VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_52_INOVACE_461 Tématický celek: ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II . Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí. Ukázka tvorby DUMu v Powerpointu slouží k probírání a procvičování učiva – Včela medonosná. Práce je ukončena testem.
VČELA MEDONOSNÁ PŘÍRODOVĚDA - 4. ROČNÍK
Co o ní můžeme vědět? nežije sama, je vždy členem velké skupiny dalších včel. tyto skupiny se nazývají včelstva včelaři je chovají v úlech v každém úlu je jedno včelstvo
Kdo bydlí v úle? V každém včelstvu je jedna matka(samice), několik desítek trubců (samci) a několik tisíc dělnic DĚLNICE jsou též samičky, ale nemají schopnost rozmnožování Včely patří mezi býložravce .
Jak je ve včelstvu rozdělena práce? DĚLNICE se živí nektarem, ze kterého také vyrábějí med Udržují v úlu pořádek Stavějí plásty, do kterých ukládají med, do jiných klade matka vajíčka, ze kterých se líhnou larvy, o které se dělnice starají a vyživují je. Z nejlépe živené larvy se vylíhne nová KRÁLOVNA MATKA Dělnice mají žihadlo, při bodnutí se vytrhne ze zadečku a včela zahyne
Stavba těla včely Včela - její tělo se skládá ze tří hlavních částí: hlavy, hrudi a zadečku.. Hlava (1) - Na bocích temene hlavy má včela dvě složené oči Tykadla (2) - Na tykadlech se nachází mnoho smyslových orgánů Hruď (3) - Je být nosičem orgánů pohybu – křídel a nohou. Nohy (4) - Včela má 3 páry nohou, které slouží k pohybu. Nejvíce známé je ústrojí na třetím páru nohou – zvané košíčky, do nichž včela sbírá pyl. Křídla (5)- Na každém boku hrudní části má včela jeden pár blanitých křídel. Zadeček (6) - V zadečku včely jsou uloženy zažívací orgány, medový váček, jedová žláza, vzdušné vaky a žihadlo.
Stavba těla včely
Vývojová stadia včely - Vajíčko - Larva - Kukla Dospělec Dospělec vylézá z buňky po vykousání víčka. Celkový vývoj matky trvá 16 dní Celkový vývoj dělnice trvá 21 dní Celkový vývoj trubce činí 24 dní KUKLY LARVY
A jakou úlohu mají trubci? Ti žijí jen krátkou dobu Jejich „úkol“ končí oplodněním samičky Živí se medem Na podzim umírají Nemají žihadlo
A co ta královna……? Královna matka je dělnicemi obstarávána Jejím jediným úkolem je naklást do připravených komůrek v plástvu vajíčka Nová matka se vyvíjí na okraji plástvu ve větších komůrkách, kterým se říká MATEČNÍKY
Ale v úle přeci může být jen jedna matka…..? Ano, to je pravda. Co se tedy děje s tou „starou“? Po vylíhnutí nové matky ta původní vyletí z úlu a s ní část včelstva. Tento jev známe pod názvem VČELÍ ROJENÍ. Rojení je přirozený způsob rozmnožování včelstev. Roj se většinou usadí někde na stromě a včelař ho musí opatrně setřást a umístit do nového úlu.
Jaký máme ze včel užitek? Jedním slovem velký Obrovský význam mají při opylování květů, protože jen opylované květy mohou přinést plody Poskytují lidem přímý užitek- med, vosk, mateří kašičku,propolis a včelí jed Včelí produkty se používají nejenom v potravinářském průmyslu v podobě medu, medových příchutí sušenek,atp…….
… a kde tedy ještě? Znáte třeba svíčky ze včelího vosku? Použití je ale širší. Např. v kosmetickém nebo farmaceutickém průmyslu v podobě přídavných látek do krémů, tělových mlék,ale přímo i do léčebných mastí.Podívej se v lékárně…
Nebezpečí pro včely? Velkým nepřítelem včel jsou nevhodné chemické postřiky na polích, v zahradách či sadech. Včelaři bývají velmi nešťastní z toho, když jim celé včelstvo napadnou různé nemoci včelstvech…. …to pak není jiné východisko, než se celého včelstva zbavit.
Vyber vždy jednu správnou odpověď: 1) Včela medonosná žije a) na louce b) v hejnech c) ve včelstvu 2) V každém společenství včel je nejvíce a) matek b) dělnic c) trubců 3) Včely patří mezi a) hmyz b) obojživelníky c) motýly
4) Žihadlo nemá a) trubec b) matka c) dělnice 5) královna matka má za úkol a) uklízet v úlu b) klást vajíčka c) pořádat v úle diskotéky 6) v každém úle jsou a) 3 matky b) libovolný počet c) jedna matka 7) kde, kromě potravinářského průmyslu se včelími produkty můžeme setkat? a) mezi myslivci b) v tělocvičně naší školy c) farmaceutický a kosmetický průmysl
Osnova popisu živočichů : Podle místa pobytu / vodní, suchozemští / 2. Podle stavby / obratlovci, bezobratlí / a / SAVCI : hlava , krk, trup, přední a zadní končetiny, ocas / b / PTÁCI : hlava, krk, trup, 1 pár křídel, 1 pár končetin / 3. Podle potravy a / SAVCI : / masožravci, býložravci, všežravci / b / PTÁCI : / hmyzožraví, semenožraví, všežraví, dravci /
Stavba těla hmyzu Do okének napiš správnou část těla z nabídky – hlava, tykadla, hruď, zadeček, křídla, nohy.
Zdroje Podzemnik [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW: <.wikipedia.org/wiki/Soubor:Morávka,_včelí_úly.JPG> Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW: <. wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg> Obrázky: Dostupné pod licencí Creative Commons, na http://www.wikipedia.org/. Waugsberghttp [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW ://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg > Jon Sullivan. [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bee1web.jpg > [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Apis_mellifera_bi.jpg > Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03 Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drohnenpuppen_79d.jpg > Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienenwabe_mit_Eiern_und_Brut_5.jpg > Klipart : Office Microsoft PowerPoint Ilustrace : www.office.microsoft.com
Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná Konec Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná