Informační gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ECVET v Programu celoživotního učení
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 2. VÝKONOST, KOMPETENCE A GRAMOTNOST PRACOVNÍKŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
(komentovaný přehled)
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
MU, Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Budoucnost odborného školství
Informační gramotnost
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Základní škola, Znojmo, náměstí Republiky 9
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Informační gramotnost
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Transkript prezentace:

Informační gramotnost Moravská zemská knihovna v Brně Mgr. Jana Nejezchlebová MUNI, 5. 12. 2008

Obsah Legislativa Příležitost pro změnu Struktura informační gramotnosti Informační vzdělávání Aktivity - návrhy MUNI, 5. 12. 2008

Legislativa Listina základních práv a svobod Úmluva o právech dítěte Memorandum o celoživotním učení Pražská deklarace a Světový summit o informační společnosti Lisabonský proces MUNI, 5. 12. 2008

Co předcházelo současné situaci ? Knihovnicko – bibliografická příprava Změny v souvislosti s novou výchovně vzdělávací soustavou 1976/77 Snahy VK o zapojení všech škol, snaha o systém v organizaci, o unifikaci obsahu MUNI, 5. 12. 2008

Proč změna ? Internetizace knihoven i škol Rozvoj využívání netradičních forem práce Spolupráce a koordinace s nejrůznějšími institucemi Potřeba reagovat na změny v pojetí výuky Na požadavky dnešních dětí a studentů MUNI, 5. 12. 2008

Příležitost pro změnu Výsledky mezinárodních průzkumů PISA a PIRL Rámcové vzdělávací programy (ŠVP) Základní školy již ve výuce, střední školy – pilotní programy MUNI, 5. 12. 2008

Lisabonský proces … změny ve vzdělávání, v odborné přípravě, rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech. … připravit na celoživotní vzdělávání … evropská kurikula se začala zaměřovat na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, ne na jejich pouhé předávání ! MUNI, 5. 12. 2008

Nový fenomén ve vzdělávání Na konci devadesátých let 20. století vstupují klíčové kompetence do oblasti vzdělávání (původně v souvislosti s trhem práce a zaměstnatelností) Zájem o kvalitu vzdělávání a jeho efektivitu MUNI, 5. 12. 2008

Od dovedností ke kompetencím Vývoj od pojmu základních dovedností, které úžeji označovaly dovednosti spjaté se čtením, počítáním, případně životně důležité dovednosti Upřednostněn pojem kompetence, klíčové kompetence (key competencies), který označuje soubor vědomostí, dovedností a postojů MUNI, 5. 12. 2008

Klíčové kompetence Definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. MUNI, 5. 12. 2008

Klíčové kompetence Spíše než o funkční gramotnosti se v poslední době hovoří o tzv. klíčových kompetencích - tedy integrovaných schopnostech a dovednostech, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Klíčové kompetence jsou těžko měřitelné, uchopitelné (důležitá součást průpravy člověka na plnohodnotný život - práce v týmu, kritické myšlení) MUNI, 5. 12. 2008

Čtenářská gramotnost Čtení a práce s textem Aktivity knihoven Jak (se) učí číst (Praha, ÚIV 2005) Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti návrh opatření - MŠMT MUNI, 5. 12. 2008

Počítačová gramotnost Je základnou pro rozvoj funkční gramotnosti Počítače jsou a zůstanou vždy pouze nástrojem Národní program počítačové gramotnosti Zaměňování …. MUNI, 5. 12. 2008

Funkční gramotnost Struktura funkční gramotnosti: - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost MUNI, 5. 12. 2008

Pojem informační gramotnost K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit … jedna z definic Asociace amerických knihoven (1989) MUNI, 5. 12. 2008

Srovnání Klíčové kompetence přesahují informační gramotnost Zahrnují integrované schopnosti a dovednosti, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Jejich součástí je kritické myšlení, schopnost vést dialog, žít ve společenství… Těžko se definují, vymezují IG je jejich součástí, v informační společnosti nezbytná MUNI, 5. 12. 2008

Informační gramotnost IG jako struktura: - funkční gramotnost - ICT gramotnost Rozvíjet IG jako strukturu znamená rozvíjet cíleně její jednotlivé složky MUNI, 5. 12. 2008

Struktura informační gramotnosti Literární gramotnost (čtení s pochopením, interpretace textů, odborné vyjadřování, psaní odborných prací) Dokumetová gramotnost (práce s formuláři, práce s informačními zdroji, citace) Numerická gramotnost (práce s grafy, tabulky, výpočty) Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost MUNI, 5. 12. 2008

Informační cyklus Tradičně chápaný informační cyklus: - schopnost identifikovat informační potřebu - nalézt potřebné informace - zhodnotit je, interpretovat - tyto informace efektivně použít Slouží jako nástroj při rozvíjení informační gramotnosti Zpětná vazba MUNI, 5. 12. 2008

Příklady Zpracování diplomové práce: od práce s informačními zdroji … až po využití ICT Rešerše: od formulace požadavku, přes zpracování výstupu, vyhledávání v informačních zdrojích až po využití ICT MUNI, 5. 12. 2008

Manifest UNESCO pro ŠK Směrnice UNESCO pro ŠK … Programové vyhlášení IASL o školních knihovnách Model školní knihovny ... MUNI, 5. 12. 2008

Informační centrum školy Úloha školní knihovny Informační podpora výuky Místo pro práci s informacemi Studijní a informační centrum Spolupráce s veřejnými knihovnami Konference IG MUNI, 5. 12. 2008

Úloha školní knihovny v IV Informační Vzdělávací (využívání informačních zdrojů) Podpora výuky Podpora čtenářství Motivační Komunikační Relaxace MUNI, 5. 12. 2008

Moderní technologie ve výuce Stávající školskou reformu nelze realizovat bez funkčního informačního centra na každé škole ing. Bořivoj Brdička, UK Praha http://www.webquest.cz MUNI, 5. 12. 2008

Informační vzdělávání K základním návykům: Orientace v primárních informačních pramenech Práce s informační zdroji Orientace v knihovnách Orientace v sekundárních informačních pramenech Základní bibliografické dovednosti Osobní dokumentace, informační systém Zpracování relevantního výstupu (tištěný, ústní) MUNI, 5. 12. 2008

Informačně gramotný člověk Uvědomuje si význam přesné a úplné informace Rozezná informační potřebu Dokáže formulovat otázky, informační požadavek Komplexní využívání informačních zdrojů Odpovídající vyhledávací strategie Kriticky hodnotí získané informace Třídí informace pro konkrétní využití Zařazuje, propojuje nové informace se svým stávajícím znalostním systémem Řeší úkoly MUNI, 5. 12. 2008

Co děláme pro změnu Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život Projekt Možnosti spolupráce veřejných knihoven a škol v 21. století Seminář Informační výchova ve veřejných knihovnách Připravované návrhy změn, vzdělávání, výměna zkušeností MUNI, 5. 12. 2008

Děkuji za pozornost MUNI, 5. 12. 2008