II. Logika Přehled logických spisů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Kalendář Mgr. Lenka Stará. AutorMgr. Lenka Stará Vytvořeno dne Odpilotováno dne Ve třídě1.C Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Definice tématu II Robert Zbíral
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Slovní úlohy o společné práci
II. Logika Přehled logických spisů.
Poměr.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Lineární rovnice a nerovnice I.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Algoritmizace - opakování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Aristotelés - přehled díla a myšlení
II. Logika Přehled logických spisů.
Barva světla, šíření světla a stín
8.1 Aritmetické vektory.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Význam utkání v sportovních hrách
8.1.2 Podprostory.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
II. Logika Přehled logických spisů.
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obecné výklady o důkazech
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Slovní úlohy o společné práci
Základní statistické pojmy
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
II. Logika Přehled logických spisů.
Poměr v základním tvaru.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Grafy kvadratických funkcí
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

II. Logika Přehled logických spisů. Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. Paralela k dialektice – rétorika. Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. Mezi logikou a metafyzikou.

7. Mezi logikou a metafyzikou Stručné připomenutí – Kategorie. Definice (ὁρισμός) Definice definice (L) Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus (L) Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) (L) Předmět definice z hlediska kategorií (M) Definice a οὐσία (M)

7. A. Kategorie mezi logikou a metafyzikou Jednotlivé kategorie – „slovní druhy“ (druhy predikátů) nebo úrovně jsoucna? Οὐσία – podmět všech výpovědí, ale také (a především) základ vší jsoucnosti.

7. B. a. Definice definice Druhé analytiky II, 10: „… definice je řeč, která udává, co to je, … co znamená jméno…“ Nominální definice, vysvětlení termínu. Př.: Trojúhelník je plošný útvar, který má tři vnitřní úhly o součtu dvou pravých. „… řeč, která objasňuje, proč něco je.“ Součást důkazu, osvětluje příčinu jevu. Př.: Hrom je rachot, který vzniká, když v mraku vyhasíná oheň. „… závěr důkazu, co věc je.“ Osvětluje podstatu, tedy bytnost jevu. Př.: Hrom je rachot v mracích. „Definice bezprostředních termínů je nedokazatelný výraz toho, co to je.“ Zavedení termínů, taková definice může fungovat jako axióm. Př.: Přímka je nejkratší spojení dvou bodů.

7. B. b. Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus Definice jako předpoklad a počátek sylogismu: Mnoho smyslových vjemů  obecné druhy v duši. Práce s obecnými druhy  obecné rody  kategorie. Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy  axiómy (také definice?). Sylogistická dedukce z axiómů.

7. B. b. Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus Definice jako součást sylogismu: Vědění je věděním příčin, tedy sylogismus odhaluje příčinu. Příčinou je střední termín (M). Jednou z příčin je τὸ τί ἦν εἶναι. Jak může být definice příčinou? Otázka τί ἐστιν (definice): Co je zatmění Měsíce? Odpověď: Odnětí světla Měsíci tím, že jej Země zaclání. Otázka διὰ τί (příčina): Proč nastává zatmění či proč se Měsíc zatmívá? Odpověď: Protože postrádá světlo tím, že se Země staví před něj. Odpovědi jsou v podstatě totožné, tedy definice vyjadřuje příčinu. V následujícím sylogismu pak je definice (zatmění) zřetelně obsažena: Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M).  Měsíc (S) se zatmívá (P).

7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) Připomenutí role definice v rámci dialektiky: III. S čím dialektika pracuje (Top. I, 4-5)? Argumenty: vystavěny na „dialektických propozicích“ = zjišťovací otázky, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka?“ Dialektické sylogismy: vystavěny na „problémech“, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka, nebo ne?“ (Top. 101b30-33) Obecný obsah, obecné prvky jak propozic tak problémů (Top. 101b11-28): rod (γένος) zvláštní vlastnost (ἴδιον) nahodilá vlastnost (συμβεβηκός) určení (definice nebo definiens – ὅρος)

7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) Topiky I, 5: „Určení je řeč, která označuje bytnost.“ Schéma: A =df B A („definiendum“) jméno („čára“) nebo složený výraz („přímá čára“) B („definiens“) musí určovat právě a jedině A (podmínka rovnosti) musí vyjadřovat „bytnost“ (tj. podmínka rovnosti není dostačující) konkrétnější schéma: druh =df nejbližší vyšší rod + druhový rozdíl Co je ale ta „bytnost“?

7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) Co znamená „bytnost“? ὅπερ γάρ τί ἐστι τὸ τί ἦν εἶναι· Neboť bytnost je právě to, co věc je... Met. 1030a3 ἐπιστήμη τε γὰρ ἑκάστου ἔστιν ὅταν τὸ τί ἦν ἐκείνῳ εἶναι γνῶμεν… Neboť vědění jednotlivé věci máme tehdy, když známe její bytnost. Met. 1031b6-7 … ἐστὶν ὁ ὁρισμὸς ὁ τοῦ τί ἦν εἶναι λόγος … δῆλον. Je tedy zřejmé, že výměr je pojmem bytnosti… Met. 1031a11-14 Tuto bytnost je třeba uchopit pomocí uvedeného schématu, má-li být definice správná.

7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) Správnost a nesprávnost definice: Určení je udáváno nesprávně, tj. po formální stránce: nejasné vyjádření redundantní definiens Definiens je širší než definovaný druh. Definiendum není podřazeno pod odpovídající rod: „Při určování totiž to, čeho určení se udává, musí být zařazeno nejprve do rodu a pak se musí připojit druhové rozdíly, neboť ze všech složek určení především patrně rod vyjadřuje podstatu toho, co je určováno.“ Definiens nevyjadřuje zvláštní vlastnost. Definiens nevyjadřuje bytnost definienda. Chyby ii. – v. představují věcné, obsahové nedostatky.

7. B. d. Předmět definice z hlediska kategorií Předmětem definice nejsou naše myšlenkové výtvory, ale přirozené druhy (např. člověk, kůň, hrom, zatmění). „Druhy“ (a rody) najdeme v rámci každé kategorie – např. červené, bílé… v rámci kategorie kvality. Aristotelés však tvrdí, že definovat lze pouze (nebo především) druhy v rámci první kategorie, tedy οὐσία. Proč? Protože druhy jiných kategorií nelze definovat samy o sobě, nýbrž jedině s „přidáním“ – např. bílý člověk, liché číslo („liché číslo =df číslo, které není dělitelné dvěma“). „Bílé“ ani „liché“ totiž není o sobě. Předmětem definice je tedy především οὐσία. 

7. B. e. Definice a οὐσία – Met. VII Co je τὸ ὄν? V prvé řadě οὐσία. Co je οὐσία? Nejspíše τὸ τί ἦν εἶναι, tj. bytnost. Definice je vyjádřením bytnosti. Jenže: „… jednotlivá věc o sobě a bytnost jest totéž, nikoli mimochodem, a to i proto, že míti vědění o jednotlivé věci jest tolik, co znáti její bytnost…“ (kap. 6, 1031b19-21) „Zdá se totiž, že je nemožné, aby οὐσία bylo něco, co se vypovídá obecně. Neboť především je οὐσία každé věci vlastní této věci a nepřísluší jinému, kdežto obecno je společné; neboť obecnem se nazývá, co může příslušet více věcem.“ (kap. 13, 1038b8-11) X „Definice se totiž týká obecného a druhu.“ (kap. 11, 1036a28-29) „Proto také definice ani důkaz se nevztahují na jednotlivé smyslové οὐσίαι, neboť obsahují látku, jejíž přirozenost je taková, že může být i nebýt…“ (kap. 15, 1039b27-30)