Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Diagnostika SPU.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Rozvoj činnosti a modernizace vybavení Centra vývojové péče Neonatologického oddělení FN Plzeň Fakultní nemocnice Plzeň , Plzeň.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Následná starostlivosť - surdopedagogická
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Korekce lehké vady sluchu
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedie Co mají společné?.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.- 4. November 2016 Horný Smokovec Pavla Weberová, Lenka Hricová, Helena Dvořáčková

Při podezření na sluchovou vadu dítěte Diagnostika - otomikroskopie - tympanometrie - OAE - BERA - SSEP - VRA Závěr : Stav sluchu nedostatečný pro komunikační a řečový vývoj korekce sluchadly

Dítě – foniatrická + ORL péče Rodiče – edukační péče

Dítě Otisk pro výrobu tvarovek výběr vhodných sluchadel Dg. nejistá stran tíže vady /různé výsledky vyšetření, nezralost dítěte, kombinované vady, ORL infekt – výpotek/ Otisk pro výrobu tvarovek výběr sluchadel Přeléčení infektu Opakovat vyšetření sluchu Dg. jistá /shoda obj. vyšetření , chování dítěte i pozorování rodičů/ Absence ORL infekce Otisk pro výrobu tvarovek výběr vhodných sluchadel

Rodiče Cílem je co nejlepší vzájemná spolupráce Nutno vše vysvětlit, i opakovaně Psychologická podpora – téměř vždy stresová zátěž pro rodiče Časté neadekvátní reakce – hysterie, bagatelizace, nedůvěra, nepřijetí informace, obcházení různých pracovišť /třeba to jinde dopadne dobře/, atd. …. Rodič by měl být pro lékaře spolehlivým partnerem Dodržovat „mantinely“

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče navodit realistické očekávání

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte - etiologické možnosti – dle OA, RA, vyšetření - podle etiologie předpokládaný průběh a další vývoj - vrozené vady nesyndromové, AR – nejčastější Conexin 26, prelinquální, ne vždy hluchota, bez progrese - vrozené vady nesyndromové, AD – postlinquální, lehčí, s progresí - vrozené vady syndromové – převodní, smíšené i percepční - získané, prelinguální – pre, peri, postnatalní rizika – nejčastěji porodní nezralost, kochleární i retrokochleární poškození - retrokochleární neuropatie – až 7 % rizikových dětí, výbavné OAE! OVŘ, porucha rozumění, nejistá prognóza

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči - dostatečný sluch je jednou ze základních podmínek pro vývoj řeči - přímá úměra mezi tíží sluchové vady a poškozením řeči - nepřímá úměra mezi tíží sluchové vady a časností dg.

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte - efekt i toho nejlepšího sluchadla je limitován zbytkovým stavem sluchu, ev. podílem i centrální léze - sluchadlo „neléčí“ vadu sluchu časté otázky – Jak dlouho ty sluchadla musí nosit ? A pak už bude slyšet normálně ? S těmi sluchadly slyší stejně jako my ?

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků - periferní stimulace akustickým podnětem je nutná pro dozrávání sluchové dráhy a rozvoj sluchových center - sluchová centra novorozence = nepopsaná kniha - postupně stadia – detekce, diferenciace, identifikace zvuků - dlouhodobý proces, ovlivněn tíží vady, celkovou zralostí dítěte, „řečovým nadáním“, kvalitou následné surdopedické péče, každé dítě je jiné, nelze srovnávat

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel - proč binaurální korekce - přínos sofistikovaných sluchadel - péče o sluchadla /tvarovka, baterie/

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče - pravidelné kontroly, jak často - surdopedická + logopedická péče

Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče navodit realistické očekávání - často zcela odlišné

Doporučit surdopedickou + logopedickou péči, která zahájí intenzivní rehabilitační práci - sluchová výchova - odezírání - řečová výchova

Poskytované služby – okruh osob Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Rodiče dětí! Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Dospělí se SP

Surdopedická péče před přidělením sluchadel Dítě surdopedická a logopedická péče (intenzita dle potřeby) využití senzitivní vývojové periody! nejdůležitější cíl: rozvinout funkční komunikaci a vnitřní řeč = myšlení u dítěte nabídnutí jazyka, který je dítěti plně přístupný! navázání kontaktu s dítětem, seznámení se, vytvoření kamarádského vztahu vstupní a dále průběžná diagnostika, pozorování („skládání mozaiky“)

Zahájení činnosti s dítětem Aktivizace všech smyslů Sluchová výchova! Rozvoj preverbálních dovedností (oční kontakt, pozornost, ovládání dechu, napodobování, střídání rolí v komunikaci) Rozvoj verbálních dovedností (poskytnutí mluvního vzoru – mluvený, znakový jazyk) Podpora hrubé a jemné motoriky Připravujeme si půdu pro následnou péči po přidělení sluchadel, na aktivity navazujeme a pokračujeme

Surdopedická péče před přidělením sluchadel Rodiče psychologická podpora! rodiče se musejí vyrovnat se sluchovou vadou dítěte (akceptovat ji), obvykle procházejí níže uvedenými fázemi (norma!) Fáze vyrovnávání rodičů s postižením dítěte (Vágnerová, 2004) šok a popření bezmocnost postupná adaptace a vyrovnávání s problémem smlouvání realistický postoj

Surdopedická péče před přidělením sluchadel Rodiče zopakování, příp. vysvětlení informací od lékaře, nabídnutí možnosti doptat se na cokoli doplnění informací z pohledu speciálního pedagoga citlivé sdělování informací množství informací podáváme individuálně podle aktuálních potřeb rodičů informování o průběhu poskytované péče, plánu podpory, rozvoji komunikace se sluchadly zdůraznění důležitosti celodenního nošení sluchadel! popsání těžkostí, se kterými se lidé se sluchadly mohou v průběhu vzdělávání a života setkávat (v různých podmínkách)

Surdopedická péče před přidělením sluchadel Rodiče instrukce, jak s dítětem pracovat, co doma sledovat vysvětlit, jaké informace jsou pro nás cenné (ty sdělovat) odkazy na další odborníky (středisko rané péče, speciálně pedagogické centrum, specializovaná logopedie, klinická logopedie, psychologie) informování o komunitě Neslyšících, důležitosti kontaktu s dětmi slyšícími i se sluchovým postižením odkazy na organizace průběžné informování o pořádaných akcích důležité je, aby rodič měl pocit, že pro své dítě udělal vše

Znakový jazyk? informace rodičům o znakovém jazyce, doporučení kurzů českého znakového jazyka (podle potřeby) PROČ? V jakých případech? příp. podpora znakem

Naše role před přidělením sluchadel doplňování informací k foniatrickým kontrolám: sledování reakcí na zvuky, nácvik podmíněné reakce, sledování reakcí na Lingovy hlásky, řeč, porozumění, sledování rozvoje mluvené řeči dobré je posouzení komunikace dítěte z více pohledů (rodiče, logoped, příp. i v místě bydliště, SRP Tamtam, SPC, školské zařízení (speciální x integrace), psycholog) informace od rodičů mohou být někdy zkreslené (jiné vnímání komunikace, neznalost vývojových fází, absence srovnání, zvýšené/snížené nároky na dítě, výchovný styl..) důležitost týmové spolupráce (propojení informací)!

Děkujeme za pozornost