Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Následná starostlivosť - surdopedagogická

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Následná starostlivosť - surdopedagogická"— Transkript prezentace:

1 Následná starostlivosť - surdopedagogická
Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.-4. November 2016, Horný Smokovec Helena Dvořáčková, Lenka Hricová

2 Poskytované služby – okruh osob
Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Rodiče dětí! Dospělí se SP

3 Rozvíjené oblasti u dětí
Preverbální dovednosti Verbální dovednosti (mluvený i znakový jazyk – poskytování mluvního vzoru) Sluchové vnímání Vnímání dalšími smysly Hrubá motorika, jemná motorika Grafomotorika Sebeobsluha

4 Cíl Funkční komunikace mezi dětmi a rodiči
Výstavba funkčního jazyka – na základě tzv. „co-creative communication“ (spolu s dítětem a v interakci s ním) Prevence vzniku komunikační bariéry a jejích důsledků, umožnění celkového rozvoje dítěte

5 Rozvoj preverbálních dovedností
Začíná velmi časně! Děti ještě nejsou zralé pro řízenou činnost – jsou k ní ale vedeny Forma hry Stimulace schopností soustředění, spolupráce, analýzy pohybů mluvidel.. Většinu těchto věcí nemusíme u slyšících dětí vůbec řešit, vše jde spontánně a přirozeně. Brzké zahájení logopedie je nezbytné, neboť výstavba funkčního jazyka je u dětí se SP mnohem složitější (výjimkou jsou děti z neslyšících rodin, kde jim znakující rodiče poskytují plnohodnotný mateřský jazyk). Ve věku, kdy slyšící dítě běžně rozumí řeči, jednoduchým větám v kontextu situace, jsou často neslyšící děti slyšících rodičů (pokud neznakují!!) odkázány na informace jen z vlastních zkušeností a prožitků – vyvodí si, co bude následovat, když ho maminka posadí ke stolečku a dá mu bryndák… ale neslyší její komentáře, nespojuje si tuto aktivitu s jazykem, jen s prožitkem!!)

6 Preverbální dovednosti
Oční kontakt Pozornost Ovládání dechu Napodobování Střídání rolí v komunikaci (sdělovat/naslouchat, dávat/brát, …) Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…

7 Sluchová výchova Zkoumání zvuků Hra se zvuky Zvuk a ticho
Konec a začátek Určení zdroje zvuku Napodobování zvuků Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…

8 Fáze reedukace sluchu Detekce Diferenciace Identifikace Porozumění

9 Smyslová výchova Zrak Hmat Rozvoj mozku v kognitivních funkcích
Odezírání Znakový jazyk Hmat

10 Hrubá motorika Pohyby hlavy, trupu Lezení Chůze Běh Skok
Házení a chytání

11 Jemná motorika Uchopování Stavění kostek Skládání obrázků
Vkládání tvarů Navlékání korálků Hra s papírem Stříhání

12 Sebeobsluha Sledování…
Jedna smyčka, druhá smyčka, k tomu ještě malá klička, utáhni to trošičku, ať máš hezkou mašličku.

13 Grafomotorika Kresba Dbáme na správné uchopení tužky
na svislé ploše na vodorovné ploše různým psacím náčiním (fixy, pastelky, křídy, tužka..) Dbáme na správné uchopení tužky Zmenšujeme velikost plochy Grafomotorická cvičení

14 Oromotorika

15 Rozvoj orální řeči Vokály Konsonanty Pomocné artikulační znaky
Prstová abeceda

16

17

18 Lingovy zvuky (A, I, U, S, Š, M)

19 Přítomnost rodičů při intervenci?
ANO Zpočátku vždy, malé děti Děti, které se hůře odpoutávají od rodičů Ukázka pro rodiče.. NE Upovídaní rodiče (malý prostor na dítě) Děti, které nejsou zvyklé na řízenou aktivitu a už by měly být (4-5 let věku) Dítě si zvyká na prostředí a rodič vidí, jak se s dítětem pracuje. Děti cca do 2-3 let. … jak s dítětem pracovat (nepodnětné domácí prostředí) INDIVIDUÁLNÍ!

20 Doporučování cvičení, postupů, materiálů
Konzultace s rodiči a instrukce Základní komunikace: ANO/NE, NE/CHCI, NE/MŮŽE… POMOCT, PROSÍM…pojmenovávání, popisování věcí... Obrázky s onomatopoy (sémantický rozměr) Zážitkové deníky Informační materiál k ČZJ, o KI, péče o sluchadla, literatura, multimediální materiály.. Informace, co jsme dělali, jak dítě reagovalo, jak pracovat doma… příp. rozbor videa Způsob práce rodičů s deníky (přístup k nim) nám slouží jako odraz funkční komunikace mezi rodiči a dítětem (ukázka). Onomatopoa zprostředkující význam: Ó – kluk se diví (údiv JÉÉÉ) / AU – bolest…. PÁPÁ, Ó - překvapení

21 Ze zážitkového deníku

22 Motivace rodičů Názorné ukázky komunikačních situací
Nahrávka a její zpětná analýza (s předchozím souhlasem rodičů) DVD Chci se s tebou domluvit (FRPSP) Co na R. funguje nejvíc? - ukázat jim, jak reaguje jejich dítě a jak jiné dítě ve stejném nebo mladším věku, šikovnější nebo na odpovídající úrovni k věku

23 Stimulace rozvoje dítěte – co velmi dobře funguje
Pojmenovávání a komentování všeho co dělám já, rodič, dítě co dítě vidí co dítě nevidí a mělo by vidět! … Upozorňovat na věci kolem nás, nečekat, až si toho dítě samo všimne! (nemusí si všimnout.. kdyby slyšelo, upoutaly by jeho pozornost případné zvuky).

24 Úkol logopedie Dodat ke komentování materiál (slovní/znakovou zásobu – dítěti i rodiči) Pracovní listy, metodický materiál Motivovat rodiče k cílené práci s dítětem Rozvíjet dítě po všech stránkách Ukázat rodičům způsoby, jak dítě rozvíjet (komentování, hry, zážitkové deníky, stimulace hlasového projevu dítěte, logopedie, …)

25 Ukázka pracovních listů
Hláska B Časová posloupnost

26 Další pracovní listy

27

28 Globální čtení

29 Děkujeme za pozornost 


Stáhnout ppt "Následná starostlivosť - surdopedagogická"

Podobné prezentace


Reklamy Google