ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV: VY_32_INOVACE_08C_01_multimedia_uvod TEMA: Multimédia a grafika ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 1.8.2013
Anotace Tento materiál je připraven pro výuku IKT a slouží k vysvětlení pojmu Multimédia. Je určen pro 2. ročník čtyřletého studia a 4. ročník šestiletého studia. V první části obsahuje teorii, která bude doplňována ústním výkladem učitele. Závěrečná část obsahuje otázky k procvičení Materiál je určen pro interaktivní výuku.
GYMNÁZIUM CHOMUTOV MARTIN JIŘIŠTĚ Multimédia - úvod GYMNÁZIUM CHOMUTOV MARTIN JIŘIŠTĚ
Multimedia kombinují různé formy obsahu Text Obrázky Animace Zvuk Video kombinují různé formy obsahu
Kodek Způsob kódování multimediálních souborů Kodek = Koder a decoder Koder jiný název – encoder Encoder kodekem zakóduje zvuk, video Decoder dekóduje zvuk, video – přehrává soubor
Kodek Kódování Dekódování výpočetně náročnější neprobíhá v reálném čase Dekódování méně náročné v reálném čase nutné doplnit kodek pro přehrávání
Kodek - formát Formát souboru specifikace obsahu souboru Např. MPEG Layer 3 Kodek předepisuje způsob zakódování obsahu souboru Např. LAME
Otázky Vyjmenujte obsah multimediálních souborů. Která činnost kodeku musí probíhat v reálném čase? Jaký je rozdíl mezi kodekem a formátem? text, animace, obrázky, video, zvuk dekódování – přehrávání Formát = popis obsahu, kodek = způsob kódování obsahu
Úkol Najděte alespoň tři formáty multimediálních souborů. Odpovězte pomocí online prostředí iTřída.
Zdroj: ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro SŠ. Brno: Computer Press, a.s., 2010, ISBN 978-80-251-3227-2. Galerie klipartů MS Office. Vlastní tvorba autora.