Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.) Marek Kryška
Uč. s. 79 – přečíst text, ústně odpověz 1. Jak vznikla polis? 2. Jaká práva a povinnosti měli občané – vládnoucí vrstva? Najdeš v textu 3 práva a 3 povinnosti?
V Řecku nevznikl jednotný stát, ale asi 200 městských států. Občané měli:
PRÁVA POVINNOSTI SLOUŽIT VE VOJSKU; VLASTNIT POZEMKY A BUDOVY; PODŘÍDIT SE ZÁJMŮM OBCE (POLIS); PLATIT DANĚ. VLASTNIT POZEMKY A BUDOVY; PODÍL NA POLITICKÉM DĚNÍ; PRÁVO VOLIT A BÝT VOLEN = zastávat úřady, = podílet se na řízení městského státu. jen pro bohaté = aristokracii – šlechtu.
str. 80, s pomocí učebnice doplň text: kolonie Řecká města zakládala nové osady = ………………………………. Vznikaly hlavně v …………………………… , na ……………………., na pobřeží …………………………………, i v dnešní ………………………………….. Mateřské město, které založilo kolonii = …………………………….. jižní Itálii Sicílii Černého moře Francii a Španělsku metropole
str. 80, s pomocí učebnice doplň schéma: Předměty obchodu: Kolonie Řecko Levné obilí → Řemeslné výrobky ← Olej Víno.
Důsledky kolonizace (uč. str. 80) 1. upadá domácí zemědělství (pěstování obilí); 2. dlužní otroctví; 3. rozvíjí se řemesla; 4. velké rozdíly mezi bohatými a chudými Co znamenal obchod s koloniemi pro řemeslníky? 5. Řemeslníci chtějí podíl na vládě
Formy vlády: SPRÁVNĚ přečtěte text; čtěte společně TYRANIDA EJ FORMA VDÁLY, OAČZNOAVNÁ JKAO SMAOÁDVLA NBEO JAKO VDÁLA JNOHEDO ČLVĚKOA. BLYA ZANĚŘMEA POTRI VÁDLĚ ARISTOKRACIE. PORSALDIA SE NPŘÍKALAD V ATHÉNÁCH. POROVDPOALO SE UNMĚÍ, OCHOBD I ŘESEMLO A MTSKĚSÉ SÁTTY VZTAKVÉLY. TRYAINDA VYŽEDRLA NEJÉLDE JENDO SOLETTÍ A BLYA NARAHZNEA DEMOKRACIÍ. OT ZNEAMNÁ VLOÁDU VŠECH PLNPORÁNVÝCH OBČANŮ BEZ OLEHDU NA UORZNEOST.
Formy vlády: TYRANIDA JE FORMA VLÁDY, OZNAČOVANÁ JAKO SAMOVLÁDA; NEBO JAKO VLÁDA JEDNOHO ČLOVĚKA. BYLA ZAMĚŘENA PROTI VLÁDĚ ARISTOKRACIE. PROSADILA SE NAPŘÍKLAD V ATHÉNÁCH. PODPOROVALO SE UMĚNÍ, OBCHOD I ŘEMESLO A MĚSTSKÉ STÁTY VZKVÉTALY. TYRANIDA VYDRŽELA NEJDÉLE JEDNO STOLETÍ A BYLA NAHRAZENA DEMOKRACIÍ. TO ZNAMENÁ VLÁDOU VŠECH PLNOPRÁVNÝCH OBČANŮ BEZ OHLEDU NA UROZENOST.