Etika ve zdravotnictví pohledem ZZ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

Průzkum v azylových domech
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Léčebné konopí – zahájení legislativního procesu Léčebné konopí – zahájení legislativního procesu Sekretariát Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
Kvalita v českém zdravotnictví
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
1 1 Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR KOMISE PRO SOCIÁLNÍ OTÁZKY ASOCIACE KRAJŮ ČR , Olomouc.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
1 Teva Pharmaceuticals CR, s.r.o. Vítězslav Burda,
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Jindřich Fínek FN a LF UK Plzeň Nové technologie pohled lékaře a pacienta.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Z. Mrozek viceprezident ČLK. Možná korupce - lékaři Léky a zdravotnické prostředky: Indikace léků či léčebně – diagnostických postupů a jejich propagace.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
Přínosy inovativní léčby seminář
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Úvod do DRG Mgr. David Zlatovský.
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Standardizace odborné zdravotní péče
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Poskytovatelé ambulantních gynekologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Etika ve zdravotnictví pohledem ZZ

Etika vztahů mezi plátci a poskytovateli ZZ má zájem - poskytovat kvalitní péči odpovídající zájmu a potřebám pacientů - získat odpovídající finanční úhradu ZP má zájem mít zajištěnou kvalitní péči pro své pojištěnce , ale získat ji co nejlevněji Zdroje ze zdravotního pojištění nedostatečné Možnost větší spoluúčasti pacienta nereálná

Jsme připraveni na smluvní volnost Regulačních omezovací mechanismy pak určuje stát pomocí úhradové vyhlášky která by měla vybalancovat systém Vyhláška připouští jinou úhradu Zkušenosti s tímto § nemají státní instituce a krajská ZZ příliš dobré Vytváření nových nadbytečných kapacit ZZ Vyvádění výkonů ze stávajících zařízení Různá výše úhrady Polemika zda uveřejňovat či neuveřejňovat smlouvy

Etika očima lékaře versus ekonomika ZZ Dle právních přepisů § … zákona o zdravotních službách nesmí ZZ odmítnou pacienta pokud má volnou kapacitu a erudovaný personál Proti tomu stojí nutnost udržet ekonomiku ZZ Tlak na kliniky , na zaměstnance regulovat výkonnostní ekonomické parametry Limitované počty výkonů ze strany ZP Proti právní předpisy určující maximální dobu do kdy má být pacient léčen

Příklady regulace léčby Centrová péče - specializovaná centra mají limity na počet léčených pacientů v roce složitá jednání po překročení limitu Centrové léky mohou být přepepisovány nebo s nimi léčeno jen pokud jsou splněny podmínky indikace vydávané SÚKLem Problémy - nejasné formulace, typu je vhodné, používá se zpravidla , přeléčená ataka , těžká ataka apod. dle odborníků není pružná odezva na nové poznatky studie , standardy, registrační studie , SPC nemají žádnou váhu – využíváno proti zdravotnickým zařízením při revizích prospěch pacienta v těchto případech nemá žádnou váhu Se ZP byly v minulých letech uzavřeny často smlouvy na celkový paušál na centrové léky , limit byl dodržen , a pak došlo k kontrolám které stály nemocnice desítky milionů korun pro nesplnění kriterií SÚKL ačkoliv prokazatelně pacient měl z léčby prospěch

Míra regulace smluvních vztahů mezi ZZ a ZP Otázkou je míra smluvní volnosti Úhradové vyhlášky zatím vždy připouštěly možnou dohodu , rozdílnou od vyhlášky Jsou ZP již na takové etické výši, aby nehleděly jen na finance , ale jim záleželo i na jejich pověsti a bylo možno uvolnit smluvní vztahy Zatím bohužel tomu tak není ZP rozšiřovaly a dosud rozšiřují , již tak přebujelou síť zdravotnických zařízení

Etika vztahů mezi ZZ a dodavateli Nutnost vyřešit závaznost pozitivních listů ZP a jejich nejednotnost Vyřešit kolizi mezi PL ZZ a PL ZZ vzniklých z povinných veřejných výběrových řízení Nutnost vyřešit seznamy léků a zdravotnického materiálu hrazených ze ZP a jejich objektivních cen Právně ošetřit metodiku vykazování cen ZP

Každé ZZ by pak mělo mít legální možnost pokud získá lepší cenu, si zisk ponechat Problém každá nemocnice má jiné možnosti splatnosti, množstevního rabatu a podobně Otázky a rizika společných nákupů Monopolizace dodavatelů , odchod ostatních Omezení pacienta ve volbě léku a ZM Řešení sporných bonusů

Transparentnost Transparentnost spolupráce mezi ZZ, lékaři a dodavatelskými firmami Stáže , kongresy Vzdělávání Studie

Transparentní spolupráce mezi odborníky a farmaceutickými firmami Spolupráce mezi těmi nejlepšími zdravotnickými odborníky/zařízeními a farmaceutickými společnostmi je neodmyslitelnou součástí zdravotnického systému. Jako taková má pozitivní vliv na kvalitu poskytované péče i hodnotu budoucího medicínského výzkumu

Odborníci disponují cennými znalostmi o zvládání léčby a onemocnění, které následně pomáhají farmaceutickým společnostem posouvat hranice moderní medicíny. Obě strany se pravidelně setkávají během vědeckého výzkumu, klinického hodnocení, vzdělávacích aktivit atp

Je to však právě spolupráce mezi odborníky a průmyslem, jež může vytvářet potenciál pro střet zájmů. Dnes a denně jsme svědky sílícího tlaku veřejnosti, médií i politiků na zprůhlednění a objasnění těchto vztahů. Napadána je integrita zdravotnických odborníků při předepisování léčiv i odborná úroveň spolupráce.

Evropská federace farmaceutického průmyslu a asociací (EFPIA) po diskusi s odbornými i průmyslovými kapacitami proto přistoupila k přijetí Disclosure kodexu, který dává vzniknout iniciativě „Transparentní spolupráce

Co je podstatou iniciativy? Objasnit rozsah a obsah i podstatu spolupráce Informace budou zveřejněny individuálně nebo souhrnně dle konkrétního obsahu spolupráce. Chybět nebude ani obsažný popis různých typů odborné spolupráce, která mezi odborníky/zařízeními a farmaceutickými společnostmi probíhá. První informace budou zveřejněny za rok 2015 (do 30.6.2016).

Co přináší „Transparentní spolupráce"? Primárním cílem této celoevropské iniciativy, jejímž vzorem je americký Sunshine Act, je objasnit rozsah i podstatu spolupráce mezi zdravotnickými odborníky/zařízeními a farmaceutickými společnostmi a ozřejmit výši souvisejících plateb (obdobně jako je tomu již nyní ve Francii či Holandsku

Podstatou iniciativy je zveřejnění informací o spolupráci mezi zdravotnickými odborníky/zařízeními a farmaceutickými společnostmi. Informace budou umístěny na veřejně dostupné internetové stránce www.transparentnispoluprace.cz. Ta bude obsahovat jména všech zdravotnických odborníků/zařízení, jež v uplynulém období spolupracovali s inovativními farmaceutickými společnostmi (například formou konzultačních služeb, účasti na kongresu). Součástí zveřejněné informace bude i souhrn roční výše plateb a jiného plnění, které se spoluprací u daného odborníka/zařízení souvisely

Informace budou zveřejněny individuálně nebo souhrnně dle konkrétního obsahu spolupráce. Chybět nebude ani obsažný popis různých typů odborné spolupráce, která mezi odborníky/zařízeními a farmaceutickými společnostmi probíhá. První informace budou zveřejněny za rok 2015 (do 30.6.2016).

Na koho se bude vztahovat Na všechny zdravotnické pracovníky ZZ spolupracujicími s farmaceutickými společnostmi Které jsou členem Evropské federace farmaceutického průmyslu a asociací Podmínkou zveřejnění je souhlas odborníka

Další oblasti nutné transparentnosti Nárok ZZ na informace o vydaných lécích jednotlivými lékárnami Podpora elektronických receptů Odstranění kontraindikací

Ve zdravotnictví se od revoluce udělalo mnoho zásadních chyb , které je z důvodu, že zdravotnictví je velké politikum velice obtížné odstraňovat Možná v letošním roce , kdy nejsou žádné volby by bylo možno něco udělat