Moderní způsoby užití zemního plynu Ing. Roman Budinský prezident ČPU předseda představenstva Severočeská, Středočeská a Západočeská plynárenská a.s. Gas Business Breakfast, Praha, 7. prosince 2007
Energetický komitét ČR A A A A Česká plynárenská unie sdružení právnických osob s licencí na obchod, přepravu, distribuci nebo uskladňování zemního plynu dovozce a obchodník s plynem Shromáždění členů provozovatel přepravní soustavy provozovatel podzemních zásobníků Prezidium 8 regionálních obchodníků s plynem Výkonné pracoviště 8 provozovatelů distribučních soustavy Poslání: Soustavné zlepšování podmínek pro podnikání v plynárenském oboru v České republice a Evropské unii. Energetický komitét ČR A A A A
Pět základních pilířů činnosti ČPU Energetická politika Média Styk s veřejností Legislativa Mezinárodní spolupráce Zaměstnavatelský svaz Eurogas: Brussel, Belgie, cca 35 řádných a 6 přidružených členů, vedení: prezident, řídící výbor (zástupci plyn. společností a členů), předseda operačních skupiny, organizace: valné shromáždění-president-řídící výbor (finance+zástupce)-generální sekretář-13 operačních skupin (system, obchod, strategie, distribuce, ceny, statistika...). WEC World Energy Council (Světová energetická rada), hlavní ústředí Londýn, GB, v národních komitétech sdružuje více jak 90 zemí světa včetně nejvýznamnějších výrobců a spotřebitelů energie. Největší nevládní a mezinárodní en. organizace. Akreditace v OSN. Energetický komitét ČR c A A ~
Vývoj spotřeby zemního plynu v ČR 1994 - 2006 (objemy korigovány na průměrnou systémovou teplotu) rok 2005 skutečná spotřeba = 9,562 mld. m3 rok 2006 skutečná spotřeba = 9,269 mld. m3 rok 2007 předpokládaná spotřeba = 9,460 mld. m3
Moderní způsoby užití zemního plynu PROČ? Spotřeba zemního plynu v ČR se dlouhodobě ustálila mezi 9,5 až 10 mld. m3 ročně, což odpovídá úrovni stabilizovaného českého trhu s plynem. Je nutné hledat nové způsoby jeho užití. JAK? - DECENTRALIZOVANÁ KOGENERACE - POHON AUTOMOBILŮ STLAČENÝM ZEMNÍM PLYNEM - případně pružný plynový zdroj pro výrobu elektřiny
Jak svět vyrábí elektřinu? 67% !!!
Jaká je cesta k dosažení udržitelného rozvoje? zvyšováním podílu decentrální výroby v mixu zdrojů pro výrobu elektřiny je možné částečně snížit přenosové a distribuční ztráty zvyšováním podílu kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) lze podstatně zvýšit účinnost výroby elektřiny Decentrální kogenerace je tedy důležitý nástroj pro řešení rostoucí poptávky po elektřině a současně i pro naplnění dalších cílů (snížení emisí CO2 a zvýšení energetické účinnosti o 20%)
Současný stav energetiky EU a ČR Ceny primárních energií Zejména u ropy a zemního plynu lze očekávat vlivem zvyšování globální spotřeby a snižování zásob trvalý růst cen. Dá se očekávat, že s mírným zpožděním budou tyto ceny následovány také jinými zdroji energie, a to včetně tuzemského uhlí, jaderného paliva, elektřiny a obnovitelných zdrojů. Bezpečnost dodávek Napjatá situace v dodávkách paliv by se mohla odrazit až v občasných výpadcích zásobování. Globální oteplování ČPU se (možná na rozdíl od jiných viditelnějších expertů na klima) přiklání k názoru, že je třeba rozumně omezovat emise skleníkových plynů.
Řešení? Úsporná opatření snižování energetické náročnosti průmyslu; u domácností lze naopak očekávat růst měrné spotřeby energií; Růst spotřeby elektřiny řešit zejména zvyšováním účinnosti výroby, z nichž nejúčinnějším nástrojem je kombinovaná výroba elektřiny a tepla (KVET); Zdroje vyrovnaný energetický mix, kde základ bude tvořen bez emisní jadernou energetikou v kombinaci s vysoce účinnými uhelnými bloky, spolupracující s vysoce účinnými decentrálními zdroji KVET, doplněný o OZE; zemní plyn může nabídnout ekologický a pružný zdroj pro výrobu elektřiny s vysokou účinností.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/8/EC Od února 2006 je účinná směrnice 2004/8/EC o prosazování vysoce účinné KVET ve všech členských státech EU Cílem této směrnice je zvýšit účinnost energetiky a zlepšit bezpečnost zásobování snížením spotřeby fosilních paliv (a tím i emisí CO2) snížením závislosti EU na dovozu energií a decentrální výrobou Smyslem této směrnice je vytvoření právního rámce příznivého pro rozvoj vysoce účinné KVET Směrnici členské státy vyhodnocují, poprvé v únoru 2007, následně každé čtyři roky
Závěry zprávy o výsledcích analýzy potenciálu KVET v ČR podle směrnice 2004/8/ES „K největší realizaci ekonomického potenciálu dojde: v rámci rekonstrukce velkých zdrojů spalujících uhlí a biomasu ve středních a malých zdrojích spalujících plynná paliva, kde se uplatní především plynové motory „Celkového nárůstu výroby elektřiny ze současných 11,8 TWh (2005) na budoucích 17,4 TWh (2020) bude dosaženo díky růstu poptávky po užitečném teple (a chladu) aplikací modernějších technologií KVET v rekonstruovaných zdrojích a instalací nových zdrojů KVET do malých a středních zdrojů tepla.“ „K naplňování ekonomického potenciálu KVET je třeba přednostně usilovat zejména o zachování, respektive o rozšíření, prohloubení a propracování systému podpory výkupu elektřiny z KVET formou příspěvků či garantovaných cen.“ „Kromě předchozích důležitých opatření je třeba také dosáhnout podpory veřejného mínění pro rozvoj KVET.“
Zemní plyn jako alternativní pohonná hmota pro automobily CNG – Compressed Natural Gas (stlačený zemní plyn) Zaručená kvalita plynu v celé ČR Uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách Vysoký tlak - 250 bar Lehčí než vzduch, volně se rozptyluje Oktanové číslo 130 – vysoký výkon motoru Nejlevnější provoz Automobily přímo z výrobního závodu, ne přestavby Většina evropských automobilek již nabízí vybrané modely přímo s pohonem CNG Zajištěný vývoj vozu a kvalita provedení Plné garance servisu a záručních oprav Nejbezpečnější pohonná hmota Ekologické výhody
Dobrovolná dohoda – závazky plynárenství plynárenské společnosti vybudují do roka od podpisu dohody 4 plnící stanice (Brno, Ostrava, Ústí n.L., Mladá Boleslav); vybudují plnící stanici pro autobusovou dopravu, při vhodných podmínkách (počet autobusů) – Karlovy Vary; vybudují plnící stanice CNG podél hlavních silničních a tranzitních tahů; finanční příspěvky na plynové autobusy 200 tis. Kč/bus - max. 10 mil.Kč/rok; vybudují plnící stanice CNG v dalších vhodných lokalitách - celkem do r. 2020 výstavba 100 plnících stanic. ! Podmínkou pro výstavbu plnicí stanice je min. počet 4 autobusů nebo vozidel s obdobnou spotřebou zemního plynu, tj. cca 100 tis. m3 v prvním roce. Minimální cílový roční odběr dosáhne 400 tis. m3 do čtyř let od jejího uvedení do provozu !
Dobrovolná dohoda – závazky státu stát poskytne z fondu dopravy provozovatelům linkových autobusů a MHD na vozidlo s plynovým pohonem až 800 tisíc Kč/autobus; provede analýzu potenciálu postupné obměny vozového parku státních orgánů a státem řízených organizací automobily s plynovým pohonem; stát se bude účastnit jako partner komunikační kampaně pro informování veřejnosti; zástupci státu se zúčastní jednání plynárenských společností s tuzemskými výrobci osobních a užitkových automobilů ve věci zavedení sériové výroby plynových verzí automobilů a případných jednání s dovozci.
Výstavba sítě plnících stanic CNG
- snížení nákladů na PHM – u nákladních vozidel a autobusů – až o 35%, u osobních aut – až o 45%, srovnatelné náklady na pořízení nového autobusu - zásoby zemního plynu oproti ropě dvojnásobné, možnost využití primárního paliva, zemní plyn jako PHM má velikou budoucnost - srovnatelné náklady na pořízení nového autobusu snížení nákladů na výměny oleje - markantní snížení všech emisí, splňuje normy EURO - palivové nádrže na zemní plyn = silnostěnné tlakové nádoby (benzinové = tenkostěnné)
Děkuji za pozornost VAŠE KONTAKTNÍ MÍSTO PRO ČESKÉ PLYNÁRENSTVÍ www.cpu.cz