TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
START.
ZDROJE TEPLA - KOTELNY PŘEDNÁŠKA Č. 11.
22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku.
CHEMICKÉ REAKCE.
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Teplo a chemické reakce
Chemický děj.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Průmyslové plyny.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Chemická reakce a její rovnice
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní charakteristiky látek
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Organická chemie – fosilní paliva Ročník: ročník.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Chemický děj a jeho zápis
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Paliva Bašus,Buchtová,Plívová,Steiner 9.B. 1) Jaké vlastnosti musí mít látka, která je palivem? Musí hořet. Náklady na její výrobu musí být co nejnižší.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytápění Paliva.
VLASTNOSTI LÁTEK A TĚLES
EU peníze středním školám
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
VY_32_INOVACE_C9-003 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Zdroje paliv. Zdroje paliv Dělení paliv podle skupenství: Pevné : uhlí Kapalné: ropa Plynné: zemní plyn.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rozdělení chemických dějů
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

TEPLO A PALIVA

TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3 na pálené vápno CaCO3 (s) → CaO (s) + CO2 (g) Qm = 178 kJ/mol exotermická reakce = reakce, při které se teplo uvolňuje např. hoření paliva, slučování vodíku a kyslíku za vzniku vodní páry 2H2 + O2 → 2H2O Qm = -484 kJ/mol

Zápis stavu látek v termochemické rovnici množství vydaného nebo spotřebovaného tepla závisí na stavu reaktantů a produktů s … solid – pevná látka l … liquid – kapalná látka g … gas – plynná látka aq … aqua – vodný roztok např. CaCO3 (s) + HCl (aq) → H2O (l) + CO2 (g) + CaCl2 (aq)

PALIVA - druhy = látky, jejichž spalováním vzniká teplo - výhřevnost - udává kvalitu paliv, h = Q/m → množství tepla, které vydá určité množství paliva dle skupenství: 1) plynné – vodík, zemní plyn, svítiplyn, koksárenský plyn, LPG, … 2) kapalné – ropa, benzín, nafta, petrolej, … 3) pevné – uhlí, koks, brikety, dřevo, …

PALIVA - druhy dle způsobu vzniku: 1) přírodní – uhlí, zemní plyn, ropa, dřevo, … 2) umělé – benzín, nafta, koks, propanbutan, … dle doby vzniku: 1) pravěká (fosilní) – uhlí, ropa, … 2) současná - dřevo

Opakování – doplňte chybějící slova 1) Exotermická reakce je reakce, při které se teplo ___________. 2) Plynnou látku označujeme v termochemické reakci písmenem ____. 3) Palivo je látka, jejímž spalování vzniká _______. 4) Veličina udávající kvalitu paliv je __________. 5) Uhlí je _______, ______a ______ palivo. (druhy dle skupenství, způsobu a doby vzniku) 6) Kapalné, umělé, současné palivo je ________.

Opakování – správné řešení 1) Exotermická reakce je reakce, při které se teplo uvolňuje. 2) Plynnou látku označujeme v termochemické reakci písmenem s. 3) Palivo je látka, jejímž spalování vzniká teplo. 4) Veličina udávající kvalitu paliv je výhřevnost. 5) Uhlí je pevné, přírodní a fosilní palivo. (druhy dle skupenství, způsobu a doby vzniku) 6) Kapalné, umělé, současné palivo je benzín.