Tipy pro psaní projektů Ústav projektových činností Ing. Martina Manová projektový manažer Ústav projektových činností UTB ve Zlíně OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost seminář pro pracovníky FAME, UTB ve Zlíně, dne 16. 1. 2008
TIP 1: ZAČÍT VČAS!
Anotace projektu (1 list A4) Co? – cíle Proč? – zdůvodnění Od myšlenky k projektu Anotace projektu (1 list A4) Co? – cíle Proč? – zdůvodnění Pro koho? – cílové skupiny Jak? – aktivity Kdo? – řešitelský tým Kdy? – časový harmonogram Za kolik? – finanční plán
RELEVANTNOST = ZNÁT PERFEKTNĚ PRAVIDLA! TIP 2: RELEVANTNOST = ZNÁT PERFEKTNĚ PRAVIDLA!
Zahájení přípravy projektu Klíčové dokumenty OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – co se chce Prováděcí dokument – co je možné Pokyny pro žadatele – co a jak dělat Pravidla pro publicitu – co se musí Pravidla pro výběr dodavatelů – co se musí
TIP 3: VÍC HLAV VÍC VÍ!
Zahájení přípravy projektu Sestavení týmu na přípravu projektu: výběr podle schopnosti odvést práci, klíčoví pracovníci (specialisté na věcnou náplň), podpůrní pracovníci (metodika, ekonomika, administrace aj.). Vypracování harmonogramu činností. Časový plán včetně plánu pravidelných kontrolních schůzek. Rozdělení činností a rolí.
PLÁNOVAT, PLÁNOVAT, PLÁNOVAT! TIP 4: PLÁNOVAT, PLÁNOVAT, PLÁNOVAT!
Vlastní příprava projektu konečný (globální) cíl dílčí cíle aktivity, činnosti čas zdroje – lidé, hmota, finance.
SOULAD S CÍLI PROGRAMU = MYSLETE NA CÍLOVÉ SKUPINY! TIP 5: SOULAD S CÍLI PROGRAMU = MYSLETE NA CÍLOVÉ SKUPINY!
konkrétní – proškolení účastníků v oblasti ... Výchozí bod cíle Cíle musí být: konkrétní – proškolení účastníků v oblasti ... měřitelné – proškolení 1 000 účastníků dosažitelné – mám na to prostředky? (lidé, hmota, finance) realistické – je reálné sehnat 1 000 zájemců? načasované – poptávka/zájem, prázdniny/dovolené.
TIP 6: BUĎTE REALISTY!
musí být v souladu s programem – podle pravidel Aktivity Činnosti/aktivity: musí být v souladu s programem – podle pravidel musí směřovat k naplnění cílů – držet směr musí být reálně proveditelné – máme na to lidi? musí být načasované – harmonogram ovlivňují rozpočet – máme na to peníze?
Zjednodušený příklad plánování projektu Projekt: „Mezinárodní odborná konference PROTON“ Anotace projektu: Příprava a realizace třídenní mezinárodní odborné konference za účasti předních vědců Evropy v oblasti jaderné fyziky s cílem: výměny poznatků, zkušeností a znalostí prezentace výsledků vědy a výzkumu podpory tvorby mezinárodních vědeckých týmů. Oblast podpory: 2.3 Lidské zdroje ve VaV. Cílová skupina: vědečtí pracovníci VŠ a VaV institucí.
Příklad stanovení cílů projektu Krok 1: Stanovení cílů Cíle projektu „PROTON“: konkrétní – prezentace výsledků VaV, podpora tvorby týmů měřitelné – min. 35 přednášek, min. 150 účastníků dosažitelné – financování z OPVK, řeš. tým, podpora vedení realistické – je reálné sehnat tolik zájemců? − opatření načasované – probíhají další podobné konference? − prověřit.
Příklad plánování aktivit Postup plánování aktivit: nahrubo → podrobně → rozpitvat Krok 2: Fáze projektu Plánování a příprava konference Realizace konference Vyhodnocení konference Propagace a publicita Řízení a administrace projektu
Příklad plánování aktivit Postup plánování aktivit: nahrubo → podrobně → rozpitvat Krok 3: Hlavní aktivity Plánování a příprava konference Vytvoření databáze kontaktů v ČR a zahraničí Plánování průběhu akce Plánování organizačního zabezpečení 1. cirkulář − příprava a rozeslání Vyhodnocení registrovaných aktivních účastníků Přímé kontaktování klíčových osob Sestavení pevného programu 2. cirkulář − příprava a rozeslání Evidence přihlášených, fakturace Sestavení sborníku přednášek
Příklad plánování aktivit Postup plánování aktivit: nahrubo → podrobně → rozpitvat Krok 4: Dílčí aktivity − klademe si otázky Plánování a příprava konference analýza VaV v Evropě Vytvoření databáze kontaktů v ČR a zahraničí − vím koho pozvat? Plánování průběhu akce − Budou sekce? Dva sály nebo jeden? Plánování organizačního zabezpečení − AC nebo jiné místo? Kdy? Bude tlumočení? Co zajistí tým a co externí firmy (služby)? Výběrové řízení na catering Výběrové řízení na tlumočení 1. cirkulář − kdo vytvoří grafický návrh? Služba? Přímé kontaktování klíčových osob − plán SC, kam, kdy, motivace.
Příklad tvorby časového harmonogramu Krok 5: Harmonogram (postupně od fází k aktivitám) Správně odhadnout začátek projektu!
TIP 7: NA 1. MÍSTĚ JSOU LIDÉ!
– dosažitelnost (interní/externí), – zájem/ochota spolupracovat, Zdroje Zdroje pro projekt Lidé: – odbornost, – dosažitelnost (interní/externí), – zájem/ochota spolupracovat, – vytíženost, – schopnost spolupracovat/výkon. Hmota: – všechno co potřebuji k uskutečnění aktivit. Finance: – vyplývají z předchozích bodů, – nutná znalost pravidel.
NEPODCEŇOVAT PODPŮRNÉ AKTIVITY! TIP 8: NEPODCEŇOVAT PODPŮRNÉ AKTIVITY!
Podpůrné aktivity také vyžadují odborníky: projektový manažer ekonom asistentka odborník na PR aktivity (web apod.) ICT specialista (E-learning). Vyčlenit dostatek času a financí na podpůrné aktivity: řízení a administrace projektu povinná publicita výběrová řízení.
Příklad plánování lidských zdrojů Krok 6: Sestavení řešitelského týmu Řešitelský tým pro projekt „PROTON“: Hlavní řešitel − já Koordinátor − ??? Asistentka − stávající (bude na to stačit?) Ekonom projektu − ekonom ústavu nebo specialista (?) Projektový manažer − UNI, nový pracovník, služba? PR specialista (články, povinná publicita) − ? Grafik (web, pozvánky) − FMK? Odborní garanti − ústav, ČR, zahraničí Pilné včelky − kdo, kolik? doktorandi?
Příklad plánování nákupu služeb Krok 7: Služby Nákup služeb pro projekt „PROTON“: Agentura kompletně zajišťující konference − NELZE! Catering − výběrové řízení Tlumočení − výběrové řízení Zajištění převozu účastníků na společenský večer Kulturní vystoupení na společenském večeru (hudba) Nákup služeb (kromě propagace) max. 49 % nákladů projektu!
Příklad plánování hmotného zabezpečení Krok 8: Plánování hmotného zabezpečení Nákup materiálu pro projekt „PROTON“: Tiskoviny (letáčky, pozvánky, sborník) Reklamní a propagační předměty Stojany, jmenovky, výzdoba sálu apod. Technika (pokud není k dispozici nebo se nedá pronajmout) Spotřební kancelářský materiál (režie)
Příklad plánování rozpočtu Krok 9: Sestavení rozpočtu Čím přesnější plán aktivit a zdrojů, tím přesnější rozpočet. Podrobněji − viz následující prezentace.
NEBOJTE SE NÁZORU JINÝCH! TIP 9: NEBOJTE SE NÁZORU JINÝCH!
Před dokončením návrhu projektu: Zpětná vazba Před dokončením návrhu projektu: sebekriticky zhodnotit celý projektu (obsah i formu), brát v potaz hodnotící kritéria, nebát se konstruktivní kritiky jiných (nezávislý pohled). Krok 10: Kompletace žádosti o dotaci Žádost a kompletace: pozor na zrádnost elektronických formulářů (správné verze), pozor na povinné přílohy, nutný podpis rektora, pozor na počet originálů, vždy ponechat 1 originál pro sebe, správné a včasné doručení žádosti.
KDO NIC NEDĚLÁ, NIC NEPOKAZÍ? ANTI-TIP 10: KDO NIC NEDĚLÁ, NIC NEPOKAZÍ?
I Váš projekt má šanci na úspěch! Závěr V OP VK v Prioritní ose 2 Terciární vzdělávání, VaV se předpokládá udělení podpory až 1 500 projektům. I Váš projekt má šanci na úspěch!