SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
a jeho využití u klientů po CMP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
AUTOR: MGR. JAROSLAVA SUCHÁ, ZŠ A MŠ ŠVIHOV
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
obecně, prožívání a chování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Teorie motivace Adéla Furiková.
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Psychologie osobnosti
Vůle.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Sebepoznání a sebepojetí
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Transkript prezentace:

SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk

vědomí vlastní ceny, kvalit a schopností, víra v ně a v budoucí výkony SEBEVĚDOMÍ sebereflexe vědomí vlastní ceny, kvalit a schopností, víra v ně a v budoucí výkony vyjadřuje, jaký postoj má člověk k sobě samému podstatný regulační prvek psychiky vytváří jeden ze základních předpokladů úspěšnosti člověka

SEBEVĚDOMÍ přiměřené - jedinec má přiměřenou sebedůvěru, reálně posuzuje své možnosti, volí si cíle přiměřené svým schopnostem, snáší kritiku i srovnání s ostatními nízké - jedinec je závislý na hodnocení druhých osob, citlivě reaguje na neúspěch, neumí přijímat kritiku, je nejistý, nevěří si, volí nízké a snadné cíle vysoké - jedinec má zvýšenou sebedůvěru, přeceňuje svoje schopnosti, volí vysoké a nepřiměřené cíle

hodnocení vlastních nedostatků SEBEKRITIKA hodnocení vlastních nedostatků člověk přiznává své chyby a nedostatky – soudí sám sebe

SEBEPOJETÍ představa sebe sama vyjadřuje postoje a očekávání, která jedinec chová vůči sobě samému vytváří se po celý život v sociálních interakcích - působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu důležitými součástmi jsou sociální srovnání a zpětná vazba

4 OBRAZY SEBE SAMA subjektivní JÁ – jak člověk vidí sám sebe v současné době zrcadlové JÁ – jak mě vidí druzí lidé reálné JÁ – jaká je skutečnost ideální JÁ – jaký bych chtěl být, kým bych se chtěl stát

uvědomění si zvláštností v průběhu vlastního prožívání a chování SEBEPOZNÁNÍ uvědomění si zvláštností v průběhu vlastního prožívání a chování snaha porozumět způsobu svého chování, prožívání životních situací, svým náladám

záměrné, vědomé úsilí směřující k dosažení cíle VŮLE záměrné, vědomé úsilí směřující k dosažení cíle schopnost člověka realizovat své úmysly, dosáhnout vytyčených cílů volní vlastnosti: iniciativa, samostatnost, důkladnost, rozhodnost, cílevědomost, vytrvalost, odpovědnost, rozvážnost, spolehlivost, sebeovládání, zásadovost, svědomitost, sebekázeň, sebekritičnost, pečlivost volní vlastnosti pomáhají při překonávání překážek, formují se v průběhu života pod vlivem výchovy

snaha člověka změnit svou povahu SEBEVÝCHOVA snaha člověka změnit svou povahu

SEBEREGULACE plánování změn chování na základě zjištěných rozdílů mezi chováním a normou

výsledek vyhodnocování kladů i nedostatků, které jedinec dělá o sobě SEBEHODNOCENÍ výsledek vyhodnocování kladů i nedostatků, které jedinec dělá o sobě měla by z něj vyjít snaha lépe se ovládat a zdokonalovat své jednání člověk je schopen o vlastním jednání přemýšlet a sám je hodnotit

rozvoj a plné využívání schopností a vloh jedince SEBEREALIZACE rozvoj a plné využívání schopností a vloh jedince sebeaktualizace vlastnosti lidí, kteří dosáhli seberealizace - účinně vnímají skutečnost a umí tolerovat nejistotu, přijímají sebe i ostatní takové, jací jsou, jsou spontánní v myšlení i v chování, zaměřují se spíše na problém než na sebe, mají smysl pro humor, jsou velmi tvořiví, zajímají se o blaho lidstva, dokážou hluboce ocenit základní životní zkušenosti, navazují hluboké a uspokojivé mezilidské vztahy s několika lidmi, dokážou se na život dívat z objektivního hlediska chování vedoucí k seberealizaci - prožívají život jako děti, zkouší stále něco nového, při hodnocení zkušeností se řídí spíše vlastními pocity než tradicí, autoritami nebo názorem většiny, jsou čestní, vyhýbají se předstírání, počítají s tím, že budou neoblíbení, pokud se jejich názory neshodují s většinou, přijímají odpovědnost, pracují usilovně, aby dosáhli cíle, pro který se rozhodli

!chování je vnějším projevem duševního života (psychiky) člověka! PROJEVY CHOVÁNÍ CHOVÁNÍ = aktivita jednotlivce, kterou může pozorovat druhá osoba, vzniká v interakci člověka s přírodním a společenským prostředím, na základě chování usuzujeme, co člověk prožívá a jaké má vlastnosti a) reakce - činnost svalů a žláz s vnitřní sekrecí, mají vrozený (nenaučený) základ, nepodmíněné reflexy a instinkty b) odpovědi - činnost svalů a žláz s vnitřní sekrecí, nejsou vrozené (jsou naučené), složitější projevy chování založené na osobní zkušenosti, návyky a zvyky člověka c) jednání - všechna činnost, kterou člověk vykonává uvědoměle, nejsložitější projevy chování d) vnější výrazy - změny tváře, vegetativní změny a pantomimika vyvolané prožíváním, doprovodné jevy reakcí a odpovědí e) řeč - verbální chování !chování je vnějším projevem duševního života (psychiky) člověka!

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Sebereflexe http://cs.wikipedia.org/wiki/Sebepojet%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C5%AFle_(psychick%C3%A1_vlastnost) http://cs.wikipedia.org/wiki/Voln%C3%AD_vlastnosti http://www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/nase-zdravi/22428-nizke-sebevedomi-vam-zkazi-zivot http://www.sebevedomi-zvyseni.cz/ http://studentka.sms.cz/index.php?P_id_kategorie=7630&P_soubor=%2Fstudent%2Findex.php%3Fakce%3Dprehled%26ptyp%3D%26cat%3D49%26idp%3D%26detail%3D1%26id%3D3168%26view%3D1%26url_back%3D https://cs.wikipedia.org/wiki/Sebev%C4%9Bdom%C3%AD_(soci%C3%A1ln%C3%AD_psychologie) https://cs.wikipedia.org/wiki/Seberealizace