Metody psychoterapie Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Výrobní faktory v organizaci
Kognitivně – behaviorální přístup
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Techniky práce s mentálně postiženými
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
UČENÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Obecné výklady o důkazech
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Strategické řízení a plánování
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Metody psychoterapie Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc. Pražská vysoká škola psychosociálních studií

PSYCHOTERAPIE je … „léčba psychologickými prostředky“ Otázka: A jak (se) to (kdy) prakticky dělá? Odpovědi nabízejí PSYCHOTERAPEUTICKÉ METODY…

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové kvality a děje jsou klíčové pro vznik a trvání přítomné poruchy a pro vyvolání léčebné změny a které jsou pak až na nich závislé? Které způsoby komunikace jsou za daných okolností nejvhodnější pro terapeuticky žádoucí ovlivnění člověka v klíčové osobnostní či vztahové kvalitě a dění? Tím se psychoterapeutické přístupy navzájem teoreticky liší … a o toto půjde nyní!

LÉČBA PSYCHOLOGICKÝMI PROSTŘEDKY, Psychoterapie je… LÉČBA PSYCHOLOGICKÝMI PROSTŘEDKY, tj. léčebné ovlivňování pacientova prožívání a počínání významovou stránkou interakce s terapeutem – na rozdíl od ostatních druhů léčby účinkujících hmotnými vlastnostmi poskytovaných zásahů do životních dějů pacienta cestami působení fyzikálního, chemického, nebo biologického. Nástrojem pro navození psychologicky působivé léčivé zkušenosti u pacienta je slovní i mimoslovní komunikace s terapeutem, popřípadě s dalšími účastníky terapie, v terapeutem řízené interakci, spolu s tím probíhající utváření a působení žitého terapeutického vztahu s ním či s nimi, a konání praktických činností sloužících vyvolání potřebných změn v pacientově prožívání a chování. Terapeutovo vedení psychologické léčby může probíhat s důrazem na různé stránky pacientova prožívání a počínání a s využíváním různých postupů s ohledem na možnosti, které terapeut získal svým odborným vzděláním a výcvikem, a na druhé straně průběžně zjišťovanými osobními možnostmi, omezeními a potřebami na straně pacienta.

Terapeuticky důležitá hlediska, záměry a cíle vzhledem ke stránce… DUCHOVNÍ: „SMYSL“ – DOBRO, SVĚDOMÍ, VŮLE … DUŠEVNÍ: „ZDAR“ – USPOKOJENÍ, ZVLÁDÁNÍ … TĚLESNÉ: „ZDRAVÍ“ – PŘEŽITÍ, ZDATNOST … CHOVÁNÍ: „ÚČINEK“ – ÚČEL, ÚSPĚCH … PROSTŘEDÍ: „PŘIZPŮSOBENÍ“ – VYROVNÁVÁNÍ …

Hlavní modality psychoterapie Individuální psychoterapie (včetně „hromadně“ probíhající) Skupinová psychoterapie (v uměle vytvořených skupinách) Rodinná (psycho)terapie (včetně manželské/partnerské) Odlišují se: Počtem a vzájemnou obeznámeností společně zúčastněných pacientů Povahou a intenzitou ustavovaného psychoterapeutického vztahu (Ne)sdílenými minulými, současnými a budoucími vzájemnými vztahy mezi účastníky Předpoklady o zprostředkovanosti / bezprostřednosti uplatnění terapií docilovaných změn v přirozených životních situacích a činnostech pacienta

Zacílení psychoterapeutických metod I Podle převládajícího záměru a způsobu vedení psychoterapie stojí proti sobě její alternativy: „REKONSTRUKTIVNÍ“ x „SYMPTOMATICKÁ“ Cílem je buď „rekonstrukce“ či změna osobnosti pacienta v některých jejích pro léčenou poruchu podstatných stránkách, anebo směřuje přímo k odstranění či vyléčení jeho chorobných příznaků. „ODKRÝVAJÍCÍ“ ¨x „ZAKRÝVAJÍCÍ“ Terapie směřuje buď k nalezení skrytých příčin současné poruchy a jejich odstranění nebo zamezení jejich vlivu, anebo k docílení léčebného účinku jejím zaměřením na současnou podobu poruchy. „DIREKTIVNÍ“ x „NONDIREKTIVNÍ“ Terapeut určuje pacientovi, co má vykonávat, anebo ho jen vede a podněcuje k tomu, aby si sám po svém objevoval, volil a vykonával, co mu k překonání poruchy a získání zdraví pomůže.

Zacílení psychoterapeutických metod II „TERČEM“, na nějž jsou různé postupy psychoterapeutického působení zaměřeny prvotně, bývají podle zvoleného přístupu: POZNÁNÍ: vnímání, chápání, rozhodování, řešení problémů SEBEPROŽÍVÁNÍ: sebeuvědomování, sebepojímání, sebeřízení SNAŽENÍ: uspokojování motivů, přestavba motivací, zvládání frustrací a konfliktů, dosahování cílů CÍTĚNÍ: citová abreakce, citová korekce, citové sdílení CHOVÁNÍ: řízení chování, nácvik praktických a sociálních dovedností, komunikace a řešení vztahových problémů FYZIOLOGIE: psychofyziologická auto- a heteroregulace sugescí, představou, podmiňováním, vhledem, tělesnou činností EXISTENCIALITA: zaujímání postojů, odpovědná volba činů a zážitků, naplňování smyslu uskutečňováním hodnot

Psychoterapeutická komunikace I: kvalita zdroje projevu a kvalita účinku PODNĚTY + CHOVÁNÍ FYZIOLOGIE PROŽÍVÁNÍ UVĚDOMO- VÁNÍ TERAPEUT PACIENT CH F V P CH P F V

Otázka po relativní prospěšnosti různých způsobů psychoterapie Které kombinace (typových) vstupů vícerozměrné jsou terapeuticky úspěšnější, než jiné? „MATICE ZÁKLADNÍCH VZTAHŮ V PSYCHOTERAPII“ Odpovědi – zatím jen velmi částečné – nabízejí INTUICE, OSOBNÍ ZKUŠENOST, TEORIE, VÝZKUM …

Matice základních vztahů v psychoterapii K O N T E X T P R O B L É M P A C I E N T T E RAP E UT ! M E T O D A

Psychoterapeutická komunikace II: direktivnost působení PODNĚCOVÁNÍ, SUGEROVÁNÍ VÝROKY A ČINY TERAPEUTA SPOLUBYTÍ, SDÍLNÉ MLČENÍ PŘIKAZOVÁNÍ, ZAKAZOVÁNÍ NASLOUCHÁNÍ, REFLEKTOVÁNÍ VYZÝVÁNÍ, NAVRHOVÁNÍ DOTAZOVÁNÍ, ODPOVÍDÁNÍ DOPORUČOVÁNÍ, VAROVÁNÍ VYJASŇOVÁNÍ, VYSVĚTLOVÁNÍ SCHVALOVÁNÍ, ZAMÍTÁNÍ

Pojetí psychoterapie I: „PŘÍRODOVĚDNÉ“ x „ANTROPOLOGICKÉ“ PŘEVAŽUJÍCÍ DŮRAZ V LÉČBĚ: VĚDECKÁ TECHNOLOGIE x LIDSKÉ SPOLUBYTÍ OBJEKTIVNÍ POZOROVÁNÍ SUBJEKTIVNÍ CHÁPÁNÍ PŘÍČINNÉ PŮSOBENÍ VZÁJEMNÉ SDÍLENÍ PODNĚCOVÁNÍ SIGNÁLY POSKYTOVÁNÍ POROZUMĚNÍ ZMĚNA ODEZEV PROMĚNA OSOBY PRAKTICKÁ ČINNOST OSOBNÍ VZTAH

Pojetí psychoterapie II: Co léčí? PRAKTICKÁ ČINNOST x OSOBNÍ VZTAH LÉČÍ KONKRÉTNÍ „SPRÁVNÁ“ TERAPEUTICKÁ ČINNOST NA POZADÍ DOBRÉHO VZTAHU LÉČÍ „SPRÁVNÝ“ TERAPEUTICKÝ VZTAH NA POZADÍ KONKRÉTNÍCH ČINNOSTÍ ČINNOST ! V Z T A H ! Č I N N O S T V Z T A H