NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Funkční styly
Funkční styly zabývají se jazykovým vyjadřováním různé cíle (např. běžné sdělení, důležité informace) nejdůležitější objektivní činitel určuje výběr výrazových prostředků a jejich uspořádání v textu
Funkční styly: prostě sdělovací (hovorový) publicistický odborný administrativní umělecký řečnický Každý styl má charakteristické znaky, specifické užití v jazykovém projevu.
úkol: Vytvoř dvojice 1. odborný styl 2. prostě sdělovací styl 3. řečnický styl 4. publicistický styl 5. umělecký styl 6. administrativní styl A) styl každodenní komunikace (hovorový) B) style médií C) styl informativní a věcné komunikace D) styl odborných publikací a učebnic E) styl spisovatelů F) styl oficiálních veřejných mluvních projevů
klíč 1. D) 2. A) 3. F) 4. B) 5. E) 6. C)
úkol U následujících ukázek urči funkční styl: A) Jedna z mnoha Lolit přichází mne volit Lolito, ach Lolito netvař se jak jelito Vždyť to děláš pro lid (zdroj záměrně neuveden) B) Veku nakrájíme na tenčí plátky, které namažeme tence máslem a hustě posypeme strouhaným sýrem. (zdroj záměrně neuveden)
C) Věc : Žádost o místo. Na základě Vašeho inzerátu, žádám o místo zdravotnického záchranáře, a to na základě svého dosaženého vzdělání …… D) „ Ahoj Petře. Máš se?“ „ No, ujde to. Až na tu školu. Zase průšvih.“
A: umělecký styl Jan Vodňanský: Bonbonus B: odborný styl kolektiv autorů: Vaříme zdravě a chutně C: administrativní styl D: prostě sdělovací styl
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: funkční styly. Obsahuje shrnutí učiva, úkoly, klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy. Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování nového učiva, úkoly v materiálu jsou určeny k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
Zdroje www.pozitivni-noviny.cz/cz/clanek-2007100010 KOLEKTIV AUTORŮ. Vaříme zdravě, chutně a hospodárně. 1983. vyd. Praha: Avicenum, 1983. ISBN 08-089-83. MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1.