fixy, pastelky, křídy, tužka..) Dbáme na správné uchopení tužky Zmenšujeme velikost plochy Grafomotorická cvičení
Oromotorika
Rozvoj orální řeči Vokály Konsonanty Pomocné artikulační znaky Prstová abeceda
Lingovy zvuky (A, I, U, S, Š, M)
Přítomnost rodičů při intervenci? ANO Zpočátku vždy, malé děti Děti, které se hůře odpoutávají od rodičů Ukázka pro rodiče.. NE Upovídaní rodiče (malý prostor na dítě) Děti, které nejsou zvyklé na řízenou aktivitu a už by měly být (4-5 let věku) Dítě si zvyká na prostředí a rodič vidí, jak se s dítětem pracuje. Děti cca do 2-3 let. … jak s dítětem pracovat (nepodnětné domácí prostředí) INDIVIDUÁLNÍ!
Doporučování cvičení, postupů, materiálů Konzultace s rodiči a instrukce Základní komunikace: ANO/NE, NE/CHCI, NE/MŮŽE… POMOCT, PROSÍM…pojmenovávání, popisování věcí... Obrázky s onomatopoy (sémantický rozměr) Zážitkové deníky Informační materiál k ČZJ, o KI, péče o sluchadla, literatura, multimediální materiály.. Informace, co jsme dělali, jak dítě reagovalo, jak pracovat doma… příp. rozbor videa Způsob práce rodičů s deníky (přístup k nim) nám slouží jako odraz funkční komunikace mezi rodiči a dítětem (ukázka). Onomatopoa zprostředkující význam: Ó – kluk se diví (údiv JÉÉÉ) / AU – bolest…. PÁPÁ, Ó - překvapení
Ze zážitkového deníku
Motivace rodičů Názorné ukázky komunikačních situací Nahrávka a její zpětná analýza (s předchozím souhlasem rodičů) DVD Chci se s tebou domluvit (FRPSP) Co na R. funguje nejvíc? - ukázat jim, jak reaguje jejich dítě a jak jiné dítě ve stejném nebo mladším věku, šikovnější nebo na odpovídající úrovni k věku
Stimulace rozvoje dítěte – co velmi dobře funguje Pojmenovávání a komentování všeho co dělám já, rodič, dítě co dítě vidí co dítě nevidí a mělo by vidět! … Upozorňovat na věci kolem nás, nečekat, až si toho dítě samo všimne! (nemusí si všimnout.. kdyby slyšelo, upoutaly by jeho pozornost případné zvuky).
Úkol logopedie Dodat ke komentování materiál (slovní/znakovou zásobu – dítěti i rodiči) Pracovní listy, metodický materiál Motivovat rodiče k cílené práci s dítětem Rozvíjet dítě po všech stránkách Ukázat rodičům způsoby, jak dítě rozvíjet (komentování, hry, zážitkové deníky, stimulace hlasového projevu dítěte, logopedie, …)
Ukázka pracovních listů Hláska B Časová posloupnost
Další pracovní listy
Globální čtení
Děkujeme za pozornost