NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ČAS2 TEMA: Listnaté lesy (čtenářská gramotnost) OBDOBÍ: září 2012
LISTNATÉ LESY Listnaté lesy jsou světlejší a otevřenější, proto zde roste a žije velké množství rostlin a živočichů. Na jaře hýří barvami mnoha květin, protože rašící listy na stromech nebrání světlu. Jejich listy jsou široké a ploché na rozdíl od úzkých jehlicovitých lístků jehličnanů. Listy zabezpečují dýchání a výživu rostliny. Jsou na jaře a v létě zelené, na podzim žloutnou a opadávají. Vysvětli význam podtrženého slovního spojení. Našel(a) jsi v textu informaci, kterou jsi nevěděl(a)? Popiš prostředí.
Dub Dub je mohutný pomalu rostoucí strom s velmi tvrdým dřevem. Jeho koruna bývá velmi košatá. Semenem dubu je žalud, který se sbírá na podzim a v zimě je přidáván do krmelců, jelikož má bohatý obsah živin potřebných pro zvěř. Dub byl také pro mnoho národů posvátným stromem (především pro Kelty a Slovany). Nejstarší duby jsou i 1500 let staré. Zkus vysvětlit slovo košatá. Najdeš v textu název ročního období? Vyhledej důkaz. Vysvětli slovní spojení „posvátný strom“.
Buk Buk má tenký, hladký kmen světle šedé barvy. Koruna není tak rozvětvená, listy jsou vejčité s viditelnými žilkami. Plodem jsou trojhranné bukvice, které jsou ukryté v ochlupeném obalu. Vyhledej další informace v odborné literatuře.
Javor Představují velkou skupinu listnatých stromů rostoucích v naší přírodě. Jsou to vzrostlé stromy s košatým větvením, jejich listy jsou hluboce vykrojené a jsou národním znakem Kanady. Ve větru rotují a jsou tak unášeny mnoho stovek metrů od mateřského stromu. Stáří stromu dosahuje nejvíce ke 400 let. Vysvětli podtržená slova a slovní spojení. Vyhledej v atlase Kanadu. Javor je národní strom …………….., je i na její vlajce.
Bříza bělokorá Patří mezi nejhojnější druh stromu v celé Evropě. Kůra má typickou černo-bílou barvu a odlupuje se v proužcích. V květu vytváří dlouhé převisle útvary nazývané jehnědy, které svým tvarem připomínají housenky. Kvete brzy na jaře. Březové větve hoří, díky svému obsahu pryskyřice, velmi dobře i syrové. Co je jehněda? Vymysli co nejvíce otázek k textu metodou „RYBÍ KOST“.
Anotace slouží k rozvoji slovní zásoby, čtení s porozuměním, k rozšíření vědomostí z učiva v oblasti Člověk a jeho svět pomocí metod kritického myšlení žáci tvoří otázky, vysvětlují význam slov, odpovídají na otázky, vyhledávají důkazy, popisují prostředí, písemně reagují na přečtený text, vyhledávají informace z naučné literatury tento materiál slouží jako pracovní list využití metody „párové čtení“, „rybí kost“ Citace Průvodce naší přírodou. Svojtka & Co.,s.r.o., 2006. ISBN 80-7237-223-8. http://www.uduorpitorp.cz/taborove-dovednosti/kempovani-v-prirode/co-kde-roste-i.html http://www.nasestromy.okamzite.eu/index.html http://www2.arnes.si/~evelik1/les/javor.htm http://exotrop.webnode.cz/news/dub-lesni-na-prodej-/