VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_19_Včela medonosná Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Bezobratlí v sadech a zahradách
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_409, 21. sada, Přírodověda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Včela medonosná Apis mellifera L.
VČELA MEDONOSNÁ.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
PES DOMÁCÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Z A H R A D Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_528.
Zvířata v lese – mravenec lesní
H O U B Y II – JEDOVATÉ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ZELENINA A JEJÍ DRUHY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
KRTEK OBECNÝ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
MRAVENEC LESNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
PTÁCI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ OPAKOVÁNÍ
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
OBRATLOVCI - POPIS Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Živočichové.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Transkript prezentace:

VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_52_INOVACE_461 Tématický celek: ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II . Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí. Ukázka tvorby DUMu v Powerpointu slouží k probírání a procvičování učiva – Včela medonosná. Práce je ukončena testem.

VČELA MEDONOSNÁ PŘÍRODOVĚDA - 4. ROČNÍK

Co o ní můžeme vědět? nežije sama, je vždy členem velké skupiny dalších včel. tyto skupiny se nazývají včelstva včelaři je chovají v úlech v každém úlu je jedno včelstvo

Kdo bydlí v úle? V každém včelstvu je jedna matka(samice), několik desítek trubců (samci) a několik tisíc dělnic DĚLNICE jsou též samičky, ale nemají schopnost rozmnožování Včely patří mezi býložravce .

Jak je ve včelstvu rozdělena práce? DĚLNICE se živí nektarem, ze kterého také vyrábějí med Udržují v úlu pořádek Stavějí plásty, do kterých ukládají med, do jiných klade matka vajíčka, ze kterých se líhnou larvy, o které se dělnice starají a vyživují je. Z nejlépe živené larvy se vylíhne nová KRÁLOVNA MATKA Dělnice mají žihadlo, při bodnutí se vytrhne ze zadečku a včela zahyne

Stavba těla včely Včela - její tělo se skládá ze tří hlavních částí: hlavy, hrudi a zadečku.. Hlava (1) - Na bocích temene hlavy má včela dvě složené oči Tykadla (2) - Na tykadlech se nachází mnoho smyslových orgánů Hruď (3) - Je být nosičem orgánů pohybu – křídel a nohou. Nohy (4) - Včela má 3 páry nohou, které slouží k pohybu. Nejvíce známé je ústrojí na třetím páru nohou – zvané košíčky, do nichž včela sbírá pyl. Křídla (5)- Na každém boku hrudní části má včela jeden pár blanitých křídel. Zadeček (6) - V zadečku včely jsou uloženy zažívací orgány, medový váček, jedová žláza, vzdušné vaky a žihadlo.

Stavba těla včely

Vývojová stadia včely - Vajíčko - Larva - Kukla Dospělec Dospělec vylézá z buňky po vykousání víčka. Celkový vývoj matky trvá 16 dní Celkový vývoj dělnice trvá 21 dní Celkový vývoj trubce činí 24 dní KUKLY LARVY

A jakou úlohu mají trubci? Ti žijí jen krátkou dobu Jejich „úkol“ končí oplodněním samičky Živí se medem Na podzim umírají Nemají žihadlo

A co ta královna……? Královna matka je dělnicemi obstarávána Jejím jediným úkolem je naklást do připravených komůrek v plástvu vajíčka Nová matka se vyvíjí na okraji plástvu ve větších komůrkách, kterým se říká MATEČNÍKY

Ale v úle přeci může být jen jedna matka…..? Ano, to je pravda. Co se tedy děje s tou „starou“? Po vylíhnutí nové matky ta původní vyletí z úlu a s ní část včelstva. Tento jev známe pod názvem VČELÍ ROJENÍ. Rojení je přirozený způsob rozmnožování včelstev. Roj se většinou usadí někde na stromě a včelař ho musí opatrně setřást a umístit do nového úlu.

Jaký máme ze včel užitek? Jedním slovem velký Obrovský význam mají při opylování květů, protože jen opylované květy mohou přinést plody Poskytují lidem přímý užitek- med, vosk, mateří kašičku,propolis a včelí jed Včelí produkty se používají nejenom v potravinářském průmyslu v podobě medu, medových příchutí sušenek,atp…….

… a kde tedy ještě? Znáte třeba svíčky ze včelího vosku? Použití je ale širší. Např. v kosmetickém nebo farmaceutickém průmyslu v podobě přídavných látek do krémů, tělových mlék,ale přímo i do léčebných mastí.Podívej se v lékárně…

Nebezpečí pro včely? Velkým nepřítelem včel jsou nevhodné chemické postřiky na polích, v zahradách či sadech. Včelaři bývají velmi nešťastní z toho, když jim celé včelstvo napadnou různé nemoci včelstvech…. …to pak není jiné východisko, než se celého včelstva zbavit.

Vyber vždy jednu správnou odpověď: 1) Včela medonosná žije a) na louce b) v hejnech c) ve včelstvu 2) V každém společenství včel je nejvíce a) matek b) dělnic c) trubců 3) Včely patří mezi a) hmyz b) obojživelníky c) motýly

4) Žihadlo nemá a) trubec b) matka c) dělnice 5) královna matka má za úkol a) uklízet v úlu b) klást vajíčka c) pořádat v úle diskotéky 6) v každém úle jsou a) 3 matky b) libovolný počet c) jedna matka 7) kde, kromě potravinářského průmyslu se včelími produkty můžeme setkat? a) mezi myslivci b) v tělocvičně naší školy c) farmaceutický a kosmetický průmysl

Osnova popisu živočichů : Podle místa pobytu / vodní, suchozemští / 2. Podle stavby / obratlovci, bezobratlí / a / SAVCI : hlava , krk, trup, přední a zadní končetiny, ocas / b / PTÁCI : hlava, krk, trup, 1 pár křídel, 1 pár končetin / 3. Podle potravy a / SAVCI : / masožravci, býložravci, všežravci / b / PTÁCI : / hmyzožraví, semenožraví, všežraví, dravci /

Stavba těla hmyzu Do okének napiš správnou část těla z nabídky – hlava, tykadla, hruď, zadeček, křídla, nohy.

Zdroje Podzemnik [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW: <.wikipedia.org/wiki/Soubor:Morávka,_včelí_úly.JPG> Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW: <. wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg> Obrázky: Dostupné pod licencí Creative Commons, na http://www.wikipedia.org/. Waugsberghttp [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW ://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg > Jon Sullivan. [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bee1web.jpg > [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Apis_mellifera_bi.jpg > Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03 Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drohnenpuppen_79d.jpg > Waugsberg [online]. 3. prosince 2012 12:21. [cit. 2012-12-03]. Dostupný z WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienenwabe_mit_Eiern_und_Brut_5.jpg > Klipart : Office Microsoft PowerPoint Ilustrace : www.office.microsoft.com

Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná Konec Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná