Friedrich Nietzsche – aforismy, výběr a úkoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola Tomáše Ježka Ralsko – Kuřívody Šablona II/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji výuky cizích jazyků EU 1/01.
Advertisements

Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Je zbožnost cool? ZAJÍMAVÁ ZÁBAVNÁ PŘITAŽLIVÁ. Jak lidé kolem nás vidí zbožnost? Je to něco společného s Bohem Je to nuda Nejspíš to nemá žádný praktický.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_228.NEJ.34 Weihnachten in Tschechien.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_360.ŠPJ.34 Madrid - prezentace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_076.MAT.01 Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_058.ICT.13 Automatická prezentace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_048.ICT.13 Zoner Callisto - úvod.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_043.ICT.13 Práce s předlohou snímku.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_049.ICT.13 Zoner Callisto – tvarování objektů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_07.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_170 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 134.ANJ.34 Over the map of Canada.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 124.ANJ.34 Sightseeing of Prague.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_040.ICT.34 Tvorba webových stránek – web a databáze.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_107.MAT.02 Řešení kvadratických rovnic I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:VY_32_INOVACE_1_KOMPLEXNI_CISLA_01.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Hospodářské výpočty 1 – Převody jednotek 2
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací počet
Ekonomika– národní hospodářství
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.13_lidska_prava_opakovani Datum: Ročník: sedmý.
NOTA PŮLOVÁ.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Tvorba webových stránek - tabulka
TATO PRÁCE JE ŠÍŘENA POD LICENCÍ CC BY-SA 3
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 125.ANJ.34 Region Vysočina.
Graf kvadratické funkce
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_120.MAT.02 Logaritmická funkce.
Tvorba webových stránek – místa v síti
Tvorba webových stránek – registrace domény
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Friedrich Nietzsche Tak pravil Zarathustra
Relativní a absolutní odkazy
Slovní úlohy polovina, čtvrtina
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací a rozdělovací počet
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_117.MAT.02 Inverzní funkce.
Barcelona - prezentace
Great Britain - general information
Rozklad na prvočinitele
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Grafické řešení kvadratických nerovnic
Hospodářské výpočty 3 – Rozdělovací počet
PHYSICAL APPEARANCE – PRACTISE!
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 128.ANJ.34 London.
Hospodářské výpočty 6 – Úrokový počet 1
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_115.MAT.02 Posunutá hyperbola.
Australia- general information
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_119.MAT.02 Exponenciální funkce.
Over the map of The Czech Republic
NOTA OSMINOVÁ.
The Czech Republic - general information
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_103.MAT.02 Vrchol paraboly.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Friedrich Nietzsche – aforismy, výběr a úkoly Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_322.FIL.34 Friedrich Nietzsche – aforismy, výběr a úkoly

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0744 Šablona: VY_32_INOVACE Číslo DUMU: 322. FIL.34 Název materiálu: Prezentace Nietzsche - aforismy Autor: PaedDr. Marian Gurka Předmět: Filozofie Formát: Prezentace Microsoft Powerpoint Velikost: 537 kB Stupeň a typ vzdělávání: SŠ – odborné vzdělávání Licence k obrazovému materiálu: CC BY, CC BY-SA Datum vytvoření :19.9.2012 Klíčová slova: vůle, voluntarizmus ... Anotace: Výstup slouží k lepšímu pochopení filozofie Friedricha Nietzscheho a ujasnění si jeho některých názorů

Friedrich Nietzsche - 19. st Friedrich Nietzsche - 19.st. Aforismy O životě a umění (výbor z Vůle k moci) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nietzsche_1862b.JPG Friedrich Nietzsche, 17 years old. Photography by Ferdinand Henning in Naumburg, beginning of June 1862.

  Co je svět-síla bez počátku a bez konce, proměňující se, hra sil a vlnění sil -ze hry protiv k souladu , věčné samasebetvoření i samasebeboření -„stranou dobra i zla“, bezcílný -vůle k moci je tento svět a nic mimo to! -„stvoření“ je pověra Představa nejistá = nepotřebná Duch je „děním se“ – svět nemá cíl Máme mít radost z nejistoty, ne z jistoty Ne příčina a účinek, ale tvořivost, vůle k moci = touha po projevování síly, tvůrčí pud Vše vzniká a zaniká, vrací se věčně, není úniku

Idea chovu a kázně: rasy, kterým je nesnesitelná, jsou vyřízeny, ony, jež v ní vycítí největší dobrodiní, jsou vyvoleny k panství Génius je stroj nejjemnější, tedy nejchoulostivější Vypočitatelnost světa, vyjádřitelnost formulemi – je to opravdu „pochopení?“ Co by potom bylo pochopeno v hudbě? Iluze, že jsme něco poznali tam, kde máme matematický vzorec pro to, co se zběhlo: je to označení, popis, nic více! Dva po sobě jdoucí stavy „příčina“ a „účinek“ – toť falešné. První nemá, čeho by působil, druhý nebyl ničím způsoben. Jde jenom o boj dvou mocensky nerovných prvků: jím bude dosaženo nového uspořádání sil, podle míry moci každého z nich. Strast je běžná, je to překážka vůle k moci, máme ji neustále zapotřebí. Výhra, pocit rozkoše předpokládá přemožený odpor Výživa (i prvoka) je vlastně touha být silnější

Oč bojují mezi sebou stromy v pralese? O štěstí? O moc! Mocná duše vychází ze strastí posílená Pokud jsme spokojeni alespoň s něčím, jsme spokojeni sami se sebou a se vším jsoucnem, neboť nic není osamoceno Kladné pocity: pýcha, radost, zdraví, pohlavní láska, nepřátelství a válka, úcta, způsobnost, silná vůle, vůle k moci Těžko napravíme, pokud opomeneme chodit v pravý čas do dobré školy…Jdeme pak životem, aniž bychom se učili chodit…Někdy je život milosrdný a nahradí tvrdou školu, vyburcuje vůli a soběstačnost např. nesnázemi, které nás donutí k činnosti Důležitá je tvrdá kázeň, umět poslouchat i poroučet (voják i vědec) Jak se stát silnějším? Zvolna se rozhodovat a houževnatě lpět na zvoleném. Vše ostatní přijde

„Dobrý člověk“ nehrozí od něj nebezpečí, je užitečný „Velký člověk“ ovládá své mnohé vášně, logika v jednání, silná vůle, nebojácnost před „míněním“, chybí mu „ctnosti stáda“. Nemůže-li vésti, jde sám. Z lidí chce vždy něco udělat. Apollinský stav ducha – úsilí po osamocení se, jedinečnosti, jednoduchém, svoboda pod zákonem Dionýský – pudové úsilí po jednotě, vůle k plození, vypětí se nad všednost Vnímání krásy – estetický soud je krátkozraký, vidí jen nejbližší souvislosti. Zahrnuje předmět kouzlem, které ale zůstává naprosto cizí podstatě předmětu. Vnímat věc jako krásnou znamená vnímat ji nezbytně falešně (není možné zůstat objektivním) Manželství z lásky je tedy nerozumné Milující člověk se cítí dokonalejší, on i je dokonalejší

V čem spočívá Nietzscheho nihilizmus? Zdroj: Photography by a Mr F. Hartmann in Basel. Public domain due to age of photography. Scan processed by Anton (2005) Autor: F. Hartmann http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nietzsche187a.jpg Otázky k zamyšlení:   V čem spočívá Nietzscheho nihilizmus? Kterého antického filozofa Nietzsche uznává a v čem jsou jeho názory obdobné? Co je v životě člověka podle Nietzscheho oslabující prvek? Byly Nietzscheho názory rasistické? Jaký význam v životě člověka má podle tebe vůle?

Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche Nietzsche by Walter Kaufmann, Princeton Paperbacks, Fourth Edition. ISBN 0-691-01983-5 http://nietzsche.com/nietzsche-munch.html NIETZSCHE, Friedrich. O životě a umění: aforismy. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-54-9 Autor: Edvard Munch (1863–1944) Zdroj: http://nietzsche.com/nietzsche-munch.html http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nietzsche-munch.jpg Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. gurkam@oa-ji.cz