MATEMATIKA Funkce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Koule.
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Procenta II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy infinitezimálního počtu
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Mocniny s přirozeným mocnitelem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Rovnice s absolutní hodnotou I.
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_17
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
Lineární funkce a její vlastnosti
Základy infinitezimálního počtu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Grafy kvadratických funkcí
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Funkce

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-06-01_Funkce Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: III. Datum tvorby: leden 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

FUNKCE Při výjezdu z garáže bylo v nádrží auta 21 l benzínu. Určete, jak toto množství benzínu závisí na počtu ujetých km, činí-li spotřeba 7 l na 100 km. ? Počet ujetých km …………………………………….….……… x Množství benzínu v nádrži (v l) po ujetí x km ………..………… y Spotřeba benzínu (v l) na 100 km ………………………..…….. 7 Spotřeba benzínu (v l) na 1 km ………………..…… 7 : 100 = 0,07 Spotřeba benzínu (v l) na x km …………………..……..…… 0,07x Podle podmínek úlohy platí: y = 21 – 0,07x Protože množství benzínu v nádrži nemůže být záporné, musí být y ≥ 0: 21 – 0,07x ≥ 0 / + 0,07x 21 ≥ 0,07x / : 0,07 x ≤300

Tento vztah udává, jak závisí veličina y, na veličině x Výsledek: Veličina y, která udává počet litrů benzínu v nádrži, závisí na veličině x určující počet ujetých km podle vztahu: y = 21 – 0,07x , 0 ≤𝒙 ≤𝟑𝟎𝟎 Tento vztah udává, jak závisí veličina y, na veličině x Údaje pro některé zvolené hodnoty jsou v tabulce: 𝒙 / km 30 60 90 120 150 180 210 240 270 300 y / l 21 18,9 16,8 14,7 12,6 10,5 8,4 6,3 4,2 2,1 zpět

Množina D se nazývá definiční obor funkce. Funkce je předpis, který každému číslu dané množiny D přiřazuje jediné reálné číslo. Množina D se nazývá definiční obor funkce. K označení definičního oboru funkce f používáme často také zápis 𝑫 𝒇 . Z tohoto zápisu je totiž vidět, o jakou funkci jde. Příklad zápisu funkce: Rovnicí y = 21 – 0,07 je dána funkce f, zapisujeme 𝒇:𝒚=𝟐𝟏−𝟎,𝟎𝟕𝒙 , kde 𝑫(𝒇)= 𝟎; 𝟑𝟎𝟎 nebo 𝒇 𝒙 =𝟐𝟏−𝟎,𝟎𝟕𝒙 , kde 𝑫(𝒇)= 𝟎; 𝟑𝟎𝟎 zpět

Proměnná x ve funkci y=𝑓 𝑥 se nazývá nezávisle proměnná. Proměnná y, jejíž hodnoty závisejí na proměnné x, se nazývá závisle proměnná. Číslo 𝑓 𝑐 nazýváme hodnota funkce (funkční hodnota) f v bodě c nebo hodnota funkce (funkční hodnota) f přiřazená číslu c. Příklad u funkce 𝑓 𝑥 =21−0,07𝑥 f(30)=21−0,07∙30=18,9 f(210)=21−0,07∙210=6,3 zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Funkce – úvod. Žáci se seznámí s pojmy funkce, definiční obor a funkční hodnoty. Poznají závislost proměnných x a y funkce. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory středních odborných učilišť, 2.díl, 1. vydání 2003, Prometheus, ISBN 80-7196-260-0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět