Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě
Advertisements

Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Kapitálové OS – Společnost s ručením omezeným Ročník.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Reálná data ,4 % Co víme o insolvenčních.
Evropská občanská iniciativa Mgr. Jana Linková Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Problematika aktualizace ÚAP - RURÚ Program jednání: Úvod Informace z porady MMR s Krajskými úřady konané dne v Praze Pozvánka na seminář Metadata.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Definice tématu II Robert Zbíral
Mise BLOM Návrhy efektivního prosazování v záležitostech nad provinčního zájmu Soudržnost a spolupráce v prosazování Prosazovatelná nařízení Společné stanovování.
Komplexní systém hodnocení
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Dějiny daňových teorií
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Interpolace funkčních závislostí
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Hlavní město praha a integrace cizinců
Rozhodování 1.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Manželství v MPS Mgr. Jana Turoňová.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Název projektu: Moderní škola
Komunitární právo Právo EU
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
RIZIKO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Hlasovací pravidla a alternativní mechanismy rozhodování
Informační a komunikační technologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Pozemkové úpravy.
Správa sociálního zabezpečení
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
RIZIKO.
POLITICKÝ PLURALISMUS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Rada EU.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě Instituce EU

Východiska hlasovacích systémů hlasování nezbytným krokem pro agregaci zájmů ve skupině podmínky hl. ve výboru/shromáždění co nejvěrnější reflexe zájmů zastoupených zajištění efektivity rozhodování ochrana menšin teorie racionální volby: nejvýhodnější jednomyslnost žádná menšina poškozena výsledek blízky tzv. Pareto hranici (užitek pro každého větší než status quo) ale i problémy: nemusí být efektivní, pomalá reakce společná rozhodovací past demokratické námitky role menšin odchod vs blokace většiny více druhů většin?

Hlasovací pravidla v Radě prostá většina nadpoloviční většina všech jednomyslnost v obou si státy rovny (každý jeden hlas) standard mezinárodního práva veřejného velmi nízká pravděpodobnost přijetí rozhodnutí 0,00000037 % šance

Kvalifikovaná většina obecně- nad 50 %, méně než 100 % v EU propojeno s váženým hlasováním každý subjekt má určité množství hlasů (nenulové) podmínky: všichni pro schváleno, všichni proti neschváleno, monotonocita (větší většina není problém) poprvé již v roce 1957 velké, střední, malé země politické rozhodnutí, vzájemné vyvažování postupně extrapolováno na více států spolu s rozšiřováním nutná reforma- není udržitelné další rozšíření o mnoho států snížení efektivity rozhodování (hrozba blokace) výsledkem dohoda z Nice

Kvalifikovaná většina- systém z Nice systém trojí většiny 1) většina vážených hlasů každý stát má určité množství hlasů práh: 260 hlasů z 352 (73,9 %) zdržení nesnižuje práh 2) většina členských států nutné pro legitimitu dříve automaticky, po Nice již ne 3) většina zastupující alespoň 62 % obyvatel EU nejnižší možný počet v rámci 260 hlasů 58 % obyvatel uplatní se pouze při blokaci skupiny, ve které je Německo (+ 2 jiné velké státy) fakultativní podmínka, ale…

Rozdělení hlasů

Rozdělení hlasů- analýza jakoby podle počtu obyvatel, ale politické rozhodnutí váha státu vs jeho síla nejsou stejné veličiny (příklad z minulé přednášky) Lucembursko v roce 1957 hlasy se uplatní pouze ve spolupráci s někým (koalice) využití tzv. hlasovacích indexů počítají všechny kombinace úspěšných koalic silnější je ten, kdo nejčastěji ovlivní výsledek (pivotní hráč) Banzhafův index- relativní síla aktéra v rámci skupiny (všichni aktéři dohromady 1)

Rozdělení hlasů- analýza 28 aktérů= 268 milionů kombinací rozdělení po Nice místo jedné většiny tři, ale je zde reálný dopad? cca 5 miliónů úspěšných koalic (více než 260 hlasů) pouze u 26 případů nesplněna podmínka většiny zemí 13 největších (či 12 největších a někdo menší) přehlasuje 15 nejmenších pouze u 7 případů nesplněna podmínka počtu obyvatel vždy zapojeno Německo (87 hlasů, ale dostatek obyvatel)

Význam blokace a legitimita Blokace založena na Počet hlasů v Radě (96 hlasů) Podíl obyvatelstva (38 %) Počet členských zemí (15) % obyvatelstva Unie v nejmenší blokační menšině 14 39 12 % členských států Unie v nejmenší blokační menšině 15 22 50

„Spravedlnost“ systému v Radě nepřímé zastoupení- jak zajistit, aby každý občan měl stejný vliv na rozhodnutí? dvoustupňový proces 1) občan volí doma parl. (vládu), 2) její zástupce hlasuje každý občan má jiný teoretický vliv na podobu své vlády (Malta>Německo) nutné vyrovnání vlivu, ale ne absolutně (roste i počet možných vítězných koalic v Německu) řešení: Penroseovo pravidlo váha každého státu má odpovídat druhé odmocnině jeho obyvatel

Spravedlnost systému- Nice vs ideál (v %)

Řešení ústavní smlouvy hlavním cílem zvýšení efektivity rozhodování, dále větší spravedlnost koncept dvojí většiny dvojí legitimita EU většina států většina občanů Konvent: 50 % států se 60 % obyvatel odmítnuto na IGC, její krach (Pol, Šp) konečná verze: 55 % států s 65 % obyvatel

Řešení Lisabonské smlouvy klíčová překážka při vyjednávání (Pol)- výsledkem superkompromis vše rozeseto ve více textech několik přechodných období od 2014: koncept dvojí většiny (do 2014 Nice) 55 % států, 65 % občanů + blokační menšina tvořena nejméně čtyřmi členy Rady 2014-2017: možnost volby jaký systém použít Prohlášení č. 7 k LS jestliže část blokační menšiny, tak další jednání i po roce 2017 (55 % velikost blokační menšiny)

Řešení Lisabonské smlouvy- analýza trojitá většina v praxi ne moc využitelná blokace tří států jen u 10 koalic kombinace největších zemí uplatnění kritéria většiny zemí také málo pravděpodobné hlavní faktor: počet obyvatel země systém jedné většiny tendence k přímé proporcionalitě

Efektivita systému zvyšuje se pravděpodobnost přijetí návrhu (efekt snížení prahu) Colemanova síla ke kolektivnímu postupu z 0,02 na 0,129

Síla států při podpoře návrhu

Síla států při podpoře návrhu (LS vs Nice)

Síla států blokovat návrh

Síla států blokovat návrh (LS vs Nice)

Spravedlnost systému (LS vs ideál)

Udržitelnost řešení požadavek na setrvalé fungování bez nutnosti znovuvyjednávání změn objektivní kritéria základů váhy při rozšíření jen přepočítání realita obava z role přechodných období nijak se neprojevuje role Turecka nejlidnatější: bude proporcionalita průchodná? role počtu obyvatel na jakém základě bude určováno?