Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Pracovní právo. Pohovor
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
1. Stavba neznámého vlastníka 2. Posuzování standardů kvality bydlení podle zákona o pomoci v hmotné nouzi Zlínský kraj, 2015© Copyright Veřejný ochránce.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Daň z nabytí nemovitých věcí
Povolovací řízení a ohlášení
Příprava novely stavebního zákona
K problematice schvalování drážních vozidel
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
soukromých středních škol
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Zpráva o uplatňování ÚP
Občanské soudní řízení I.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Postup při vydávání povolení k používání ZIZ v RT
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Legislativní otázky (část 1)
Občanské soudní řízení I.
„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“
Občanské soudní řízení I.
Porada KÚPK s ÚÚP a pořizovateli ÚPD
Územní plán s prvky regulačního plánu
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU Kolaudace Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU

Kolaudace Postup stavebního úřadu, kterým se povoluje užívání stavby. Významná novela stavebního zákona v roce 2006, kterým došlo ke změně v celkovém přístupu k povolování užívání stavby -> zavedeny zjednodušenné postupy a rozdělení dle typu stavby a jejich užívání Završení a dokončení procesu výstavby a důvod realizace stavby.

Užívání stavby Užívat lze jen stavbu dokončenou, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání. Stavbu lze užívat: - bez posouzení stavebního úřadu - na základě oznámení stavebnímu úřadu -> § 119 odst. 1 StZ - na základě kolaudačního souhlasu -> § 119 odst. 1 StZ

§119 odst. 1 StZ Stavby: - uvedené v § 103 odst. 1 písm. e) body 4 až 8 StZ - nebo stavby, popř. část staveb schopné samostatného užívání, pokud vyžadovaly stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu podle § 104 odst. 1 písm. a) až d) a k) StZ - nebo stavby ohlašované podle zvláštních právních předpisů -> např. § 15a zák .č. 254/2001 Sb., vodní zákon - nebo stavby provedené na základě veřejnoprávní smlouvy podle § 116 StZ - nebo stavby provedené na základě certifikátu autorizovaného inspektora dle § 117 StZ Konkrétní rozdělení na stavby, které je možné užívat na základě oznámení nebo kolaudačního souhlasu, upravují § 120 a § 122 StZ.

Před započetím užívání stavby Stavebník má povinnost zajistit, aby byla provedeny a vyhodnoceny zkoušky a měření předepsaných zvláštními právními předpisy. Pokud stavba vyžaduje před samotným užíváním posouzení stavebním úřadem, stavební úřad musí zkoumat, zda stavba byla provedena v souladu s rozhodnutím o umístění nebo jiným úkonem nahrazujícím územní rozhodnutí a povolení stavby, a dokumentaci. Zkoumá se soulad se závaznými stanovisky dotčených orgánů a dodržení obecných požadavků na výstavbu. Dále se zkoumá, zda stavba nebude ohrožovat život a veřejné zdraví, život nebo zdraví zvířat, bezpečnost a životní prostředí. Užívání stavby řeší příslušný stavební úřad, který pro stavbu vydal stavební povolení, či kterému byla stavba ohlášena.

Dokumentace skutečného provedení Vlastník stavby má povinnost uchovávat po celou dobu trvání stavby ověřenou dokumentaci odpovídající jejímu skutečnému provedení podle stavebního povolení či souhlasu stavebního úřadu. Pokud se dokumentace nedochovala, má vlastník stavby povinnost pořídit novou. Při převodu vlastnického práva ke stavbě se předává mj. i dokumentace novému vlastníkovi. Pokud se nedochovaly žádné doklady ke stavbě, platí, že stavba je určena k účelu, pro který je svým stavebně technickým uspořádáním vybavena. Pokud stavba vyhovuje více účelům, tak se za účel stavby považuje ten, ke kterému je stavba užívána aniž by ohrožovala bezpečnost či zdraví osob a zvířat. Stavební úřad může vlastníkovi stavby nařídit, aby pořídil dokumentaci skutečného provedení stavby. Náležitosti dokumentace -> příloha č. 7 vyhlášky č. 499/2006 Sb.

Oznámení užívání stavby Stavby, u kterých měl stavební úřad posuzovat oprávnění k užívání a které nejsou uvedeny v § 122 StZ. Tyto stavby je možné užívat na základě oznámení dle § 120 StZ. Jedná se o stavby, jejichž budoucí uživatel může ovlivnit jejich vlastnosti. Jednodušší režim posuzování možnosti užívání stavby.

Oznámení užívání stavby Stavebník je povinen oznámit stavebnímu úřadu záměr započít s užívání stavby nejméně 30 dnů před započetím samotného užívání. V oznámení se uvede: - označení stavby - údaje o umístění a povolení stavby - předpokládaný termín dokončení stavby - termín zahájení užívání stavby Formulář přílohou č. 11 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. Přílohy oznámení např.: - údaje určující polohu definičního bodu stavby a adresního místa - dokumentaci skutečného provedení stavby, pouze pokud došlo k nepodstatným odchylkám oproti stavebnímu povolení či souhlasu. - geometrický plán, pokud dochází k rozdělení pozemků. Po ohlášení a předložení povinných podkladů vyzve písemně příslušnou obec o přidělení čísla popisného nebo evidenčního, popř. orientačního.

Oznámení užívání stavby Stavební úřad je oprávněn provést závěrečnou kontrolní prohlídku -> protokol Vlastník může započít s užívání stavby následující den po provedení závěrečné kontrolní prohlídky, pokud nebyl zjištěn nedostatek, popř. po uplynutí 30 dnů od oznámení stavebnímu úřadu, pokud stavební úřad rozhodnutím užívání nezakáže. Stavební úřad může zakázat užívání stavby rozhodnutím. Účastníkem řízení pouze stavebník, popř. vlastník stavby. Je přípustné odvolání, které nemá odkladný účinek. Po odstranění nedostatků lze započít s užívání na základě souhlasu, jinak řízení o nařízení odstranění stavby, v rámci kterého však lze požádat o dodatečné povolení stavby.

Kolaudační souhlas Stavby, jejichž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit Stavby, u kterých bylo stanoveno provedení zkušebního provozu Změna stavby, která je kulturní památkou Tyto stavby lze užívat pouze na základě kolaudačního souhlasu -> § 122 StZ Jedná se např. o nemocnice, školy, nájemní bytový dům, atd. Povinnost podat žádost o vydání kolaudačního souhlasu může být stanovena rovněž ve stavebním povolení či v souhlasu.

Kolaudační souhlas Žádost podává stavebník ke stavebnímu úřadu, který stavbu „povolil“. Příloha č. 12 vyhl. č. 503/2006 Sb. V žádosti se uvede: - identifikace stavby - předpokládaný termín dokončení Jako přílohy připojí: - závazná stanoviska dotčených orgánů - geometrický plán - popř. certifikát autorizovaného inspektora Stavební úřad je povinen nařídit závěrečnou kontrolní prohlídku, jejíž termín stavební úřad stanoví nejpozději do 15 dnů od doručení žádosti. Její samotná realizace musí být ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení žádosti. Pokud nejsou zjištěny nedostatky, tak stavební úřad vydá kolaudační souhlas do 15 dnů do provedení kontrolní prohlídky.

Právní úprava souhlasů Jiný správní akt podle části IV. SŘ Není rozhodnutím ve smyslu § 67 odst. SŘ Nonrozhodnutí, které je jednostranným správním aktem autoritativní aplikace práva Nezakládá, nemění, neruší ani autoritativně neosvědčuje existenci určitých práv a povinností? Dle judikatury je tomu tak. Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 18.9.2012 č.j. 2 As 86/2010-76: Souhlas není rozhodnutím podle § 67 odst. 1 SŘ a rovněž není rozhodnutím podle § 65 odst. 1 SŘS

Přezkum kolaudačního souhlasu Řízení lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy souhlas nabyl právních účinků. Rozhodnutí ve věci v prvním stupni musí být vydáno do 15 měsíců ode dne, kdy souhlas nabyl právních účinků.

Soudní přezkum kolaudačního souhlasu Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 18.9.2012 č.j. 2 As 86/2010-76: - souhlas není rozhodnutím ve smyslu § 65 odst. 1 SŘS - lze se bránit pouze žalobou na nezákonný zásah podle § 82 SŘS - aktivní legitimace = každý, kdo tvrdí, že byl zkrácen na svých právech v souvislosti s vydáním souhlasu