Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji Autor bakalářské práce: Sabina Šuldová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Jakub Hořický České Budějovice, červen 2016
Důvod k řešení daného problému Osobní zájem o danou problematiku Přístup k realizaci výzkumu Žádné omezení v podobě jedné firmy Využití výsledků Vztah k Jihočeskému kraji
Cíl práce Analyzovat motivační faktory, které se nejvíce podílejí na pracovní motivaci u zaměstnavatelů vybraného kraje.
Výzkumné otázky 1. výzkumná otázka: Liší se požadovaný stav motivačních faktorů od skutečného stavu? 2. výzkumná otázka: Jaké jsou preference motivačních faktorů dotazovaných osob dle jejich zařazení do kategorie pohlaví, věku a pracovního odvětví? 3. výzkumná otázka: Které motivační faktory jsou nejvíce důležité pro zaměstnané osoby bez ohledu na jejich zařazení do kategorií?
Metodika práce Sběr dat Dotazníkové šetření Zpracování a vyhodnocení dat
Dotazníkové šetření Anonymní 306 respondentů 6 kategorií, 30 motivačních faktorů Požadovaný stav a skutečný stav Hodnocení od 1 do 5
Výzkumná otázka č. 1 Liší se požadovaný stav motivačních faktorů od skutečného stavu? ANO Existenční Vztahové Růstové Další finanční ohodnocení Přístup nadřízeného Pravomoci Základní plat Dobrý pracovní kolektiv Vzdělávání a osobní růst Sociální výhody Atmosféra na pracovišti Pracovní uznání
Výzkumná otázka č. 2 Jaké jsou preference motivačních faktorů dotazovaných osob dle jejich zařazení do kategorie pohlaví, věku a pracovního odvětví? Pohlaví Existenční potřeby Vztahové potřeby Růstové potřeby Muži Základní plat 4,42 Dobrý pracovní kolektiv 4,50 Pracovní uznání 4,06 Ženy 4,45 Atmosféra na pracovišti 4,80 4,19 Věková kategorie Existenční potřeby Vztahové potřeby Růstové potřeby Do 29 let Základní plat 4,30 Dobrý pracovní kolektiv 4,46 Pracovní uznání 3,93 30 až 39 let 4,41 4,53 Pravomoci 4,03 40 až 49 let 4,45 4,49 4,14 50 a více let 4,50 Atmosféra na pracovišti 4,28
Kategorie pracovního odvětví Výzkumná otázka č. 2 Kategorie pracovního odvětví Existenční potřeby Vztahové potřeby Růstové potřeby Doprava a logistika Další finanční ohodnocení 4,63 Dobrý pracovní kolektiv 4,70 Možnost uplatnění vlastních schopností 4,07 Průmysl Základní plat 4,52 4,41 Pracovní uznání 4,09 Služby 4,44 Atmosféra na pracovišti 4,48 4,18 Státní správa Jistota pracovního místa 4,35 4,57 4,11 Zemědělství Volný čas 4,47 Komunikace na pracovišti 4,23 Vzdělávání a osobní růst 4,10
Výzkumná otázka č. 3 Které motivační faktory jsou nejvíce důležité pro zaměstnané osoby bez ohledu na jejich zařazení do kategorií? Existenční potřeby Vztahové potřeby Růstové potřeby Základní plat 4,43 Dobrý pracovní kolektiv 4,45 Pracovní uznání 4,12 Jistota pracovního místa 4,29 Atmosféra na pracovišti Vzdělávání a osobní růst 4,00 Volný čas 4,26 Komunikace na pracovišti 4,28 Možnost uplatnění vlastních schopností 3,99 Další finanční ohodnocení 4,22 Přístup nadřízeného 4,24 Pravomoci 3,93 Pracovní výkon Jméno firmy 3,79 Seberealizace 3,92
Doporučení pro podniky v Jihočeském kraji Struktura zaměstnanců a preference zaměstnanců Základní plat – zvyšování na základě odpracovaných let Jistota pracovního místa – vertikální komunikace Volný čas, další finanční ohodnocení, pracovní výkon Dobrý pracovní kolektiv - teambuilding Atmosféra na pracovišti, komunikace na pracovišti
Přínos práce Využití v praxi Využití výsledků do dalších průzkumů Zlepšení pracovní motivace
Závěr Zodpovězení výzkumných otázek Doporučení pro podniky v Jihočeském kraji Splnění cíle práce
Doplňující otázky Vedoucí práce: Kde jsou nejzásadnější odchylky mezi požadovaným a skutečným stavem v rámci šetřeného motivačního faktoru? Oponent práce: Jaké jsou podle vás rozdíly ve spokojenosti zaměstnanců mezi generacemi „Husákových dětí“, „Millennials“ a „generací Z“? Jaké sledujete nové trendy v odměňování zaměstnanců a všeobecně v oblasti zaměstnaneckých benefitů?
Děkuji za pozornost.